Aannemer heeft verkeerd glas geplaatst

peter79
Topic Starter

Aannemer heeft verkeerd glas geplaatst

#1 , 18 jan 2006 19:22

Hallo,

Vorige maand heb ik nieuwe ramen laten plaatsen (schrijnwerk + ramen). Ik had uitdrukkelijk om 1,1 isolatieglas gevraagd en nu sinds kort ben ik te weten gekomen dat er slechts gewoon dubbelglas (2,6) geplaatst werd. Op mijn offerte werd dit niet vermeld enkel plaatsen Alu schrijwerk + glas type 4-15-4 en afwerking.

Nu heeft mijn aannemer wel een papier getekend voor bij mijn belastingen te voegen. Op dit papier staat vermeld dat de U waarde van mijn ramen minder dan 2 bedragen. (dit om een belastingsvoordeel te bekomen)

Mijn aannemer weigert nu om de juiste ramen te komen plaatsen, wat kan ik doen? Ik heb mijn factuur reeds betaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 19 jan 2006 16:11

je kan naar de geschillecomissie bouw gaan die stellen dan een expert aan om te zien of alles volgens de overeenkomst is en zullen dan proberen het geschil op te lossen.
welke ramen er geplaats moesten worden en welke er geplaatst zijn moet in de offerte en plaatsingovereenkomst staan.

Peter79
Topic Starter

#3 , 19 jan 2006 16:25

Dit staat niet in de offerte. Ik heb heb enkel dat papier voor de belastingen. Ik ga hem vandaag nog een aangetekend schrijven sturen waarop zal staan dat hij de ramen binnen de 2 weken dient te vervangen zoniet zal ik juridische stappen ondernemen!

Hopelijk zal hij hierdoor plooien.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 19 jan 2006 16:39

ik vrees dat de rechtbank hem in dat geval wel zal vervolgen voor oplichting en valsheid in geschriften. maar daar heb je nog geen andere ramen mee en zo'n proces kan jaren aanslepen.

persoonlijk zou ik eerst naar de geschillencomsitie gaan, waarschuw hem hier ook voor. deze dienst werkt sneller en is gratis. en je hebt ondersteuning van experten van hen als je toch naar de rechtbank moet.
nu sta je heel zwak omdat je zelf niet kunt bepalen of het de juiste ramen zijn.

Peter79
Topic Starter

#5 , 19 jan 2006 16:41

Weet u hoe ik die geschillencommitie kan bereiken?

alvast bedankt

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 19 jan 2006 16:59

ik zelf niet, ben zelf werkzaam in bouw en heel goed op de hoogte van wat daar gebeurt. heb hen dus nog niet nodig gehad. maar kan je die niet terug vinden op het internet.

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 19 jan 2006 17:06

heb het adres gevonden

verzoeningscommissie bouw
Espace Jacquemotte
hoogstraat 139
1000 brussel
tel 025049786
fax 025049784


hoop dat ze je probleem snel oplossen

Gast
Topic Starter

#8 , 20 jan 2006 08:30

Om iets in gang te steken bij de verzoeningscommissie bouw moet je zowiezo 375 euro betalen.

Ik heb hem nu een aangetekend schrijven verstuurd.

Peter79
Topic Starter

#9 , 01 feb 2006 11:38

De aannemer antwoord niet op mijn aangetekend schrijven, en als ik hem probeer te telefoneren neemt hij niet op.

Ik zal dit weekend contact opnemen met een advokaat. Weet iemand hoeveel het kost om een advokaat in te huren? Klopt het als ik de zaak win, dan moet de aannemer alle kosten betalen?

Mvg.

Fresh
Topic Starter

#10 , 01 feb 2006 13:43

Beste,

De verzending van de aangetekende brief was alvast een zeer verstandige actie. Hopelijke heb je dit verstuurd met ontvangstbewijs zoadt de aannemer nooit kan beweren dat hij niets ontvangen heeft.
Indien de aannemer niet reageert zal je raadsman vooreerst een laatste formele ingebrekestelling versturen teneinde maximale druk uit te oefenen (dit werkt meestal wel). Gaat de aannemer niet in op deze ultieme poging tot een minnelijke oplossing, dan zal je raadsman een procedure bij de rechtbank inleiden.
Duurtijd: niet zo lang (afhankelijk van gerechtelijk arrondissement) want het betreft in casu een eenvoudige zaak van niet-conforme levering die in korte debatten, zoals dat heet, op de inleidingszitting kan behandeld worden.
Kostprijs: sedert het cassatiearrest van 2/09/2004 is het inderdaad zo dat de winnende partij niet enkel de gedingkosten kan terugvorderen van de verliezende partij (dit kon vroeger al) maar tevens de kosten van zijn/haar raadsman.
P.S. indien je onder bepaalde inkomensgrenzen blijft (780?/m voor alleenstaanden en 1004?/m voor gehuwden en samenwonenden) kan je je ook een gratis pro deo-raadsman laten toewijzen.

Peter79
Topic Starter

#11 , 01 feb 2006 14:18

Bedankt voor het wel zeer volledige antwoord. Jammer genoeg heb ik de aangetekende niet verzonden met een ontvangstbewijs.
Zou ik voldoende bewijs hebben met die brief voor de belastingen? Waarop duidelijk vermeld staat dat het geplaatste glas minder dan U waarde 2 bedraagd?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 feb 2006 15:55

Kostprijs: sedert het cassatiearrest van 2/09/2004 is het inderdaad zo dat de winnende partij niet enkel de gedingkosten kan terugvorderen van de verliezende partij (dit kon vroeger al) maar tevens de kosten van zijn/haar raadsman.
De rechtspraak is zeer verdeeld. Sommige rechters geven het, anderen niet, nog anderen wachten op een uitspraak van het Arbitragehof...

scorpioen

Fresh
Topic Starter

#13 , 08 feb 2006 18:37

Ik treed het standpunt van scorpioen volledig bij. De rechtspraak is inderdaad zeer verdeeld omtrent de verhaalbaarheid van advocaatskosten in een procedure omdat dit in aanvaring kan komen met een fundamenteel beginsel in ons recht, met name het recht van toegang tot de rechter. Daarom heb ik niet gesteld dat het automatisch wordt toegewezen maar uiteraard staat het eenieder vrij het in rechte te vorderen.

Terug naar “Consumenten Koop”