Werk heeft geen werk meer voor mij

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

Werk heeft geen werk meer voor mij

#1 , 19 mei 2014 04:12

Ik werk al enkele jaren met dienstencheques bij een groot bedrijf. Dat ging allemaal goed, behalve dat ze ons verplichten om onbetaald verlof te nemen als ze geen werk voor ons hebben. Toen ik erachter kwam, dat ze dit niet mogen, ben ik beginnen stoppen met deze documenten te ondertekenen. Ze vonden dus bijna altijd wel werk voor mij, want economisch werkloos, zetten ze je niet.

Ik werkte altijd op 10 minuten fietsen van mij thuis. Kindjes naar school, werken, kindjes gaan halen. Op woensdag thuis. 31,5 uur werken per week. Allemaal in orde. Nu ging ik verhuizen (ik heb geen auto) en heb dit twee maanden voor de verhuis aangekondigd. Posten in de nieuwe buurt waren geen enkel probleem en mijn klanten kregen een andere poetshulp.

Nu ben ik bijna een maand verhuisd en hebben ze geen werk meer voor mij. Bijna iedere dag bellen ze mij op om me te overhalen mijn ontslag te geven. Zij willen mij niet ontslaan, want naar eigen zeggen ontslaan ze nooit iemand "dat is niet aan hun".

Ik wil mijn ontslag niet geven, maar na die intimidaties en chantages voel ik mij heel slecht. Ik zoek nu al weken naar ander werk, maar er valt niks uit de bus. Het gaat slecht in de sector van de dienstencheques en bij andere sectors hebben ze ook nog niet toegehapt.

Ik zat niet bij de vakbond maar heb een aanvraag tot lidmaatschap ingevuld. Hopelijk kunnen zij mij helpen. Want nu hebben ze er niet beter op gevonden, om mij werk aan te bieden, dat ik ten eerste voor mijn gezondheid niet mag uitvoeren (heb een doktersattest aan het werk bezorgd) en ten tweede is dit op 2 uur van mij thuis. Dus kindjes naar school, twee uur verplaatsing en dan twee uur terug om op tijd bij de kids te zijn. Hoeveel uur kan ik dan werken ? Juist ja ... zo kan ik mijn kinderen geen eten geven. Zij negeren gewoon het attest van mijn arts. Ik wil gerust ander werk doen, zoals klanten aanwerven, folders uitdelen of kantoren schoonmaken of eender. Maar dat willen ze mij niet geven.

Zij gaan de toer op dat ik werkweigering doe. Neen, ik mag niet van de dokter. Ze hebben nog geen controlearts gestuurd, maar ik weet zeker dat die alleen maar zal bevestigen dat ik die job niet mag doen. Waarom niet. Ik amp met nek-, rug- en kniepijn. Zolang ik in beweging blijf, is de pijn draaglijk en kan ik doen wat ik wil. Maar als ik 8 uur moet rechtstaan en op pedalen moet duwen met mijn voeten, hou ik dat niet vol van de pijn. Dit weten ze van de keren dat ik daar op het strijkatelier stond en nu delen ze mij daar opnieuw in. Mag dat zomaar ?

Mijn dokter wil mij verder arbeidsongeschikt schrijven, maar ik loop thuis de muren op en verdien ondertussen geen geld hé

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mei 2014 21:21

Ben je al naar de arbeidsgeneesheer geweest?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#3 , 20 mei 2014 09:42

Het werk gaat hiervoor een afspraak maken maar dit is nog niet gebeurd. Ik heb daar gisteren een mail voor gestuurd maar ze hebben dus nog geen afspraak geregeld kreeg ik als antwoord.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 mei 2014 22:07

En wat staat er op je huidig doktersbriefje?

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#5 , 07 jun 2014 12:01

Er staat dat ik dien overgeplaatst te worden naar de poetsdienst om mijn rug in beweging te houden. Ik ben ook eindelijk bij de arbeidsgeneesheer geweest. Die bevestigde dat ik geen 8 uur aan een stuk mag strijken. Ik mag wel strijken, maar als de pijn op komt moeten ze mij meer laten bewegen en ik mag maximum twee uur strijken. Dus voor de poetsdienst is dit geen hindernis, aangezien je bij mensen thuis maximum twee uur strijkt en verder veel beweegt. Bovendien kun je dat indien nodig afwisselend doen. Maar dat kan dus niet in een strijkatelier.

