aankoop terugsturen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: aankoop terugsturen

#16 , 06 okt 2015 13:54

Let op de term "georganiseerd systeem voor verkoop"! De topic starter heeft geen gebruik gemaakt van een georganiseerd systeem van verkoop (wat op tele-verkoop, webshops, deur aan deur verkoop, etc... slaat), aangezien hij ZELF gebeld heeft om te bestellen. Hij heeft het initiatief genomen om een verkoop tot stand te brengen. Je kan hier dus niet over een "georganiseerd systeem" spreken. Daarom dat ik niet met 100% zekerheid durf zeggen dat het om een verkoop op afstand gaat...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 06 okt 2015 15:54

Ik heb de goederen gezien op een website en dan contact opgenomen met de verkoper om te bestellen.
Dit is een online aankoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 06 okt 2015 16:25

Er is NIET besteld via een webshop. Topic starter heeft goederen gezien op de webSITE (er wordt zelfs niet gesproken over een webSHOP) van een verkoper en heeft telefonisch besteld (voor hetzelfde geld was het de website waar de verkoper gewoon foto's plaatste van projecten die hij in het verleden gedaan heeft, en heeft de topic starter een bepaalde foto aangeduid en gezegd: "Ik wil graag dat soort tegels van je kopen"). Het is niet omdat een winkel een website of webshop heeft, dat iedere bestelling bij die winkel een verkoop op afstand is. Er is hier helemaal niets online aangekocht, hoogstens kan er sprake zijn van verkoop op afstand.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 06 okt 2015 17:30

Er is NIET besteld via een webshop. Topic starter heeft goederen gezien op de webSITE (er wordt zelfs niet gesproken over een webSHOP) van een verkoper en heeft telefonisch besteld (voor hetzelfde geld was het de website waar de verkoper gewoon foto's plaatste van projecten die hij in het verleden gedaan heeft, en heeft de topic starter een bepaalde foto aangeduid en gezegd: "Ik wil graag dat soort tegels van je kopen"). Het is niet omdat een winkel een website of webshop heeft, dat iedere bestelling bij die winkel een verkoop op afstand is. Er is hier helemaal niets online aangekocht, hoogstens kan er sprake zijn van verkoop op afstand.
Online aankopen doen is niet alleen via een webshop, er zijn vele andere manieren om online aankopen te doen.
De consumenten wetgeving is heel duidelijk daarin, een aankoop buiten de maatschappelijke zetel is een online aankoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 06 okt 2015 17:56

een aankoop buiten de maatschappelijke zetel is een online aankoop.

IK denk dat je de vestiging zetel bedoelt, de maatschappelijke zetel kan op een totaal andere plaats zijn, zie maar KBO
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 06 okt 2015 20:27

een aankoop buiten de maatschappelijke zetel is een online aankoop.

IK denk dat je de vestiging zetel bedoelt, de maatschappelijke zetel kan op een totaal andere plaats zijn, zie maar KBO
Inderdaad sorry
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#22 , 07 okt 2015 14:20

Online aankopen doen is niet alleen via een webshop, er zijn vele andere manieren om online aankopen te doen.
De consumenten wetgeving is heel duidelijk daarin, een aankoop buiten de maatschappelijke zetel is een online aankoop.
Waar staat de term "online aankoop" vermeld in de consumentenwetgeving? Geen idee wat hier juist onder zou vallen...
Let op de term "georganiseerd systeem voor verkoop"! De topic starter heeft geen gebruik gemaakt van een georganiseerd systeem van verkoop (wat op tele-verkoop, webshops, deur aan deur verkoop, etc... slaat), aangezien hij ZELF gebeld heeft om te bestellen. Hij heeft het initiatief genomen om een verkoop tot stand te brengen. Je kan hier dus niet over een "georganiseerd systeem" spreken. Daarom dat ik niet met 100% zekerheid durf zeggen dat het om een verkoop op afstand gaat...
Mijn inziens gaat het wel degelijk om een verkoop op afstand, waardoor de consument dan ook een herroepingsrecht heeft. In de rechtsleer wordt het vereiste "georganiseerd systeem" geïnterpreteerd als een zekere regelmaat die moet bestaan in hoofde van de onderneming om goederen of diensten op afstand te verkopen (R. Steennot, Wet Marktpraktijken, 148).

Het gaat dus niet om een onderneming die eenmalig een verkoop via mail regelt, terwijl klanten anders altijd in de winkel langskomen, en zich dus in elkaars fysieke aanwezigheid bevinden.

Hier is er wel degelijk een parallel circuit opgezet om te verkopen op afstand (webshop, bestellen via telefoon, nodige informatie op website, ...) waarlangs regelmatig verkopen plaatsvinden, waardoor een georganiseerd systeem voor verkoop bestaat. Het is m.i. niet van belang dat het in casu om een verkoop gaat die telefonisch geregeld werd.

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#23 , 07 okt 2015 19:21

Dank voor jullie reactie allemaal. Zoals gezegd heeft mijn rechtsbijstandverzekering de webshop/verkoper in gebreke gesteld en er is klacht ingediend bij de FOD. Nu is het afwachten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 08 okt 2015 10:36

Mijn inziens gaat het wel degelijk om een verkoop op afstand, waardoor de consument dan ook een herroepingsrecht heeft. In de rechtsleer wordt het vereiste "georganiseerd systeem" geïnterpreteerd als een zekere regelmaat die moet bestaan in hoofde van de onderneming om goederen of diensten op afstand te verkopen (R. Steennot, Wet Marktpraktijken, 148).
Tot nu toe was het helemaal niet duidelijk of de verkoper ook een zo'n "systeem" had om op afstand goederen te verkopen. In de bovenstaande post spreekt de topic starter voor de eerste keer over een "webshop" ipv "website". Misschien had hij dit beter een beetje vroeger gezegd... Anyway, succes aan de topic starter. Ik ben benieuwd hoe dit uitdraait...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#25 , 08 okt 2015 16:33

Mijn excuses Gebruiker21,

ik was mss niet helemaal duidelijk in mn eerste post. Het betreft hier wel degelijk een webshop... De naam webshop komt zelf voor in de naam :-)

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#26 , 01 nov 2015 20:31

De termijn bij mn rechtsbijstandsverzekering is verlopen,ben benieuwd wat ze nu gaan ondernemen...

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#27 , 09 nov 2015 21:47

Er is geen reactie gekomen op het aangetekend schrijven van de verkoper/webshop. De aangetekende zending is niet afgehaald!

WP002
Berichten: 1479

#28 , 12 nov 2015 19:36

Speelt geen rol. De inhoud wordt nu geacht gekend te zijn. Als u de brief terugkrijgt, ongeopend bewaren.

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#29 , 16 nov 2015 08:24

nu is het wachten op reactie van mijn verzekering welke verdere stappen ze gaan ondernemen. Ongelooflijk welke bedriegers er toch op het internet circuleren,zo een gasten verdienen een goeie....... op hun ...... grrrr

pkt
Topic Starter
Berichten: 66

#30 , 03 dec 2015 11:52

Er is geen enkele reactie gekomen op de actie van de rechtsbijstandverzekeraar. Ze hebben de zaak nu overgemaakt aan een advocaat die de zaak zal bekijken en ook nog es druk zal zetten.....

Terug naar “Consumenten Koop”