Vrederechter in plaats van Arbitrage?

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

Vrederechter in plaats van Arbitrage?

#1 , 29 aug 2015 00:19

Ik heb zonet een dagvaarding mogen ontvangen om te verschijnen voor de vrederechter over een betwisting van de geldigheid van een bestelbon, in de algemene verkoopsvoorwaarden staat echter onder bevoegdheden : 'Als wederzijdse garantie en verbintenis tot snelle geschillenregeling door arbitrage, is ... belast met de aanstelling van scheidsrechters welke bevoegd zijn elk geschil definitief te beslechten. Deze clausule maakt integraal deel uit van de verkoopsvoorwaarden en vervangt alle hiermee tegenstrijdige bevoegdheidsclausules.

Mag men dit dat zomaar voor de vrederechter brengen? In mijn ogen is dit in strijd met de eigen verkoopsvoorwaarden. Blijft de rest van de verkoopsvoorwaarden dan nog steeds geldig?

Het betreft hier een vordering op basis van dezelfde verkoopsvoorwaarden, dit met betrekking tot de annulering van een bestelling en de vordering van 30% van de overeengekomen koopsom.

Hartelijk dank voor de reacties,

Jake

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2015 11:30

Gerechtelijk Wetboek
Art. 1682 § 1 De rechter bij wie een geding aanhangig is gemaakt waarop een arbitrageovereenkomst betrekking heeft, verklaart zich, op verzoek van een partij, zonder rechtsmacht, tenzij de overeenkomst ten aanzien van dat geschil niet geldig is of geëindigd is.
Op straffe van niet-ontvankelijkheid, moet de exceptie voor elke andere exceptie of verweer worden voorgedragen. § 2 Wanneer bij de rechter een in § 1 bedoelde vordering aanhangig is gemaakt, kan de arbitrageprocedure toch worden opgestart of voortgezet en kan een arbitrale uitspraak worden gedaan.


U moet dus beslissen of u de exceptie van arbitrage inroept. Als u dat doet erkent u dat u de algemene voorwaarden aanvaard hebt.

U schrijft dat de betwisting gaat over de geldigheid van de bestelbon. Als u betwist dat de bestelbon geldig is en dat u dus niet gebonden bent door de algemene voorwaarden die op de bestelbon staan, kan u moeilijk aanvoeren dat u een arbitragebeding bent overeengekomen.

Het feit dat de tegenpartij zelf tot dagvaarding is overgegaan, en dus niet de toepassing van de arbitrage vraagt, houdt niet in dat zij impliciet zou erkennen dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn. Een partij kan vrijwillig afstand doen van het arbitragebeding. Als de andere partij dit aanvaardt, en de exceptie van arbitrage niet aanvoert, heeft de rechtbank rechtsmacht om het geschil te beslechten.

