Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

ganapathi tantra
Berichten: 1340

Re: Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

#91 , 29 jul 2015 22:18

Maar als de krassen weg zijn wat dan ? Krijgt u bij een kras in de auto of autoruit ook een volledig nieuwe auto ?
Of bedoelt u dat u de verkoper nu kan verplichten het geleverde goed alleen te vervangen door een splinternieuw goed en u hem het recht tot herstel dan eenzijdig kunt ontnemen.Denk niet dat dit ergens staat vermeld of zelfs kan worden geinterpreteerd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#92 , 30 jul 2015 07:10

Er conforme levering van een product veronderstelt dat het product is zoals het zou moeten zijn. Bij een kras in de autoruit, zal de autoruit vervangen worden zodat de auto terug als nieuw is (er is geen enkel functioneel noch financieel verschil tussen een auto mét een vervangen ruit of een auto in originele staat). Een auto met een diepe kras is niet conform, gezien een herstelling (herspuiten) in dat geval nooit dezelfde staat zal kunnen hebben. Het polieren van een kleine kras, dat zal een discussiepunt zijn, gezien het mogelijke waardeverlies in verhouding tot de kostprijs van de auto op dat moment bepalend zal zijn. Als dat door experts minimaal/onbestaande beschouwd zal worden, dan kan een herstelling.

Om het simpel te stellen: een kras op een matchbox is een niet-conforme levering. Een kras op een trekker met oplegger zal hoogstens een herstelling met eventueel een korting tot resultaat geven. Alles daartussen is voer voor discussie, net zoals een kras in een bad. De kans, gezien de relatief lage kostprijs, dat een kras in een bad tot een vervanging kan leiden als je er echt op staat, is echter groot.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#93 , 30 jul 2015 07:24

Dan stel ik voor dat uw mening door TS zal worden voorgelegd aan een rechtbaetnk. Dan zien of e ridd vervanging dan wel herstelling aan de orde is. Objectiever kan dergelijke beslissing toch niet zijn. Of trekken we ook dat in twijfel ? Zoals ik zei dergelijke krassen komen meer voor zeker op dergelijke materialen en de techniek op dat perfect te herstellen is er. Dat kan je zo makkelijk terug vinden op het net
Ga maar eens googlen met krassen op glas. Deze zoekterm geberuiken voor het gemak gezien veel van deze bedrijven dat al hoofdactiviteit hebben maar ook kunststoffen aanpakken.
Voor mij case closed
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#94 , 30 jul 2015 08:13

Ze hebben bij ons ook een 4-weken oude composieten keukenblad hersteld, ik ken de techniek (was wel bij ons met een bijkomende pasta).

Van een ex-delegee die werkt in een groot 'email'bedrijf (glas, bij m'n weten) heb ik wel geleerd dat die techniek niet altijd perfect werkt. Zij voeren zelf op sommige producten zo'n herstellingen uit en die producten worden wel degelijk als 2e keus verkocht, zelfs al zie je geen verschil en is de kans minimaal op problemen.

Jackrussell
Berichten: 701

#95 , 30 jul 2015 08:21

Ze hebben bij ons ook een 4-weken oude composieten keukenblad hersteld, ik ken de techniek (was wel bij ons met een bijkomende pasta).

Van een ex-delegee die werkt in een groot 'email'bedrijf (glas, bij m'n weten) heb ik wel geleerd dat die techniek niet altijd perfect werkt. Zij voeren zelf op sommige producten zo'n herstellingen uit en die producten worden wel degelijk als 2e keus verkocht, zelfs al zie je geen verschil en is de kans minimaal op problemen.
Dat laatste zal niet elk bedrijf doen natuurlijk. Maar goed, het is aan de klant om daar direct niet mee akkoord te gaan en niet de avond nadat het goed is geplaatst en de installateurs al zijn vertrokken. Dat is niet het natuurlijke moment voor een laatste inspectie vooraleer u akkoord gaan met het geleverde. Dat is vergelijkbaar met een auto kopen, 's ochtends meenemen uit de garage en 's avonds na 'n dagje winkelen komen klagen dat er deukjes en butsen zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#96 , 30 jul 2015 08:25

Er lijkt me een groot verschil te zijn tussen 's avonds => 's ochtends (zoals ik het hier toch hoor) en 's ochtends => 's avonds.