Mijn huidige werkgever heeft hiervoor nog geen oplossing dus ik zit hier nog steeds zonder werk. Ik stond altijd op de poetsdienst en ze doen nu moeilijk, alleen maar omdat ze willen dat ik zelf ontslag neem.

Ik ben gaan solliciteren en ik had de mensen daar helemaal overtuigd en er een heel goed gevoel bij, maar zij eisten wel referenties van de laatste werkgever. Ik heb dus moeten zeggen bij welk bedrijf ik werk en heb ook nummers van klanten zelf doorgegeven, met hun toestemming.

Ze hebben dan twee klanten en mijn werk gebeld. Klanten waren zeer positief. Altijd stipt, altijd correct, flexibel en grondig. Niks dan goeds over mij. Maar de verantwoordelijke op het werk heeft mij zwartgemaakt en bovendien ook over mijn gezondheidstoestand overdreven.

Nu is mijn vraag. Mogen zij eigenlijk zomaar over mijn gezondheid vertellen aan nieuwe werkgevers ? Want zoja, geraak ik niet aan werk he. Ik heb mij nogal moeten verantwoorden tot in de kleinste details ook.

Ze hebben gezegd dat ik geen enkele job kan doen met mijn rugklachten. Ik ben nochtans nooit afwezig geweest bij mijn klanten voor rugproblemen. Bij twee vorige sollicitaties waren ze ook zeer enthousiast over mij en toch hebben ze mij niet aangenomen. Vermoedelijk ook daar hetzelfde probleem.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 jun 2014 08:35

Er staat dat ik dien overgeplaatst te worden naar de poetsdienst om mijn rug in beweging te houden. Ik ben ook eindelijk bij de arbeidsgeneesheer geweest. Die bevestigde dat ik geen 8 uur aan een stuk mag strijken. Ik mag wel strijken, maar als de pijn op komt moeten ze mij meer laten bewegen en ik mag maximum twee uur strijken.
wat staat er LETTERLIJK (niet je eigen interpretatie)?
Nu is mijn vraag. Mogen zij eigenlijk zomaar over mijn gezondheid vertellen aan nieuwe werkgevers ? Want zoja, geraak ik niet aan werk he. Ik heb mij nogal moeten verantwoorden tot in de kleinste details ook.
Nee, maar als jij je referenties geeft, geef je aan dat er gevraagd mag worden over jou. Je moet dus de afweging maken of je de referenties wel geeft. Je kan evengoed zeggen dat men niet naar je werk mag bellen, maar wel enkele referenties van klanten geven.
Ze hebben gezegd dat ik geen enkele job kan doen met mijn rugklachten.
vraag om dit op papier te bevestigen, dit is mogelijks laster/onwettige uitoefening van geneeskunde.

Bijtje
Topic Starter
Berichten: 755

#7 , 08 jul 2014 06:55

Er staat : "Patiënte mag 2 opeenvolgende uren strijk verrichten, waarna wordt aangeraden dat ze een meer beweeglijke job doet. Er wordt aangeraden patiënte terug over te plaatsen naar de poetsdienst"
Volgens de arts en ook mijn huisarts is het standaard dat er staat "aangeraden" omdat geen enkele arts dit aan een werkgever kan verplichten.

Het is toch niet omdat alles mag gevraagd worden, dat mijn huidige werkgever ook alles mag vertellen ? Of zie ik dit verkeerd ?

Bij ons op het werk willen ze niets op papier zetten. Alles moet via de telefoon. Dat is net het grote probleem.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 jul 2014 07:30

arts kan idd niet verplichten om de werkgever iets te doen, maar een arts kan wel een dwingendere formulering gebruiken, zoals bvb "patiente is ongeschikt voor strijkwerk > 2 uren". Ik vrees dat de huidige bewoording niet sterk genoeg is om de werkgever ook maar iets te laten doen. Nu, op zich is dat geen probleem, maar wat is je inkomen voor het ogenblik? Ben je aan het werk of zit je op de mutualiteit?

Als jij referenties geeft, dan mag de persoon die gerefereerd wordt, alles vertellen wat hij nuttig vindt, tenzij je dit hem op voorhand verbiedt. Die persoon kan dan wel vertellen aan de andere dat hij niet mag praten over bvb je gezondheidsproblemen.

EN ik had het niet op jouw werk, maar over de plaatsen waarbij je solliciteert. Als je huidige werkgever je daar bewust zwart maakt en ze willen dit verklaren op papier, kan je iets doen.

Terug naar “Andere”