Product dubbel gekregen, verplicht te betalen?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Product dubbel gekregen, verplicht te betalen?

#1 , 18 dec 2014 20:33

Hi,
mijn titel is mogelijks misleidend, maar het gaat over volgende zaak.
Ik doe regelmatig bestellingen bij een webshop in Duitsland, met uitstekende service.
Er wordt altijd betaald op voorhand.
Waarschijnlijk is er ergens een fout ingeslopen, en van de 2 bestelde producten zijn er 2 exemplaren ipv 1.
Omdat die mensen altijd eerlijk en correct zijn, heb ik hen van die vergissing op de hoogte gebracht.
Als zij instaan voor de verzendkosten, wil ik dit wel terugsturen.
Maar kunnen zij mij dwingen om:
1. het product te betalen?
2. het op eigen kosten terug te sturen?
Je kan melden, dat ze dit niet kunnen eisen dat je het product koopt, maar dan zit ik wel verveeld, dat ik daar misschien niet meer kan bestellen, en dat zou wel een ramp zijn, omdat zij één van de enigen zijn, die het product verkopen, en ik heb die ieder 6 maand nodig, om mijn kijkrechten te verlengen op mijn kaart.
Het gaat hier om een product dat 39,90€ kost exl verzendkosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AlwaysLearning
Berichten: 25

#2 , 18 dec 2014 21:08

Zelf eigenaar zijnde van een webshop: die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren en dat zullen ze ook wel al eerder voor gehad hebben. Ik vermoed dat ze dat dan ook netjes gaan regelen. Courant is:

- ze sturen zelf een ophaaldienst en vragen je gewoon het pakje ingepakt klaar te zetten
- jij betaalt dus niks (en als bovenstaande niet in het contract met hun leveringsdienst zit, betalen ze je gewoon terug en vragen ze zelf even op te sturen)

Maar, ik denk dat ze al heel blij gaan zijn dat je zo eerlijk bent het te melden. Geloof het of niet, men tracht webshops met grote regelmaat op te lichten (helaas gebeurt het omgekeerde ook wel, maar als je het bedrijf kent en goede ervaringen mee hebt: blijf er dan vooral bij).

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

#3 , 19 dec 2014 01:01

Das volledig juist. ik redeneer niet, die mensen hebben geld genoeg, ik ben een sukkelaar, ik mag die oplichten.
Soms zijn het hardwerkende mensen die dag en nacht bezig zijn met bestellingen. Dan hebben ze mogelijks een kleine winstmarge, en is zoiets wat ik meemaak, voor hen dan een domper. Wat ze kunnen doen om dit verlies te compenseren is hun producten een X% verhogen van prijs.
Het kan zijn, dat ze het teveel kost, om dit product terug te sturen naar Duitsland, en dat ze zeggen, vanwege je eerlijkheid, mag je het hebben als cadeau, en dan ben ik langs 2 kanten tevreden:
ik heb een cadeautje (in die geval een vroeg kerstcadeautje) en zal in de toekomst zeker nog terug kopen
en
Ik heb een goede daad gedaan, en heb ik dan een niet onterecht toestel in mijn huis, en vooral dan ben ik geen onmens.
Als ik het niet vergeet, zal ik het eindresultaat melden.

Reclame

AlwaysLearning
Berichten: 25

#4 , 21 dec 2014 22:07

Prijzen verhogen is inderdaad altijd een optie, maar vaak geen echte in internetland. Concurrentie is er een stuk moordender dan bij offline winkels en dus doorgaans - inderdaad - vrij kleine winstmarges. Binding met het bedrijf komt ook minder snel tot stand (ik ken een paar bedrijven die zich daarom niet bezighouden met een serieuze dienst-na-verkoop, wat een spijtige zaak is). Maar een duidelijke policy rond retourneren/terugbetalen, minimaliseren van het risico en zorgen dat je zelf weinig flaters maakt, helpen al een eind natuurlijk :-). Niettemin is men creatief en leer ik regelmatig bij. Dat helpt me dan ons de volgende keer beter te beschermen.

Maar ik prijs mezelf gelukkig. Zit in de sector van maatwerk waar retourneren sowieso geen optie is (tenzij het een verkeerd product is dat geleverd werd natuurlijk).

Benieuwd hoe het afloop, dus laat het zeker weten.

WP002
Berichten: 1479

#5 , 24 dec 2014 10:26

Mijn ervaring met webshops uit de UK leert - als je vertrouwen genoeg in de shop hebt, maar je geeft aan dat je vaste klant bent: je stuurt het produkt terug op jouw kosten, vraagt op de post een bonnetje, je scant dat in en stuurt het naar hen en ze betalen je de verzendkosten terug. Over een produkt van hoe zwaar spreken we?

Terug naar “Consumenten Koop”