#1 , 17 mar 2015 17:07
Ik heb het volgende probleem.
Een tijdje geleden stond mijn wagen te koop. Ik kreeg concrete interesse van Mr. X ondertussen ook interesse van Y en Z.
Ik heb mailcontact met Mr. X, de interesse is concreet maar aangezien ik ook aan het onderhandelen met andere personen, wik ik mijn woorden zorgvuldig
Ik antwoord op een bepaald moment:
'Nogmaals dank voor het nieuwe bod maar ....€ heb ik voor mezelf als minimum gezet en daar wijk ik niet vanaf, sorry.'
Ik bedoelde hiermee dat er onderhandeld kon worden vanaf dit bedrag.
Ik krijg als antwoord van X:
'Oke wij zijn akkoord voor ....€, met de voorwaarde dat de auto in België moet staan en gekeurd moet zijn in België. Ook zullen wij samen met een garagist de wagen komen bekijken en een korte testrit maken voor alle zekerheid. Ok? '
Ik stuur terug:
'De wagen zal in België staan. Ik ga nog niks toezeggen totdat je de wagen hebt bekeken, ik heb al teveel beloftes de laatste tijd meegemaakt. Vandaar zal ik op dit moment nog geen definitieve toezegging doen. Ik zal de wagen enkel naar de keuring brengen nadat je hem bekeken hebt, ik wil geen onnodige kosten maken.'
Hierna een datum vastgelegd en ook met andere geïnteresseerde een datum vastgelegd op dezelfde dag.
Y komt de auto bezichtigen en hij wil onmiddellijk mijn VRAAGPRIJS bieden zoals hij op internet gepubliceerd stond. Nog niets officieel aan hem toegezegd aangezien X nog komt.
Ik meld X het bod van Y en hij wordt woest en zegt dat we een overeenkomst hadden. Hij dreigt onmiddellijk zijn beste advocaten erop te zetten.
Vorige week stuurde zijn advocaat een mail met de ingebrekestelling dat ik de wagen moet leveren voor het overeengekomen bedrag.
Ik heb het altijd met 'minimum' gehouden in mijn bewoordigingen omdat ik met verschillende mensen aan het onderhandelen om zo dicht mogelijk bij de vraagprijs uit te komen. ik zeg ik 2 keer zeer duidelijk dat ik nog geen toezegging zal doen.
Dit is hetgeen ik van een vriendelijk forumlid ontvangen heb:
‘89.Het aanbod is een door één der partijen voorgesteld ontwerp-contract .Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten’(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Brussel Bruylant 1971,p.53).
‘Het definitieve aanbod,waarvan de aanvaarding leidt tot de totstandkoming van de overeenkomst,is het aanbod dat niet afhangt van een opschortende voorwaarde of dat door de vervulling van die voorwaarde definitief wordt‘(Cass. C.11.0407.F,18 mei 2012,R.W.2013-14,338).
Is er nog iets anders wat ik over het hoofd zie?
Bedankt alvast voor de hulp.