Bestaat er bescherming van aankoop afzien na firmware update

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Bestaat er bescherming van aankoop afzien na firmware update

#1 , 16 nov 2014 22:08

Besten,
ik vroeg me af, of er een wetgeving is, dat je van je koop mag afzien, na een firmware update, waardoor je toestel de functie's niet meer volledig hebben?
Als eerlijke koper, met zuur verdiend geld, erger ik mij meer en meer, dat fabrikanten gaan bepalen hoe wij onze toestellen moeten gebruiken.
Ik kocht een type smartphone, om bepaalde zaken te gebruiken, via wifi, en dat werkte zeer goed.
Nadat de fabrikant, besliste om een functie toe te voegen die door de gebruiker niet kan worden ingesteld, kan ik die smartphone eigenlijk niet meer gebruiken, waarvoor ik die kocht. Toch een groot gedeelte ervan.
Zelfde ervaar ik met tablets, waarvan fabrikanten ten 100% beslissen hoe je die gebruikt, ondanks dat het je eigendom is.
Hier zou een serieuze consumenten bescherming moeten komen, als fabrikanten een firmware update doen, en je kan je toestel wat dan ook, niet meer gebruiken, toen zoals je het kocht, je van je aankoop kan afzien, deze terug te brengen, en dat de fabrikant verplicht wordt het bedrag van je aankoop integraal terug te storten op je rekening.
Want vandaag koop ik toestel X voor toepassing Y, die na een firmware update niet meer mogelijk is.
Ik weet dat bepaalde firmware update's noodzakelijk zijn voor hackers .e.d., maar het zou verboden moeten worden dat fabrikanten zomaar functie's kunnen toevoegen waardoor je gebruikte zaken van waarvoor je die kocht niet meer kan gebruiken. :oops:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 nov 2014 00:06

Als je iets koop op locatie van de verkopen kan je u geld niet meer terug vragen, Je kan elk toestel terug in fabrieksinstellingen zetten zoals je hem kocht, en u updates uitzetten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

#3 , 17 nov 2014 01:02

Als je een toestel in fabrieks reset brengt, staat de firmware die laatst is geplaatst er nog op.
Enkel in dat geval de apps, maar na installatie heb je de apps zoals voorheen.
Update's kan je als je geluk hebt afzetten. Maar ze zijn wel zo slim, dat ze als het ware een verval datum op plaatsen, waardoor als je update's weigert, je toch aan het kortste eind trekt, omdat de app zegt, dat je deze niet meer kan gebruiken, totdat deze is geupdated. Maar dat is niet direct mijn zeer, maar wel de firmware update's van je toestel.
Maar het zijn dan wel net die, die ganse dagen gaan klagen, dat hun officiële firmware wordt rond verspreid, die door derden gepatcht wordt, om toch weer dezelfde vroegere functie's te hebben. Maar ze doen het hunzelf aan, ze mochten toch beter rekening houden met de eindgebruiker, die toch hun fabriek draaiend houd.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 nov 2014 07:43

Gaat het over rooten?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 nov 2014 10:22

De wetgeving is het volgende, toestel is u eigendom software heb je in bruikleen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

#6 , 23 nov 2014 00:22

Het gaat hier niet over rooten, maar over die vervelende eco mode's die overal tevoorschijn komt, als je het toestel daar legt, de wifi onderbreekt. Dan kan je het wel vergeten om online te zijn met skype, de fritz app te gebruiken, om je gsm ook te gebruiken om vaste lijnen te beantwoorden e.d.
En afschakelen, die eco mode, nog nergens gevonden. Enkel tips, dat dit misschien lukt als je het scherm niet laat uitgaan.
Niet getest, want mijn tablet eist een pincode voor vrijgeven scherm, vooraleer ik een vpn verbinding kan maken.
Ik heb op mijn ps vita ook een verplichte firmware update gehad, en nog niet getest of deze ook die vervelende eco mode voor wifi heeft. i hope not.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 nov 2014 06:27

ik denk dat je best eerst eens je handleiding downloadt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2014 16:39

Is ook het eerste dat ik ervan hoor dat je een "eco-mode" niet zou kunnen uitzetten? Mijn Android tablet kan ik zo instellen dat zowel scherm, wifi, etc... aan blijft (en op volle sterkte) tot de batterij leeggelopen is. OK, je moet even in de settings gaan snuisteren om dit te vinden, maar het lukt.

Ik ben al lang blij dat er zoiets als firmware upgrades bestaan. Het alternatief zou zijn om een verplicht een nieuw toestel te moeten kopen als je wil gebruiken maken van nieuwe / verbeterde features die normaal in een firmware update zitten. Om de laatste DivX-en af te spelen zou ik anders al een paar keer een gelijkaardige blurayspeler met net iets andere codecs aan boord, moeten kopen hebben. Neen, dank u. Dan liever een gratis firmware update van mijn bluray speler, hoor!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J
Berichten: 650

#9 , 27 nov 2014 16:55

Kijk even op technische fora's van het toestel?
Daar kunnen ze u misschien helpen...
Ergens een verborgen setting...

Al dan niet het toestel zelf root-en om de instelling aan te passen...

Batterij verbruik is wel iets wat velen over klagen dat dit te beperkt is,
maar het moet wel de keuze van de gebruiker blijven.

Terug naar “Consumenten Koop”