Merci! Hieronder net antwoord ecc zonet. Professioneel!! Ik heb gelukkig positief kunnen antwoorden op hun vraag onderaan hun mail (zie hieronder dus) .
Geen duidelijk overzicht van die kostprijs.
Zie filmpje van " bestel" proces.
http://www.youtube.com/watch?v=JRudkTQfdW8
Geachte heer,
Na doorname van uw klacht nam ik voor de goede orde ook even de procedure op de website van Greenclaim door alsook hun algemene voorwaarden. Ik kan me inbeelden dat het op een telefoonscherm minder duidelijk overkomt, maar er is wel degelijk een verschil tussen de verschillende stappen die Greenclaim aanbiedt, zijnde
-enerzijds : het gratis verifiëren op basis van je vluchtnummer en de datum en het aantal uren vertraging/annulering vlucht of je al of niet “eventueel”* recht hebt op compensatie
En
-anderzijds : hun betalende interventie tot vordering van de compensatie, waarvoor je verdere gegevens dient over te maken aan Greenclaim.
Van zodra je na de eerste snelle en gratis controle, je ook de volgende stap neemt, en dus ook de algemene voorwaarden van Greenclaim aanvaardt, sluit je wel degelijk een “betalende”** overeenkomst met hen waarbij u als consument Greenclaim vraagt uw dossier verder op te volgen. Greenclaim dient vervolgens –om de gegrondheid van uw vordering verder te onderzoeken en dus vooraleer ze het dossier effectief aanvaardt- na te gaan of er in uw dossier al of niet “buitengewone omstandigheden” aanwezig waren voor de luchtvaartmaatschappij; Dergelijke buitengewone omstandigheden (bv een storm, of een onaangekondigde staking op een luchthaven, of …) sluit een compensatie alsnog uit (zie hierboven * eventueel recht op compensatie). Greenclaim dient dus een opzoeking te doen om die specifieke gegevens op de betrokken luchthavens na te gaan. Het is begrijpelijk dat zij voor die tussenkomst een kost aanrekenen. Hun vordering lijkt dan ook gegrond.
Zoals gezegd, kan ik me inbeelden dat er op een telefoonscherm minder zichtbaarheid is in het verschil tussen de eerste gratis check, en de daaropvolgende mogelijkheid tot overeenkomst die u met Greenclaim afsloot, maar Greenclaim maakt op haar website toch vrij duidelijk het onderscheid.
Het feit dat u de volmacht nog niet ondertekende, stelt Greenclaim voor als een bijkomstige formaliteit, die enkel dient als dekking naar de luchtvaartmaatschappij toe.
Wanneer ik voor dat punt de algemene voorwaarden van Greenclaim nakijk, stellen zij in hun definitie voor “overeenkomst” niet dat een volmacht noodzakelijk is; Het feit dat u hen opdracht gaf, is voldoende voor een overeenkomst.
Het enige “zwakke” punt voor Greenclaim is volgens mij dat zij wel degelijk een betalende dienst aanbieden, zij dat die betaling voorwaardelijk is (no cure no pay); Krijgt consument een vergoeding, dan betaalt ze wel degelijk 25% van het geïnde bedrag.
Bij online aanbieding van betalende diensten aan de consument, moet de verkoper volgens de Consumentenrichtlijn “op duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst”, o.a. de totale prijs meedelen. “De handelaar ziet erop toe dat de consument bij het plaatsen van zijn bestelling, uitdrukkelijk erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien het plaatsen van een bestelling inhoudt dat een knop of een soortgelijke functie moet worden aangeklikt, wordt de knop of soortgelijke functie op een goed leesbare wijze aangemerkt met alleen de woorden “bestelling met betalingsverplichting” of een overeenkomstige ondubbelzinnige formulering waaruit blijkt dat het plaatsen van de bestelling een verplichting inhoudt om de handelaar te betalen. Indien aan de bepalingen van deze alinea niet is voldaan is de consument niet door de overeenkomst of de bestelling gebonden.”
Ik merkte op dat tijdens het bestelproces bij Greenclaim onderaan wordt gemeld “rond bestelling af”; Ik kon de stap na “rond bestelling nu af” namelijk niet meer uitvoeren omdat ik geen concreet dossier had. Heeft u enig idee of er na deze stap alsnog uitdrukkelijk gemeld werd door Greenclaim dat u een betalende dienst aanging door verder te klikken in het bestelproces? Uw input omtrent deze mogelijke betwistingsgrond is dus vereist vooraleer we dit punt voorleggen aan Greenclaim/CIB.
Graag spoedig uw antwoord. Uiteraard kan u ons ook telefonisch informeren van maandag tot vrijdag tussen 9 en 13 u.
De vordering op dit punt juridisch betwisten kan, maar of dit in der minne zal lukken kunnen we niet garanderen. Wij hebben als ECC geen afdwingbare bevoegdheid. Het zou een interessante juridische procedure voor de rechtbank kunnen zijn, maar dat wensen we u uiteraard niet toe. En wij zijn ook niet bevoegd om procedures te begeleiden of op te volgen.
In afwachting van uw bericht, alvast een vriendelijke groet,