Aankoop parket

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Aankoop parket

#1 , 30 jun 2016 12:11

Hallo,

Een korte situatieschets: ik renoveer mijn appartement en als vloer in de living en de twee slaapkamers, heb ik gekozen voor parket. Deze is reeds besteld en zopas gelegd door de firma waarbij ik het parket heb aangekocht.

Toen ik het parket in mijn appartement ben gaan bekijken was ik met verstomming geslagen. Er zijn enorm veel noesten te zien, grote kleurverschillen tussen de planken zelf, kleine spikkels van +/- 2mm omtrek op heel wat planken, een grote bruine plek op het einde van twee planken in de living, donkere strepen van het begin tot het einde op een aantal planken, en noem maar op.

De in de winkel tentoongestelde planken, of de plank dat ik gekregen heb om te gebruiken bij m'n aankoop van meubelen, waren iets helemaal anders. U kan onderaan op de eerste twee foto's de planken van in de winkel zien, op de verdere foto's degene dat ik verkregen heb.

Kan ik iets hieraan doen? Ik wens eigenlijk geen korting en zou het liefst gewoonweg planken krijgen zoals degene die tentoongesteld waren.

Alvast bedankt voor jullie respons!

Mvg

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 jun 2016 12:31

Parket is een natuurlijk product en die durven wel eens verschillen van lot tot lot.
Indien je zeker wilde zijn van enige uniformiteit met het toonzaalmodel, had je laminaatparket moeten nemen.

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2016 12:52

Het moest niet exact dezelfde kleur etc zijn maar staat bv op de grootte en het aantal noesten geen limiet per lot?
In de winkel zijn er quasi geen te zien maar in mn appartement is er geen plank zonder.
De ene noest zichtbaar op de plank in de winkel is dan geen cm in diameter terwijl die van mij soms meer dan 10cm zijn?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 30 jun 2016 13:04

Al contact gehad met de verkoper, wat is hun argument.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2016 16:29

Ik heb reeds een mail gestuurd, dit was hun antwoord :

De vloer die u gekozen hebt is de vloer die bij u ligt, laat ons dit al meteen uitklaren.

Wil u meegeven dat een staal niet altijd representatief is, maar er ook noten aanwezig waar in het staal.
In een natuurproduct zoals parket zijn er altijd grote kleurverschillen aanwezig!

U kunt niet verwachten dat voor de prijs per m² die u betaalde, u een eerste keus-parketvloer kunt krijgen.
Knopen en kleurverschillen zijn kenmerkend voor de door u gekozen vloer alsook alle andere parketvloeren,
wat ook het mooie eraan is, natuurlijk!

Wanneer u geen kleurverschillen in de planken onderling wenste, dan had u beter gekozen voor een laminaatvloer.

Het kan wel zijn dat door de lichtinval in onze toonzaal de planken een iets heldere uitstraling hadden.


We zijn ervan overtuigd dat u gekozen hebt voor een kwalitatieve vloer, die alsook perfect geplaatst is door onze vakmannen.


Desalniettemin zijn we bereid om dit nogmaals in onze showroom te duiden!

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 30 jun 2016 16:43

Bij vele producenten is de maximim grootte van de noten afhankelijk van de gekozen kwaliteit.

Welke kwaliteit hebt u gekozen, van welke producent ?
En aangezien de winkel ernaar verwijst: welke prijs per m2 hebt u betaald ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

jef007
Berichten: 1681

#7 , 30 jun 2016 17:26

staat er op uw factuur/bestelbon iets van kwaliteit? of eerste keus?

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jul 2016 11:40

Op de bestelbon zelf staat niets vermeld: "parket stockproduct witte olie - 15/4 - 189 breed".

Ik heb 42,99 EUR/m² betaald. Dit is niet veel maar het product werd tijdens mijn bezoek mondeling voorgesteld als een 'einde reeks' product dat aan de helft van de prijs werd aangeboden, oorspronkelijk dus 85,98 EUR/m². Dit is na opzoeken echter nergens geschreven terug te vinden. Ook de producent staat niet vermeld. Daar het nergens vermeld staat, moet het gelegde parket dan niet "ongeveer" gelijk zijn aan hetgeen voorgesteld in de winkel?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 01 jul 2016 11:55

Op de bestelbon zelf staat niets vermeld: "parket stockproduct witte olie - 15/4 - 189 breed".
Met dergelijke beschrijving op de bestelbon, is zeer misleiden. Had je dit niet direct opgemerkt, nu zal het niet simpel zijn om alsnog iets te bereiken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jul 2016 13:26

Vind ik ook, ik heb dit inderdaad helaas niet meteen opgemerkt. Het is ook de eerste keer dat ik iets dergelijks aankoop.
Echter heb ik nog maar 2000 van de 4500 EUR betaald als voorschot, vinden jullie het de moeite hiervoor een procedure op te starten? Sta ik voldoende sterk in mijn schoenen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 01 jul 2016 15:25

Als u iets beweert voor de rechtbank zal je het ook moeten bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2016 16:04

Off topic, maar ik vind uw vloer er best goed uitzien, eerlijk gezegd! De noesten geven de vloer karakter. Als de meubels erop staan gaat het ook nog een ander beeld geven. Natuurlijk, over smaken valt niet te discussiëren, maar op zich ziet de vloer er wel netjes geplaatst uit... En zoals reeds gezegd: kleurverschillen bij echte parketvloer zijn zo goed als niet te vermijden, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bouvryx
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 jul 2016 17:30

Over de plaatsing kan zeker niets gezegd worden, ook van de service was ik tevreden, het zijn gewoon de planken dat mij enorm teleurstellen. Van kleurverschillen zou ik niet maken maar het aantal en de grootte van de noesten..

Ik heb één plank in mijn bezit en foto's van de planken in de winkel, telt dit als voldoende bewijslast?

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jul 2016 19:32

Beste,

Het bestaan/bewijs van een gebrek aan overeenstemming kan met alle middelen van recht worden geleverd. Het model/monster waarvan u in bezit bent, alsook de foto's, kan als bewijs dienen om het gebrek aan overeenstemming aan te tonen.

Mvg,

Van Camp

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jul 2016 20:13

Is het waard om een rechtszaak in te leiden voor de vrederechter ??

Ik denk persoonlijk dat je 50% heeft om je gelijk te krijgen, maar dan ?

Als je gelijk krijgt alles uitbreken en een ander legen, maar de parket dat je gekocht heeft was einde stock, dit zal zeker ook mee spelen bij de rechter en ook je prijs dat je betaald heeft, een goede laminaat is duurder !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”