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 29 aug 2015 18:24

Hartelijk dank voor de snelle reactie scorpioen,
U stelt dat indien ik de exceptie van arbitrage inroep, ik ook de algemene voorwaarden aanvaard, maar aanvaard ik dan ook de geldigheid van de bestelbon?
Misschien is het handig dat ik even de situatie schets :
we waren op zoek naar een inbouwtoestel met bijhorend meubel welke op maat dient gemaakt te worden. In de toonzaal van deze firma hadden we een gesprek met de verkoper over wat onze wensen waren over zowel toestel als meubel, dit zou allemaal geen probleem zijn, maar zou finaal uitgetekend worden eens hij bij ons was langs geweest om de nodige opmetingen te doen. De verkoper heeft ons toen rondgeleid in de toonzaal om het type toestel wat onze voorkeur genoot te bepalen. Toen zijn we opnieuw naar de tafel gegaan waar hij het type toestel heeft genoteerd, samen met de prijs (ik zeg type, want van dit toestel bestaan er verschillende versies afhankelijk van de afwerking van het meubel) en bijkomend nog een aantal zaken die er bijkwamen voor de installatie van dit toestel.(hier enkel Prijs/stuk) en als laatste : 1 Meubel, nog te bepalen & prijs door te geven.
Op dit document had de verkoper ook het vakje bestelbon aangeduid en gevraagd om dit te ondertekenen want anders kon hij het ten opzichte van zijn baas niet permitteren om tot bij ons te komen en dat meubel uit te tekenen. Ons van geen kwaad bewust, want uiteindelijk was het grootste gedeelte nog niet bepaald (meubel), heeft mijn vriendin dit ook ondertekend. (Nu dus bijkomend achter gekomen dat een bestelbon een aantal zaken dient te bevatten, een bestelbonnummer ontbreekt hier echter, is dit een argument? )
Een paar weken later is deze verkoper dan bij ons thuis geweest, heeft wat rudimentaire opmetingen gedaan, waarop we terug rond de tafel zijn gaan zitten, toen kon echter niets meer van onze wensen... en begon hij opnieuw hetzelfde te tekenen wat hij in de toonzaal reeds gedaan had. Serieus teleurgesteld hebben hem er dan nogmaals moeten op wijzen dat dit niet was wat er was afgesproken, waarop hij is voortgegaan onder het mom dat hij dit verder ging bekijken. Toen werd het enorm stil( waar we eigenlijk na die bewuste avond ook vanuit gingen), tot bijna een jaar nadat hij bij ons was langsgekomen ik telefoon kreeg van deze firma, met de vraag wanneer ze mochten komen leveren. Volledig verwondert om die gasten nog te horen, heb ik gevraagd wat ze van plan waren om te komen installeren, want dat ik nog steeds geen plan had ontvangen voor het meubel. (Bleek dat ze van plan waren om dat toestel bij wijze van spreken op mijn oprit te komen afzetten, zonder aansluiting, zonder inwerking...)Daarop werd ik onmiddellijk als leugenaar beschuldigd omdat de verkoper me dit wel per mail had bezorgd, maar ik hier niet had op gereageerd. Met nog een redelijk geanimeerde babbel tot gevolg met zowel de verkoper, als zijn collega waar er continu gedreigd werd dat ik dan een schadevergoeding moest betalen, heb ik uiteindelijk gezegd dat indien ze me de plannen kunnen bezorgen waarop onze wensen waren opgenomen, we konden kijken om een installatiedatum vast te leggen, voor de zekerheid mijn mailadres van het werk doorgegeven om me die plannen te bezorgen. ( ik denk niet dat ik moet verduidelijken dat mijn vertrouwen in die firma reeds ver te zoeken was)
Toen werd het weer stil..., geen plannen...
een paar weken later echter een brief in de bus, met de vraag of ik schriftelijk voor een bepaalde datum kon bevestigen wanneer ze dat toestel mogen komen installeren!!! Dus weer enkel voor het toestel zonder meubel...
Hierop was voor mij de maat vol en heb ik per fax laten weten aan deze firma, dat indien zij hun gedeelte van de overeenkomst (meubel) welke ook genoteerd staat op deze bestelbon, niet kunnen nakomen. Ik me ook niet gebonden voel om het andere gedeelte (toestel) bij hen af te nemen en ik dus ook wil aansturen op een ontbinding van deze overeenkomst (ja ik heb de woorden overeenkomst en bestelbon gebruikt, gewoon omdat ik dat 100 keer had gehoord in dat telefoongesprek)
Hierop heb ik een paar dagen later een aangetekend schrijven mogen ontvangen van hun jurist, met de verwijzing naar de algemene voorwaarden, meer bepaald naar de clausule waarin gestipuleerd wordt dat de firma in kwestie recht heeft op een schadevergoeding indien de klant een bestelling annuleert, met de vraag om binnen de 48 uur na ontvangst van dit aangetekend schrijven mijn definitieve beslissing kenbaar te maken (staat zo in de verkoopsvoorwaarden)
Uiteindelijk nog wat over en weer geschrijf, waarin men uiteindelijk stelt dat indien ik niet binnen de 5 dagen over ga tot overschrijving, ze genoodzaakt zijn om dit door te geven naar arbitrage.
Hierop heb ik ze zelf in gebreke gesteld, voor het uitblijven van de plannen en op basis van dit feit vraag ik dan ook de ontbinding van deze overeenkomst.
Daarop ontvang ik weer een aangetekend schrijven, dat ze niet akkoord gaan en het dossier wordt overgemaakt naar een bemiddelingskantoor met het oog op een verdere invordering. Op mijn laatste reactie krijg ik geen antwoord meer.
Dan wordt het opnieuw stil, tot bijna 3 maand later, het bemiddelingskantoor die me aanschrijft, die me vriendelijk vraagt om het verschuldigde bedrag over te schrijven naar hun rekening want dat ze anders genoodzaakt zijn om dit geschil ONMIDDELIJK over te maken aan de bevoegde arbitrage-instelling om het geschil te laten beslechten via een arbitrageprocedure. Hier heb ik ook een aantal briefwisselingen mee gehad, maar resultaat blijft hetzelfde : betalen of arbitrage.
Op mijn voorlaatste mail heb ik uiteindelijk gevraagd om mij hun definitieve beslissing door te geven. Hier heb ik echter nooit een antwoord mogen ontvangen, een week later heb ik nogmaals een mail gestuurd met de vermelding dat door uitblijven van enige reactie dit dossier voor mij is afgesloten. Hierop nogmaals geen reactie.
Dan werd het stil...
Tot 3 maand later, een brief van een advocaat, welke weer doodleuk komt verkondigen dat hij bij gebrek van betaling binnen de 7 dagen de opdracht heeft gekregen een procedure in te leiden bij de bevoegde rechtbank. Hierop heb ik weer gereageerd en u raad het misschien al... het werd stil...
tot bijna een JAAR later(op een week na). Opnieuw dezelfde advocaat met de dagvaarding voor het Vredegerecht...(nu dus)