In het eerste geval slaap je ertussen (of dat wordt toch verwacht) én kan je met kunstlicht/donkerte niet altijd alles goed zien
In het tweede geval word je verondersteld actief te zijn, dus te kunnen checken hoe de staat was en kan je in principe alles altijd goed zien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#97 , 30 jul 2015 08:38

Ok maar zou zijn we hier malafide firma's de hand boven het hoofd aan houden, bij een firma met een zeer goede reputatie ga je dit nooit meemaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#98 , 30 jul 2015 08:40

Over hoe de kras er in is gekomen is voor iedereen en ook voor Ts gissen (hopelijk :o)
Dus jij beweert dat de TS één of andere vorm van gehuegenverlies heeft? Er zijn maar twee mogelijkheden, hé. Hij heeft de kras gemaakt, of hij heeft de kras NIET gemaakt. TS beweert het laatste. Dus... logisch gevolg... Kras was in het bad van in het begin, of is gemaakt tijdens het plaatsen. In beide gevallen is het het probleem van de aannemer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#99 , 30 jul 2015 08:53

De slechte plaatsing of beschadeging van uw nieuw bad door de verkoper wordt gelijkgesteld met een gebrek aan overeenstemming van het bad, als de plaatsing voorzien was in de
verkoopovereenkomst.

1649ter, §1 B.W.):
Het product moet in overeenstemming zijn met de door de verkoper gegeven omschrijving (het gebrek aan overeenstemming wordt vooreerst geacht niet te bestaan wanneer de consument op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst het gebrek kende of daarvan redelijkerwijze op de hoogte diende te zijn. Verder wordt het gebrek aan overeenstemming niet geacht te bestaan wanneer het voortvloeit uit het materiaal en dit geleverd is door de consument zelf);
Het product moet in overeenstemming zijn met het gewenste gebruik;
Het product moet geschikt zijn voor het gebruik waartoe soortgelijke goederen dienen;
Het product moet de prestaties en kwaliteiten bieden die de consument redelijkerwijze mag verwachten gelet op de aard van het goed en de door de verkoper gedane mededelingen.
In elk geval is de verkoper gebonden door de reclame die hij maakt. Het geval van een verkeerde installatie wordt eveneens als een gebrek aan overeenstemming beschouwd, op voorwaarde dat de installatie deel uitmaakte van de koopovereenkomst
Laatst gewijzigd door sloeberken op 30 jul 2015 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jackrussell
Berichten: 701

#100 , 30 jul 2015 08:54

Er lijkt me een groot verschil te zijn tussen 's avonds => 's ochtends (zoals ik het hier toch hoor) en 's ochtends => 's avonds.

In het eerste geval slaap je ertussen (of dat wordt toch verwacht) én kan je met kunstlicht/donkerte niet altijd alles goed zien
In het tweede geval word je verondersteld actief te zijn, dus te kunnen checken hoe de staat was en kan je in principe alles altijd goed zien.

U zegt het juist "dat wordt verwacht". Dat is een aanname. Hoe die kras erin is gekomen, is ook niet te bewijzen. Het was aan TS om dit na plaatsing op te merken.

Ik vind er ook wel wat van van dit soort firma's, maar er ook daadwerkelijk echt iets mee kunnen is een tweede. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

j.mcsn
Topic Starter
Berichten: 12

#101 , 30 jul 2015 10:39

Het was aan TS om dit na plaatsing op te merken.
Er was nog geen oplevering op dat moment. Dus was het aan de installateurs om samen met mijn partner een inspectie te doen, hebben ze ook niet gedaan.
Ze zijn vertrokken (en werden toen nog verwacht terug te komen voor een verdere installatie van een meubel + oplevering)

Als het effectief om opleveren en tekenen ging had ik thuis geweest natuurlijk en de zaak grondig bekeken.

Dit is trouwens een firma met reputatie, waar we al voor een grote smak geld voorheen badkamer materialen hebben aangekocht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#102 , 30 jul 2015 11:00

j.mcsn, ik denk dat verdere discussie hier weinig oplevert voor uw zaak. Laat ons zeker weten hoe dit verder evolueert. Hopelijk raakt het opgelost voor jou. Kan je me via PB ook even de firma laten weten. Ik ga binnenkort onze tweede (kleine) badkamer installeren, en wil dus al weten waar ik beter NIET koop ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#103 , 01 aug 2015 09:27

En bij deze..

Terug naar “Consumenten Koop”