Televisie

onyxke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Televisie

#1 , 29 aug 2016 11:10

Goedemiddag

Ik zit best met een vervelend probleem. Ik denk in Mei heb ik een tv gekocht van het merk x. Ik heb vanaf het begin dat de tv speelde gezien dat er vage zwarte strepen op het scherm zijn. Deze waren vooral zichtbaar bij heldere kleuren en snel bewegende beelden. Ik dacht dat dit wel over zou gaan maar helaas. Om een lang verhaal kort te maken ik ben langs geweest bij de winkel( net twee weken te laat) en de TV moest opgestuurd worden ter reparatie en kon niet omgeruild worden (dit zou wel mogelijk zijn binnen de 14 dagen). Ondertussen was ik al 4 x langs geweest en de het probleem geraakte niet opgelost. Na onderling onderleg hebben ze mij gezegd dat ik een andere tv mocht gaan kiezen in de winkel maar wel moest bijleggen want ik had toen een uitzonderlijk koopje kunnen doen en een gelijkaardige tv voor de zelfde prijs (800€) was niet meer haalbaar. Na wikken en wegen heb ik een y gekocht en 500€ bijgelegd omdat deze tv een uitstekend model zou zijn.

Bij het opstarten van de nieuwe tv waren de strepen nog erger dan bij de vorige nu zag je ze voortdurend. De dag erna ben ik meteen terug geweest naar de winkel. Na klagen hebben ze een tegoedbon gemaakt en ik moest een andere tv kiezen, maar er werd mij aangeraden een tv van 5000€ te nemen omdat ik eisen had die speciaal waren namelijk geen zwarte wazige strepen. Ik heb toen alle x Tv's getest en blijkbaar hebben ze allemaal zwarte vage strepen de ene al opvallender dan de andere. Ik kies voor een z omdat ze mij mijn geld niet wouden teruggeven. Ondertussen is het een hele sleur geworden en totaal niet meer fijn, telkens 40 minuten rijden naar de winkel, de TV's in en uitelkaar draaien,...

Nu heb bij deze z tv heb ik vervelende witte vlekken op het scherm namelijk clouding. Het kan voorkomen dat zich dit in de hoeken bevindt waar ik nog zou kunnen mee leven maar het is midden in het scherm en volledig op de rechterkant. Als je gamet of filmen bekijkt is dit totaal niet fijn en enorm storend.

Wat kan ik het beste doen? Ik zit nog in mijn 14 dagen omruilrecht? Liefst heb ik mijn geld terug, ze zeiden telkens dat dit niet mogelijk was het enige wat ze konden doen was telkens de tv's omruilen en een nieuwe bon maken. Echter is dit geen oplossing meer. Vind het tevens niet te veel gevraagd dat een Tv van 1300 euro geen strepen of witte vlekken heeft in het scherm.

Kan ik mijn geld cash terug eisen? Ik ga liever een tv halen kort bij mij in de buurt zodat ik niet telkens die lange afstanden moet afleggen en dergelijke.

Alvast bedankt, ik hoop dat jullie goed nieuws hebben en dat ze mij mijn geld verplicht zijn terug te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 29 aug 2016 11:13

Ze zijn niet verplicht uw geld terug te geven, ze zijn echter wel verplicht een goed werkende tv af te leveren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 29 aug 2016 11:41

Forum regels, geen namen plaatsen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

onyxke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2016 11:56

Ik kan het bericht niet aanpassen anders zou ik de naam van de winkel er uit halen. Mijn excuses hier voor.

Als zij mij een nieuwe tegoedbon aanbieden, dan mag ik niet eisen dat ze dit cash betalen? Het zou ondertussen de 4de tv daar worden op nog geen 2 maanden tijd.

Kan ik de ontbinding van de verkoop vragen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 aug 2016 11:59

Mogelijks ligt het probleem niet aan uw TV maar aan uw modem of decoder. Raadpleeg eens de provider.
Had uw TV in de winkel hetzelfde probleem?

onyxke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2016 12:29

ligt niet aan de modem is via wifi verbonden, en het is clouding = back light bleeding maar midden in het scherm. Modem kan ook geen verschil uitoefenen op het paneel.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 29 aug 2016 12:31

had het toestel dat probleem ook in de winkel als u de tv uitvoerig heeft getest?

onyxke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2016 12:42

Uitgebreid kan je het niet testen in de winkel er waren in ieder geval geen zwarte strepen zichtbaar op het demo model. Deze tv heeft dan ook geen strepen maar witte vlekken (clouding). Heeft te maken met een druk inwendig van het paneel en kristallen. Om geen clouding te hebben is het een gok, sommige tv's hebben er veel last van, andere minder, sommige totaal niet. Vind het kwalitatief niet kunnen zeker niet als je 1250 euro betaald hebt.

Ontbinding van de koop kan niet geëist worden? Anders dan maar terug en weer een nieuwe tv... Hopelijk op meer geluk deze keer.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 29 aug 2016 14:04

ligt niet aan de modem is via wifi verbonden, en het is clouding = back light bleeding maar midden in het scherm. Modem kan ook geen verschil uitoefenen op het paneel.
Volgens mij ligt het aan u installatie buiten u TV, of storing van een ander apparaat, dat er één tv maar meerdere tv's met zelfde probleem zijn is toch heel uitzonderlijk.
Zou die toch eens getest hebben op een andere locatie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

onyxke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 aug 2016 14:17

Neen het ligt daadwerkelijk aan de tv's zelf, want elke keer testen ze hem ook in de winkel daarna en zien ze het zelf, maar ze gaan niet iedere doos opendoen om te kijken of je een goede of slechte tv uit de reeks gaat hebben.

Alle philips tv hadden zwarte strepen in de winkel wat aan het spelen waren zodra er lichte kleuren kwamen zag je ze heel goed.

Hier is een voorbeeld van het huidige probleem: https://community.sony.be/t5/televisies ... -p/2163166

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 aug 2016 16:01

Die grote ketens laten toestellen fabrikeren, die enkel en alleen bij hen worden verkocht. Zoek het type dat je gekocht hebt maar eens op bij een andere keten. Zal je niet vinden. Zelfde reeks maar met 1 of 2 cijfertje/lettertjes verschil. Ze steken er goedkopere onderdelen in. Daarom zijn die toestellen ook een stuk goedkoper bij die grote ketens. Het moet van ergens komen he. Zo filantroop zijn die ketens niet.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 aug 2016 16:36

Uitgebreid kan je het niet testen in de winkel er waren in ieder geval geen zwarte strepen zichtbaar op het demo model. Deze tv heeft dan ook geen strepen maar witte vlekken (clouding). Heeft te maken met een druk inwendig van het paneel en kristallen. Om geen clouding te hebben is het een gok, sommige tv's hebben er veel last van, andere minder, sommige totaal niet. Vind het kwalitatief niet kunnen zeker niet als je 1250 euro betaald hebt.

Ontbinding van de koop kan niet geëist worden? Anders dan maar terug en weer een nieuwe tv... Hopelijk op meer geluk deze keer.
Beste,

Als herstelling of vervanging niet mogelijk blijkt te zijn, hebt u het recht om de koopovereenkomst te ontbinden (art. 1649 quinquies, paragraaf 3 BW) en moet de verkoper de volledige aankoopprijs terugbetalen (Gent 10 oktober 2012, NJW 2013, 709). U moet zich niet tevreden laten stellen met een tegoedbon.

Mvg,

Van Camp


Terug naar “Consumenten Koop”