Reis geboekt

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Reis geboekt

#1 , 22 mei 2015 04:36

In januari heb ik en mijn echtgenote een reis geboekt, welke wij dan elke maand een deel gingen betalen en het resteren bedrag van ons vakantiegeld. Bij de boeking spraken wij ook over een annulatie verzekering, wij mochten deze van het reisagentschap ook nadien ook nog aangaan. Nu zijn wij langs geweest bij het agentschap om onze tickets volledig te betalen en dus ook een verzekering te nemen ingeval iemand van ons ziek zou worden en of mijn vakantie niet goedgekeurd zou worden door mijn werkgever.

Hierop zei het agentschap dat het niet meer ging en dat zo'n verzekering direct dient aangegaan te worden bij het boeken van de tickets, dus yep een volledig ander verhaal. Nu heb ik natuurlijk ook niet het resterend bedrag betaald omdat wij eerst naar een oplossing gaan zoeken. Heb ondertussen een verzekering gevonden die alles dekt bij het reizen en waarbij ook een annulatie inzit.

Zoals u wel kan vermoeden voelen wij ons goed bedrogen door het agentschap want het is hun schuld dat wij zo'n verzekering niet hebben genomen van in het begin. Nu is mijn vraag de reis is pas voor in juli, kan ik zo'n tickets niet zelf terug door verkopen, alee wij hebben deze nog niet he die worden pas gegeven een week voor de reis. Ik denk er zijn nog zo'n 2 maanden vooraleer het vliegtuig vertrekt dus ik denk toch dat dit tijd genoeg is voor het agentschap om andere klanten te vinden, of vergis ik mij? Ik denk dat hij nu zelfs deze tickets voor meer geld kan verkopen aangezien dat de plaatsen nu zeker heel beperkt zijn.

Wat zijn mijn opties?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2015 06:55

Wat die verzekering betreft is dit bij alle reisburaux zo, die moet aangegaan zijn bij het vastleggen van de reis.

Je zal die tickets voor het vliegtuig niet kunnen door verkopen omdat deze op naam zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tope
Berichten: 916

#3 , 22 mei 2015 08:03

"Ik denk dat hij nu zelfs deze tickets voor meer geld kan verkopen aangezien dat de plaatsen nu zeker heel beperkt zijn." moest dit mogelijk zijn dan zou er nogal gesjacherd worden met reizen.
En de reissector zou nogal wat extra werk krijgen met al die veranderingen!

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 22 mei 2015 08:13

Ik heb de indruk dat u vooral onder uw boeking wil uitkomen. Indien de algemene voorwaarden voorzien dat de verzekering bij initiële boeking dient te worden onderschreven en u hebt die voorwaarden aanvaard dan valt er weinig aan te doen, uw versie vs die van het agentschap is woord tegen woord (en zij hebben er eerder iets bij te winnen dat u de verzekering neemt).

U kan steeds nog een annulatieverzekering afsluiten buiten het gekochte pakket (ik heb er bv één via een kredietkaart en één via een reisbijstandscontract) maar opgelet want dergelijke verzekeringen dekken in principe niet het niet-goedkeuren van verlof, wel de intrekking van reeds goedgekeurd verlof, onder bepaalde omstandigheden.

U kan en mag die reis niet doorverkopen. Om maar één zaak te noemen, vliegtickets zijn verplicht op naam, wijzigingsmogelijkheid hangt af van het feit of het een charter of lijnvlucht is maar in elk geval zal u de medewerking van ofwel het reisagentschap, ofwel de luchtvaartmaatschappij nodig hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

reintje
Berichten: 86

#5 , 22 mei 2015 08:19

Ik zie het probleem niet echt: je hebt je geboekte reis EN je hebt een verzekering, dus waarom zou je je reis willen annuleren?