Dit is dus het verhaal.(mijn excuses dat het zolang is maar het is dan ook al een 'tijdje' bezig)
Mij gaat het er dus vooral om dat ik niet akkoord ga dat ze alles wat op één document genoteerd staat kunnen uit elkaar trekken en zelf gaan bepalen wat een bestelbon is en wat niet.
En nu ook nog een keer gaan afwijken van de algemene voorwaarden, door dit voor de vrederechter te trekken ipv van arbitrage (waarschijnlijk omdat dit te duur is, gaat per slot van rekening nog niet over €1000 schadevergoeding)
Kunnen ze überhaupt een schadevergoeding eisen voor een toestel dat nog niet éénduidig benoemd is?
Moeten ze ook niet kunnen aantonen dat ze enige moeite hebben gedaan om tot een akkoord te komen?

Zijn er misschien andere zaken die u opvallen die ik kan aanhalen als u dit verhaal leest?

Mvg,

Jake

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 aug 2015 10:51

Het gaat niet om de geldigheid van de bestelbon. U voert niet aan dat de bestelbon nietig is.
Uw argumentatie komt er in essentie op neer dat nog geen verkoopovereenkomst werd afgesloten omdat nog geen akkoord was over essentiële gegevens: hoe moet het meubel er juist uitzien en wat is de prijs van dit meubel.
Men kan de overeenkomst voor het meubel ook zien als een aannemingsovereenkomst. Deze kan wel tot stand komen zonder dat een prijs is afgesproken en dan verbindt de opdrachtgever zich ertoe de door de aannemer vast te stellen redelijke prijs te betalen. Maar dan moet de aannemer die overeenkomst ook uitvoeren en u dat meubel bezorgen. Doet hij dat niet dan kan hij u niet verplichten de overeenkomst slechts gedeeltelijk uit te voeren door enkel het toestel te leveren.

Uw argumenten gaan dus over de inhoud van de overeenkomst. Dat heeft niets te maken met de nietigheid van de bestelbon.

Hoe dan ook, als verwerende partij moet u zelf beslissen of u wil dat de zaak door de vrederechter, dan wel door een scheidsrechter behandeld wordt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 31 aug 2015 12:16

Is die bestelbon getekend door de verkoper, en vermeld deze zijn hoedanigheid, zo niet is deze bestelbon niet geldig.

Bron Ondernemingsdatabank:

In de eerste plaats uw gegevens
Als u met een bestelbon werkt, is er wet­te­­lijk be­paald wat erop moet staan.

Bo­venaan moet u op de bestelbon de term “be­stel­bon” en het volgnummer (bv. bestelbon 16) zetten. Ver­­geet de datum niet.

Uw gegevens. Uiteraard zet u er uw naam, adres en handelsregister op of uw inschrijving in het am­­bachtsregister als u een ambacht uitoefent.

Let op ! En wat verrassend is, is dat uw hand­te­­ke­ning erop moet staan. Dit wordt vaak ver­ge­ten.

Gegevens van de klant. Uiteraard zet u er de ge­ge­vens op van de klant, maar eigenaardig ge­noeg is dit NIET wet­telijk verplicht, ook de hand­te­ke­ning van de klant is niet verplicht. Tip. Toch laat u steeds de klant tekenen, kwestie van be­wijs­pro­ble­men te ver­mijden. Maar een klant kan de be­stel­ling niet als ongeldig beschouwen omdat zijn adres er bv. niet op staat.

Prijs. U moet niet alleen de te betalen prijs ver­melden, maar ook de eenheidsprijs, de hoeveelheid en de totale prijs. Ook het voorschot moet u ver­mel­­den en het resterende saldo.

Beschrijving. U moet ook aangeven welk product of dienst werd gekocht. Voor een product mag u zich beperken tot een productcode.

Vergeet niet de datum of de termijn van de le­ve­ring te vermelden (bv. 15 maart of binnen drie we­ken).

Tip 1. Kies eerder voor een omschrijving als “de derde week van maart” dan voor “15 maart”.

