garantie elekronisch materiaal

jpc6000
Topic Starter
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

garantie elekronisch materiaal

#1 , 12 okt 2015 08:51

op alle nieuwe goederen die men koopt in de EU is er een verplichte minimum garantie van 2 jaar.
ik koop een nieuwe harddisk en krijg dus 2 jaar garantie
als de harddisk een jaar in de winkel gelegen heeft en men gaat gaan zien op de site van Seagate harddisk garantie
vind men een test om te zien of de harddisk nog in garantie is
als de harddisk nu ingegeven word ziet men dat er nog slechts 1 jaar garantie is.
Is de winkelier verplicht 2 jaar garantie te geven vanaf datum aankoop of de producent?
als de winkelier in faling gaat tijdens de garantie periode, veel van dergelijke winkels gaan over kop,
moet de producent dan garantie geven? Als die zegt dat de garantie periode al gepasseerd is maar volgens de factuur nog niet.
Moet de producent dan het product vervangen of herstellen?
Sommige winkels verkopen verkopen zelfs harddisk die reeds gebruikt zijn, zijn die ook verplicht dan 2 jaar garantie te geven?
Als ze niet zeggen dat de harddisks reeds gebruikt is en blijkt dat bvb. er volgens de producent geen garantie meer is.
Hoe zit dat eigenlijk, producten blijven soms jaren in de winkels liggen en de producent zegt dat de garantie gepasseerd is.
Hoe is de reglementering daarover?
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 okt 2015 09:15

Enkel de verkoper is verplicht 2 jaar garantie te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2015 10:55

Ook belangrijk ivm garantie: enkel in de eerste 6 maanden is het aan de verkoper om te bewijzen dat een mogelijk defect ontstaan is door toedoen van de koper. Als hij dit niet kan aantonen, is hij verplicht het product gratis te herstellen of om te ruilen. Na die 6 maanden is het aan de koper om te bewijzen dat een mogelijk defect een gevolg is van een productiefout, fout in het product, en niet door een fout van de koper. De bewijslast verschuift dus na 6 maanden, waardoor het na die 6 maanden voor de consument dus een stuk moeilijker is om garantie te claimen indien de verkoper van slecht wil is.

Maar garantie begint dus te lopen vanaf de datum van aankoop en enkel de verkoper (niet de producent) is gebonden aan deze garantie. Producten leveren echter ook een bepaalde service naar hun eindgebruikers toe door een fabrieksgarantie te leverern, maar ze zijn hier niet toe verplicht. Als ze het doen, zullen zijn inderdaad beginnen rekenen vanaf de datum van productie (wat logisch is: zijn gaan geen garantie meer leveren op een stuk electronica dat 10 jaar stof heeft liggen vergaren in een winkel, bijvoorbeeld).

Veel verkopers (vooral van IT-materiaal) durven hun garantieplicht al eens afschuiven op de fabrikant: "U hebt nog garantie, mijnheer. Hier is het adres van de fabrikant. Stuur het daar maar naar op, en het zal gerepareerd worden." U hoeft helemaal niets op te sturen: de verkoper moet het defecte toestel in ontvangst nemen, zelf opsturen naar de fabrikant, en zorgen dat het gerepareerde toestel terug bij zijn klant terecht komt.

Mijn vaste PC-winkel doet het correct: de twee keer dat ik een defect stuk hardware had, kon ik het gewoon in de winkel achterlaten. Verkoper deed het nodige om vervanging / reparatie te bekomen, en enkele dagen later kon ik mijn product terug gaan ophalen. Netjes zoals het hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 12 okt 2015 13:05

Wat hierboven al allemaal gezegd is, klopt volkomen.
1 extra wil ik nog aanhalen omtrent het laatste dat TS vroeg:
Sommige winkels verkopen verkopen zelfs harddisk die reeds gebruikt zijn, zijn die ook verplicht dan 2 jaar garantie te geven?
Het antwoord is: nee.
Bij gebruikte zaken hoeft de verkoper slechts 6 maanden garantie te geven.
Een goede verkoper geeft er meestal wat meer, maar 6 maand is het verplichte minimum.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2015 14:09