fieke0509
Berichten: 188

#6 , 22 mei 2015 08:38

Ik zie het probleem niet echt: je hebt je geboekte reis EN je hebt een verzekering, dus waarom zou je je reis willen annuleren?
Was ook mijn gedacht, snap het probleem niet.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 22 mei 2015 10:48

Heb ondertussen een verzekering gevonden die alles dekt bij het reizen en waarbij ook een annulatie inzit.
Ben je zeker dat die verzekering annulaties toelaat van reizen die al maanden geleden geboekt zijn? Meestal is dat niet het geval.
Geen verlof krijgen van je werk (dat je reeds had) is zelden een geldige reden. Zoiets moet je weten voor je een reis boekt.
Nu is mijn vraag de reis is pas voor in juli, kan ik zo'n tickets niet zelf terug door verkopen, alee wij hebben deze nog niet he die worden pas gegeven een week voor de reis. Ik denk er zijn nog zo'n 2 maanden vooraleer het vliegtuig vertrekt dus ik denk toch dat dit tijd genoeg is voor het agentschap om andere klanten te vinden, of vergis ik mij? Ik denk dat hij nu zelfs deze tickets voor meer geld kan verkopen aangezien dat de plaatsen nu zeker heel beperkt zijn.

Wat zijn mijn opties?
Afhankelijk van de touroperator en het type reis is het soms mogelijk de reis over te boeken op andere namen, maar dan zal je een extra administratieve kost moeten betalen en je zal ook zelf de andere reizigers moeten aanbrengen.
Zo kon ik ooit onmogelijk vertrekken met een pakketreis van JAF maar had geen geldige reden voor de annulatieverzekering. Ik vond iemand die in mijn plaats wou gaan, en ik was er mits een toeslag van 38€ onderuit.
Bij lijnvluchten echter zijn deze voorwaarden afhankelijk van de betrokken luchtvaartmaatschappij, dat heeft de touroperator niet altijd zelf in de hand. Best informeer je hierover bij je reisbureau. Pas dan weet je of dat een optie is.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 22 mei 2015 13:16


Je zal die tickets voor het vliegtuig niet kunnen door verkopen omdat deze op naam zijn.
In heel veel gevallen is een naamswijziging toch wel mogelijk hoor, maar daar hangt een prijskaartje aan vast en die prijs kan sterk variëren.
Elke maatschappij heeft daar andere voorwaarden voor, soms ook afhankelijk van het betaalde tarief.
Zelfs bij Ryanair kan je de namen van een ticket laten wijzigen, hoewel dat bij hen soms meer kost dan de prijs van het ticket zelf.

Redrum
Berichten: 574

#9 , 22 mei 2015 14:27

Geen verlof krijgen van je werk (dat je reeds had) is zelden een geldige reden. Zoiets moet je weten voor je een reis boekt.
't zou anders nog wat worden. Ik schat dat de premies volgend jaar het tienvoudige zouden zijn van nu als dat zomaar mogelijk moest zijn.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 22 mei 2015 23:25

Het verlof is geen probleem eerder de gezondheid van mijn echtgenote na de bevalling van onze dochter stelt wel een probleem. Ik heb inderdaad een verzekering om de reis te annuleren. Dus dit is ook gedekt.

Maar wat mij kwaad maakt is dat het reisagentschap in eerste instantie niet eerlijk geweest is en voordien was alles geen probleem en het ging allemaal in orde komen dus verzekering mocht ook daarna aangegaan worden. Dit is trouwens met het reisagentschap uitvoerig besproken vooraleer wij de boeking aangingen.

Nu was ik aan het denken als ik mijn verzekering niet hoef aan te spreken en ik geen verlies zou lijden en het agentschap ook niet, zou dit dan niet de beste oplossing zijn. De tickets heb ik nog niet en ze hebben nog eens niet de naam van mijn pasgeboren dochtertje. En ik heb ook nog niet alles betaald. Misschien is dat ook een oplossing niets meer betalen en het geen ik al betaald heb als verloren beschouwen.

