Mijn wagen verbruikt gemiddeld 9.5 liter diesel. Niks speciaal, een citroen C8.
Kostprijs diesel 1,4€. Is al 0.133 euro per km. Afschrijving: 28000/300000= 0.093 €/km. Onderhoud: 1000 €/jaar / 30.000km = 0.033
0.26 €/km x 1540 = 400 euro.
Al recupereer ik met de wettelijke onkostenvergoeding een paar euro, dan nog klopt het financiële plaatje voor mij niet.
Nogmaals, met de wettelijke onkostenvergoeding, klopt het financiële plaatje voor niemand! Die vergoeding is bijlange niet voldoende om de werkelijke kosten van gelijk wie met een wagen (zelfs de meest zuinige) te dekken.
Maar even ter vergelijking mijn concrete situatie:
Mijn wagen verbruikt 5 liter diesel (is nochtans een populaire SUV (naam begint met een Q) van een Japanse autofabrikant (merk begint met NISS)). Ik tankte vorige week bij Q8 aan 1,295 €. Is dus al 0,065 €/km. Afschrijving: 21000/300000 = 0,07 €/km. Onderhoud (één groot: 400 en één klein: 250) = 650 € per jaar / 30.000 km = 0.022.
Ik kom dus aan 0.157 €/km x 1540 = 242 €.
Als ik dat vergelijk op jaarbasis (laat ons zeggen 30.000 km), dan kost jouw wagen jou 7800 €, die van mij 4710€. Een verschil van 3090 €. Daar heb je toch een leuke vliegvakantie van voor twee man. Ook ik heb ruim plaats voor drie kids acheraan + een grote koffer (en allerhande luxesnufjes, waarvan ik enkel de airco, achteruitrijsensoren, bluetooth en de USB aansluiting op de stereo, echt gebruik).
Maar ook bij mij klopt het financiële plaatje niet. Ik doe op een maand dus een goeie 1600 km, dus dat is 250 €, terwijl ik "slechts" een goeie 80 € krijg. Misschien moet je bij de aankoop van een volgende wagen toch even naar het verbruik informeren? Eventueel bij een dealer waar het onderhoud niet zoveel kost, en ook eens
http://www.brandstofprijzen.be" onclick="window.open(this.href);return false; raadplegen om een goedkoper tankstation te zoeken? Zal je meer opleveren dan die extra transportvergoeding (waar je mogelijk wel recht op hebt, uiteraard, dat zal ik niet ontkennen).