Op de website van de FOD economie lees ik dit:
Voor tweedehandsgoederen kan een termijn van minder dan twee jaar worden overeengekomen. De garantie voor tweedehandsgoederen mag echter niet korter zijn dan een jaar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 12 okt 2015 14:31

Maar garantie begint dus te lopen vanaf de datum van aankoop en enkel de verkoper (niet de producent) is gebonden aan deze garantie. Producten leveren echter ook een bepaalde service naar hun eindgebruikers toe door een fabrieksgarantie te leverern, maar ze zijn hier niet toe verplicht. Als ze het doen, zullen zijn inderdaad beginnen rekenen vanaf de datum van productie (wat logisch is: zijn gaan geen garantie meer leveren op een stuk electronica dat 10 jaar stof heeft liggen vergaren in een winkel, bijvoorbeeld).
euh... dan moet de fabrikant duidelijk stellen dat de garantie al ingaat vanaf productiedatum en dat ergens bewijsbaar maken. Bovendien moet de koper dan ook dit duidelijk kunnen zien VOOR aankoop.

In de praktijk is dit nooit het geval en daarom zal ook een fabrikant dat niet op die manier regelen, maar de (bvb 1 jaar) garantie laten ingaan vanaf datum verkoop van het product. Dat is de enige manier waarop een klant én fabrikant eenzelfde datum kunnen hebben.

En idd: 1 jaar is het minimum voor tweedehands

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 okt 2015 14:55

Er zijn 2 afzonderlijke aankoopcontracten welke niets met elkaar te zien hebben.
1 - Fabrikant - verkoper.
2 - Verkoper - consument.
Consument heeft altijd minstens 2 jaar garantie op nieuwe goederen.
Bij tweedehands is er 2 jaar garantie, verkoper kan dit schriftelijk terug brengen op minstens 1 jaar.
Bij faillissement verkoper zit je met de gebakken peren, dan kan je misschien nog de fabrikant aanspreken, al is deze niet verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2015 15:17

euh... dan moet de fabrikant duidelijk stellen dat de garantie al ingaat vanaf productiedatum en dat ergens bewijsbaar maken. Bovendien moet de koper dan ook dit duidelijk kunnen zien VOOR aankoop. In de praktijk is dit nooit het geval en daarom zal ook een fabrikant dat niet op die manier regelen, maar de (bvb 1 jaar) garantie laten ingaan vanaf datum verkoop van het product. Dat is de enige manier waarop een klant én fabrikant eenzelfde datum kunnen hebben.
Voor de duidelijkheid: als een fabrikant een garantie geeft, vervangt dit niet de wettelijke garantie die de verkoper moet geven! Het is een extra service naar de eindgebruiker toe.

Ik ken genoeg hardwarefabrikanten die op hun hardware een garantie geven die daadwerkelijk begint te lopen vanaf de PRODUCTIE-datum. Die datum is steeds af te leiden uit het serienummer en bij een aantal fabrikanten kan je zelfs online je serienummer ingeven om de productiedatum en bijgevolg ook de looptijd van de fabrieksgarantie uit te vissen. Ik heb bijvoorbeeld al mijn fotografeer materiaal van een bepaald groot merk online geregistreerd (= serienummers ingegeven onder mijn account) om van de fabrieksgarantie te kunnen genieten. Maar dit ontslaat de verkoper van dat materiaal niet aan zijn plicht om 2 jaar garantie te geven. Het is echter wel een stok achter de deur voor moest die verkoper bijvoorbeeld 2 maand na mijn aankoop failliet geweest zijn. In dat geval kon ik dan nog steeds beroep doen op de fabrieksgarantie van het merk zelf.

Maar ik denk niet dat die fabrieksgarantie van de producent naar de eindgebruiker (die niet rechtstreeks bij hen gekocht heeft) toe, echt aan wettelijke eisen moet voldoen. Als zij dit soort fabrieksgarantie niet willen geven, geven ze die gewoon niet en met de eindegbruiker maar naar zijn verkoper stappen. En als deze failliet is: pech!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 okt 2015 16:49