Wat vinden jullie?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 23 mei 2015 06:01

Voorafbestaande aandoeningen of complicaties ten gevolge van een zwangerschap na de bevalling zijn in de grote meerderheid van de gevallen uitgesloten. Algemeen principe van een verzekering; wanneer de vlammen uit het dak slaan is het te laat om een brandpolis af te sluiten.

Maar fast forward, u tracht dus inderdaad gewoon onder het contract uit te komen. Kijk naar de annuleringsvoorwaarden en dan weet u of het kan en of/hoeveel het kost. Zonder kosten voor het agentschap bestaat niet in het scenario dat u al uw geld terugkrijgt, ze zullen op zijn minst reeds tijd in het boekingsdossier gestoken hebben. En zijn niet zeker dat ze de reis opnieuw kunnen verkopen. Dat de tickets al dan niet uitgegeven zijn, dat ze al dan niet de naam van uw dochtertje hebben, dat u nog niet alles betaald heeft...maakt allemaal niet uit.

Ik vind dat u in die zaken correct dient te zijn en een aangegane overeenkomst dient te respecteren. Dus kijk naar de annuleringsvoorwaarden, laat zo snel mogelijk weten dat u afziet van de reis en neem uw verlies.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 mei 2015 11:06

over welke verzekering gaat het?

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#13 , 23 mei 2015 22:32

@ Xenophon: Natuurlijk dient men correct te zijn maar het agentschap zelf is niet correct naar ons toe geweest. En persoonlijk wil ik liever op reis gaan, complicaties ten gevolge van de zwangerschap is er niet echt. Toch niet rechtstreeks of die je ook rechtstreeks kunt noemen. Een baby kan ook ziek worden voor de afreis en de pijnlijke rug van mijn echtgenote kan ook van andere zaken verder komen. Maar dit is het probleem niet de reis kan doorgaan maar alleen heb ik schrik dat er iets gebeurd waardoor het niet kan. En door die verkeerde informatie van die pipo van het agentschap dat nu een ander verhaal ophangt kan ik er financieel mijn broek aan scheuren.
Tevens zijn het alleen vliegtuigtickets naar een bestemming die heel veel gevraagd is, dus dat ze deze tickets niet door zouden kunnen verkopen zou heel banaal zijn omdat het een veel gevraagde bestemming is waar elke dag wel mensen nog aan het zoeken zijn.

@JPV; ik heb AXA assistance, dit is een verzekering die je automatisch voor een jaar dient te nemen en heel uitgebreid is. Van ongevallen of panne met de wagen tot lichamelijke letsel enz..., tevens zit een annulatie er ook in. Vermits de verzekering genomen wordt 30 dagen voor de afreis. Ook verzekeringsagent is nu al op de hoogte van een mogelijke annulatie, maar we zien wel. Als alles goed gaat dan is er geen probleem.

puttemanp
Berichten: 615

#14 , 24 mei 2015 13:21

Toch kan ik me niet van het idee ontdoen dat TS door zich in allerlei bochten te wringen onder de reis uitwil en z'n volledige aankoopsom terug wil krijgen.

Zelf kan het er maar niet inkomen dat mensen die een baby verwachten al buitenlandse reizen boeken met geplande afreis luttele weken nà de geboorte, er kan zoveel misgaan...

Hoe kan je trouwens een ticket boeken voor een kind dat nog niet geboren is?

P.

artemis
Berichten: 3294

#15 , 24 mei 2015 14:51

Jammer, ik kan de algemene voorwaarden niet op de site van AXA terugvinden. Lees de polisvoorwaarden en de uitsluitingen wat dit betreft heel goed na en vertrouw niet blind op vage uitspraken van een tussenpersoon. Bestaande aandoeningen of situaties die reeds bestonden op het moment van boeken van de reis worden heel vaak uitgesloten. Je hebt een risico genomen door deze reis te boeken.

Terug naar “Consumenten Koop”