Voorschot terug krijgen na afzien van aankoop 2dehandse auto

GraciaP
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Voorschot terug krijgen na afzien van aankoop 2dehandse auto

#1 , 30 apr 2023 17:37

Ik heb een voorschot betaald aan 500,00 en daarbij een koopbelofte ondertekend. Verder heb ik nog geen andere papieren in handen van de auto. Echter bij Nader inzien de volgende dag wil ik toch afzien van de aankoop. Heb ik recht om mijn voorschot terug te krijgen?

Franciscus
Berichten: 38741

#2 , 30 apr 2023 17:40

Aankoop bij particulier of bij garage en VAN garage.
Opgelet dikwijls staat een auto wel bij een garage maar koopt u in feite van een particulier.

LeenW
Berichten: 12961

#3 , 30 apr 2023 18:02

Dat voorschot bent u kwijt, om het ongemak van de verkoper te vergoeden.

Reclame

GraciaP
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2023 20:56

Aankoop bij particulier of bij garage en VAN garage.
Opgelet dikwijls staat een auto wel bij een garage maar koopt u in feite van een particulier.
Dit is van een garage niet van een particulier. Echter is dit wel de volgende dag al dat ik aangeeft van de koop af te zien. Er zijn nog geen handelingen uitgevoerd door de verkoper.

GraciaP
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 apr 2023 21:01

Dat voorschot bent u kwijt, om het ongemak van de verkoper te vergoeden.
Is dit ook wettelijk echt zo, want als ik aan de aan de verkoopfactuur voorwaarden kijk dan staat daar niks in over het afzien van de koop. En gezien ik geen andere documenten heb van de auto en er dus niks op mijn naa staat zou je toch denken dat ik recht heb op mijn voorschot of zie ik dat verkeerd?

LeenW
Berichten: 12961

#6 , 30 apr 2023 21:15

Dat voorschot bent u kwijt, om het ongemak van de verkoper te vergoeden.
Is dit ook wettelijk echt zo, want als ik aan de aan de verkoopfactuur voorwaarden kijk dan staat daar niks in over het afzien van de koop. En gezien ik geen andere documenten heb van de auto en er dus niks op mijn naa staat zou je toch denken dat ik recht heb op mijn voorschot of zie ik dat verkeerd?
Er hoeft niets vermeld te zijn, dit is wettelijk bepaald (Artikel 1590 BW)

Thomas_A
Berichten: 2441
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2023 21:58

Waarvoor denkt de TS dan dat een voorschot zou dienen, wanneer je dit terugkrijgt als je de volgende dag wil afzien van de verkoop?

Nee dus.

Basisprincipe is dat verkoop definitief is wanneer akkoord over goed en prijs. Dit moet dus niet in de voorwaarden staan. Al de rest (bv. verkoop op afstand) zijn uitzonderingen.

GraciaP
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mei 2023 01:40

Dat voorschot bent u kwijt, om het ongemak van de verkoper te vergoeden.
Is dit ook wettelijk echt zo, want als ik aan de aan de verkoopfactuur voorwaarden kijk dan staat daar niks in over het afzien van de koop. En gezien ik geen andere documenten heb van de auto en er dus niks op mijn naa staat zou je toch denken dat ik recht heb op mijn voorschot of zie ik dat verkeerd?
Er hoeft niets vermeld te zijn, dit is wettelijk bepaald (Artikel 1590 BW)
Dankjewel voor je uitleg en verwijzing naar artikel.

GraciaP
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mei 2023 01:43

Waarvoor denkt de TS dan dat een voorschot zou dienen, wanneer je dit terugkrijgt als je de volgende dag wil afzien van de verkoop?

Nee dus.

Basisprincipe is dat verkoop definitief is wanneer akkoord over goed en prijs. Dit moet dus niet in de voorwaarden staan. Al de rest (bv. verkoop op afstand) zijn uitzonderingen.
Daarom stel ik de vraag, omdat ik er geen weet van heb. Dus je reactie in 't eerste gedeelte was niet nodig geweest. Toch bedankt voor je reactie!

Terug naar “Consumenten Koop”