Ik ken genoeg hardwarefabrikanten die op hun hardware een garantie geven die daadwerkelijk begint te lopen vanaf de PRODUCTIE-datum.
geef eens een voorbeeld? Ik ken er ook, maar enkel bij afwezigheid van factuur. En da's dan logisch.
Maar dit ontslaat de verkoper van dat materiaal niet aan zijn plicht om 2 jaar garantie te geven. Het is echter wel een stok achter de deur voor moest die verkoper bijvoorbeeld 2 maand na mijn aankoop failliet geweest zijn. In dat geval kon ik dan nog steeds beroep doen op de fabrieksgarantie van het merk zelf.
klopt
Maar ik denk niet dat die fabrieksgarantie van de producent naar de eindgebruiker (die niet rechtstreeks bij hen gekocht heeft) toe, echt aan wettelijke eisen moet voldoen. Als zij dit soort fabrieksgarantie niet willen geven, geven ze die gewoon niet en met de eindegbruiker maar naar zijn verkoper stappen. En als deze failliet is: pech!
klopt²

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2015 09:06

geef eens een voorbeeld?
Zoals ik al zei: de fabrikant van mijn fotomateriaal. Je hebt twee grote namen, en die van mij begint met een "N" ;). Als je je materiaal via hun tool registreert, geef je de serienummers in, en geven zij je de productiedatum en einddatum van de fabrieksgarantie. Moest je materiaal gestolen worden, kan je dit ook in die tool aangeven. Mensen die dan tweedehands materiaal van "N*****" aankopen, kunnen dan eerst het serienummer vragen aan de verkoper en zo opzoeken of het materiaal als gestolen geseind staat of niet (maar bon, dit laatste heeft nog weinig met garantie te maken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 13 okt 2015 10:15

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /a_id/3025

"De garantie van uw Nikon-apparatuur dekt productiefouten gedurende één vol jaar na de datum van de oorspronkelijke aankoop."

(het gaat hier niet over een klacht over een fabrikant, dus de naam mag gerust vermeld worden, we claimen niet dat een dienst de wet overtreedt)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 okt 2015 15:31

Mmm, dan is dit de laatste jaren veranderd (mijn materiaal is ondertussen meer dan 5 jaar oud). Toen ik het 5 jaar geleden registreerde moest ik mijn serienummer ingeven, waarna de productiedatum tevoorschijn kwam en de looptijd van de garantie, gebaseerd op de productiedatum.

Ander voorbeeldje dan: hier een bedrijf dat wel rekent met de productiedatum: http://www.weidmueller.be/docs/cw_index ... 0&m3=65332 . In deze garantievoorwaarde heb je beiden: korte garantie wordt berekend vanaf aankoopdatum, uitgebreidere garantie vanaf productiedatum: http://be.krannich-solar.com/fileadmin/ ... uly_NL.pdf

Maar bon, dit is al geen antwoord meer op de vraag van de topic starter...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mbbs1024
Berichten: 475

#13 , 13 okt 2015 21:35

Als ik als particulier iets op 2dehands.be te koop zet, moet ik dan ook een jaar garantie geven ?
Als dat het geval is, kan ik het beter direct in de vuilbak gooien, omdat een herstelling me meer zal kosten dan het product waard is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 okt 2015 21:40

Als ik als particulier iets op 2dehands.be te koop zet, moet ik dan ook een jaar garantie geven ?
Als dat het geval is, kan ik het beter direct in de vuilbak gooien, omdat een herstelling me meer zal kosten dan het product waard is.

Een particulier moet nooit garantie geven ook niet op een auto.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 13 okt 2015 21:44

Mmm, dan is dit de laatste jaren veranderd (mijn materiaal is ondertussen meer dan 5 jaar oud). Toen ik het 5 jaar geleden registreerde moest ik mijn serienummer ingeven, waarna de productiedatum tevoorschijn kwam en de looptijd van de garantie, gebaseerd op de productiedatum.

Ander voorbeeldje dan: hier een bedrijf dat wel rekent met de productiedatum: http://www.weidmueller.be/docs/cw_index ... 0&m3=65332 . In deze garantievoorwaarde heb je beiden: korte garantie wordt berekend vanaf aankoopdatum, uitgebreidere garantie vanaf productiedatum: http://be.krannich-solar.com/fileadmin/ ... uly_NL.pdf

Maar bon, dit is al geen antwoord meer op de vraag van de topic starter...
dat zijn natuurlijk geen dingen dat je in een doos in de winkel koopt ;).

Terug naar “Consumenten Koop”