Tip 2. Als u nu een van deze bepalingen vergeet, kan de klant dan met een artikel van Test Aan­koop in de hand de bestelbon als geannuleerd be­schou­­wen ? Neen, wel zal elke onvolledigheid of on­dui­­de­lijk­heid (doordat bv. bepaalde gegevens niet op de be­stelbon staan) in het voordeel van de klant ge­ïn­terpreteerd worden.

Een klassieker
Meestal staan er op de facturen zelf “algemene voor­waarden”, maar op de bestelbon durft men ze wel al eens vergeten. Dit is niet zo verstandig.

Vraagt u een voorschot aan een particulier, dan moet u “in principe” altijd een be­stel­bon maken. U mag niet vergeten ook zélf de bestelbon te tekenen, dit is een wet­­­telijke verplichting.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 31 aug 2015 16:20

Hebt u Test-Aankoop al eens gecontacteerd?

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 31 aug 2015 16:51

Hartelijk dank voor de reacties, om even in te pikken op Scorpioen is het mij inderdaad te doen over het feit dat een gedeelte van deze overeenkomst niet wordt uitgevoerd en ik me daarom ook niet verplicht voel om het andere gedeelte te laten leveren. Hier wordt echter door de firma geargumenteerd dat de bestelbon enkel geldig is voor het toestel en deze volledig losstaat van het meubel en dus onvoorwaardelijk is. (dus één document dat voor een gedeelte bestelbon is en voor het andere dus niet???) , bijkomend wordt er geargumenteert dat het mijn schuld is omdat ik niet gereageerd heb op een mail (voor alle duidelijkheid was er op het mailadres dat was genoteerd op de bestelbon nooit gecommuniceerd tussen beide, was mijn oud emailadres daar ik in die periode was overgegaan van internetprovider), gegevens waren gegeven door mijn vriendin, die trouwens ook als enige de bestelbon heeft ondertekend.
Om Sloeberken te antwoorden, staat er geen handtekening op de bestelbon van de verkoper ( is wel handgeschreven), ontbreekt het bestelbonnummer en is het type van het toestel niet éénduidig ( met de omschrijving die er op de bestelbon staat heb je nog 9 mogelijkheden denk ik, ook geen produktnummer ), als leveringstermijn staat er Asap
Om WP002 te antwoorden is dit nog niet aan test-aankoop doorgegeven, is dit nu nog mogelijk? Daar dit nu al bij het vredegerecht zit..
Mvg,

Jake

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 aug 2015 19:19

Denk niet dat testaankoop hier een oplossing zal bieden. De vrederechter zal zich wel uitspreken.
Een bestelbon die niet getekend is door de verkoper, is totaal nietig.
Een bestelbon is een contract, en moet verplicht door beide partijen ondertekend worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#9 , 01 sep 2015 08:19

Om WP002 te antwoorden is dit nog niet aan test-aankoop doorgegeven, is dit nu nog mogelijk? Daar dit nu al bij het vredegerecht zit..
Jake, ik heb zoiets van: nee heb je en ja kan je krijgen. Alle hulp is in jouw geval welkom (ik ben zelf geen jurist of rechter, maar ik heb de neiging om aan jouw versie van het verhaal meer geloof te hechten, hier is méér gebeurd dan een stomme vormfout...)

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 07 sep 2015 16:10

Ondertussen hebben we beslist om dit bij de Vrederechter te houden...
Daar ik niet beschikte over de stukken die ze aanhaalde, heb ik deze opgevraagd bij de advocaat in kwestie en werd er initieel een uitstel van een maand gevraagd door deze advocaat, de Vrederechter vroeg echter of ik van plan was om dit te betwisten en heeft dan direct een gerechtelijke kalender voorgesteld ( conclusies opstellen,..) . Nu stel ik me al de vraag of als de Vrederechter nu niets had gevraagd aan mij, dit al geen probeersel was van die advocaat om dit te laten uitspreken zonder dat ik een verdediging kan voorleggen.
Tijdens die inleidende zitting is er wel een probleempje opgedoken :-), zowel ik als mijn vriendin was gedagvaard, maar ik was alleen naar daar getrokken met een volmacht van haar, maar dat is blijkbaar niet voldoende. Kan zij mij op één of andere manier aanstellen voor haar verdediging? Of zijn we verplicht om beide naar de zitting te gaan.

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 07 sep 2015 16:13

Misschien nog een bijkomende vraag, kan ik ook een tegeneis instellen voor al de tijd die hier tot nog toe al is ingekropen? ( bv. op basis van tijdverlies, 'stalking', ....). Zoja, wanneer doe ik dat?

mjers
Berichten: 1788

#12 , 23 sep 2015 08:17

De info die gegeven is door sloeberken is correct.
Het is van belang wat er precies op de bestelbon stond? Is het een bestelbon voor enkel het toestel of toestel en meubel?
maw, heb je een bewijs dat die het meubel in uw bestelling inbegrepen was?

Zoja, ben je niet verplicht de overeenkomst te sluiten zolang zij hun deel van de overeenkomst niet nagekomen zijn.

Kan je dit niet bewijzen, dan kan er idd vanuit gegaan worden dat de bestelling enkel over het toestel ging.
Ik raad u wel aan een advocaat te contacteren. Als u uzelf gaat verdedigen tegenover een advocaat in de rechtbank gaat u toch wel heel mondig moeten zijn.

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 23 sep 2015 11:52

Hartelijk dank voor je reactie mjers.
Op de bestelbon staat het meubel en installatiemateriaal als nog te bepalen, enkel bij het toestel staat een prijs, daar dit op één document staat, neem ik aan dat dit een bewijs vormt dat beide bij elkaar horen (zoals hierboven vermeld eigenlijk een aannemingsovereenkomst)?

Jake2008
Topic Starter
Berichten: 19

#14 , 15 jul 2016 12:42

Beste,

Ik kom nog even terug op deze topic, ondertussen heeft de Vrederechter zijn uitspraak gedaan en is er meer dan een maand verstreken om beroep aan te tekenen, dus ik hoop dat we dit hoofdstuk nu eindelijk mogen afsluiten. De vrederechter heeft de eis van de eiser verworpen, alsook onze tegeneis, maar dat is het minst van mijn zorgen :-)

Voor alle duidelijkheid ging het hier over een gashaard en het kastelement waarin deze zou ingebouwd worden.

In de conclusies had ik een aantal punten aangehaald :

Bestelbon nietig omdat deze niet voldeed aan de wettelijke vorschriften (bestelbonnummer ontbrak, handtekening verkoper), maar hier is niet op ingegaan.
Feit dat de haard door de eiser zelf was geannuleerd bij de leverancier ( dit had tijdens de conclusies nog een aparte wending, omdat het bewijs dat de eiser had voorgelegd om zijn bestelling te bewijzen, niet leek te kloppen waarbij ze dan met een bestelling via een andere vennootschap kwamen aandraven van een maand later) - werd ook niet echt op ingegaan
Feit dat de eiser enorm veel tijd heeft gelaten tussen de verschillende contacten en ons niet heeft proberen te contacteren, buiten een sporadische mail. - Dit werd bekeken als een onbekwaamheid van opvolging
Feit dat zowel gashaard als kastelement op de bestelbon genoteerd stond en deze dus onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en hier sprake is van een aannemingscontract, hetgeen Scorpioen hier had aangehaald, en ondanks het feit dat de eiser op de hoogte was onze wensen ons nooit een plan dat hiermee overeenstemde heeft bezorgd.

Conclusie van de Vrederechter was dat hier wel degelijk sprake was van een aannemingscontract en ondanks de eiser op de hoogte was van onze wensen over de opbouw van dit kastelement, maar ons nooit een plan heeft bezorgd waarin deze wensen waren opgenomen, zij hierbij in gebreke bleven voor de goede uitvoering, waardoor zij in principe éénduidig het contract hebben verbroken. Hun eis tot schadevergoeding werd dan ook verworpen.

Ter info: daar deze eis maar om een kleine €1000 ging (kosten/baten), had ik besloten om zelf de conclusies uit te schrijven en geen beroep te doen op een advocaat in de rechtbank. Dit heeft wel enorm veel tijd gekost, daar ik zelf niets van juridische achtergrond heb, maar het lastigste vond ik de verdediging bij de Vrederechter, ondanks ik jaren als sales heb gewerkt en het eigenlijk wel gewoon ben om af en toe een woordje te plasseren, was een Vrederechter toch iets anders dan een klant. Ik zou dan ook aan mensen die zich in dezelfde situatie bevinden als wij toen, om direct contact op te nemen met een raadsheer van zodra er een betwisting ontstaat. (misschien was bij ons een brief helemaal in het begin van een raadsheer al voldoende geweest om dit niet te laten escalleren tot in de rechtzaal)

Hierbij mijn uiterste dank voor alle reacties die ik hier (en ander topic) heb mogen ontvangen.
Mvg,

Jake

WP002
Berichten: 1479

#15 , 18 jul 2016 08:24

Proficiat!

Terug naar “Consumenten Koop”