Verplaatsingskosten woon-werk verkeer

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Verplaatsingskosten woon-werk verkeer

#16 , 17 jul 2013 16:02

beste, peter

best is eens de inspectie van de sociale wetten mailen zij kunnen nagaan onder welk pc je moet vallen en je recht hebt op vervoersonkosten
je zou bij je werkgever ook eens kunnen polsen of hij die bijkomende km niet wil vergoeden als gemaakt ter uitvoering van je arbeidsovereenkomst dan mag hij iets van 0,34€ per km belastingsvrij geven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#17 , 17 jul 2013 16:29

Ik snap dat de wettelijke onkostenvergoeding voor niemand voldoende is om de werkelijke kosten te dekken. Iedereen moet daar iets op "toeleggen". Maar nu word ik geconfronteerd met het feit dat ik 400 euro extra moet bijleggen. Wat niet afgesproken was bij het afsluiten van het contract. Had ik geweten dat ik iedere dag 130 km moest rijden met eigen wagen, dan had ik vriendelijk bedankt voor de job of een hoger loon gevraagd.

Ik heb nu eenmaal een grote auto nodig. 4 kids :-)

En bovendien tank ik al zo veel mogelijk bij "DATS" ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 17 jul 2013 16:41

Ik denk dat je eerder bij uw werkgever moet gaan aankloppen dan bij de fiscus.

Reclame

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#19 , 17 jul 2013 22:03

Ik denk dat je eerder bij uw werkgever moet gaan aankloppen dan bij de fiscus.
huh... ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jul 2013 04:19

Ik denk dat je eerder bij uw werkgever moet gaan aankloppen dan bij de fiscus.
huh... ?
die 0,34€ is een richtlijn van de fiscus(ministerie van finacien) van wat zij aanvaardbaar vinden als belastingsvrije km vergoeding , als het ondertussen niet is gewijzigd want loopt van 1 juli tot 30 juni

de inspectie van de sociale wetten(ministerie van arbeid) is bevoegd te controleren of je ressorteerd in het juiste pc
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 18 jul 2013 08:50

je zou bij je werkgever ook eens kunnen polsen of hij die bijkomende km niet wil vergoeden als gemaakt ter uitvoering van je arbeidsovereenkomst dan mag hij iets van 0,34€ per km belastingsvrij geven
Heu, dus jij denkt dat de werkgever de topic starter zo maar even 70km X 22 arbeidsdagen X 0,34 € = 524 € extra zal uitbetalen per maand? Alles kan, uiteraard, maar ik schat die kans toch héél erg laag in, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#22 , 18 jul 2013 11:01

Ik schat die kans ook zeer klein in :-)

Maar eigenlijk zou dat correct zijn. Van mijn woonplaats naar mijn contractuele plaats van tewerkstelling = 60 km. Alles wat daar bovenop komt is dan eigenlijk geen woon-werk verkeer meer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 jul 2013 12:07

Uw plaats van tewerkstelling is gewijzigd. Dit is niet hetzelfde als van uw plaats van tewerkstelling naar een klant rijden of iets dergelijks. Maar zoals eerder gezegd: dit is geen wezenlijke verandering van uw arbeidsvoorwaarden.

Maar niemand belet u om van werkgever de veranderen, natuurlijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#24 , 18 jul 2013 12:29

je zou bij je werkgever ook eens kunnen polsen of hij die bijkomende km niet wil vergoeden als gemaakt ter uitvoering van je arbeidsovereenkomst dan mag hij iets van 0,34€ per km belastingsvrij geven
Heu, dus jij denkt ...
ik denk niks , het is een veel gebruikte richtlijn net zoals de formule claeys

een werkgever mag een gereden km ter uit voering van de arbeidsovereenkomst vergoeden aan 0,34 zonder dat de fiscus dit als (belastbaar) loon beschouwd . je kan als werknemer de werkgever niet verplichten om deze richtlijn toe te passen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 18 jul 2013 12:40

ik denk niks , het is een veel gebruikte richtlijn net zoals de formule claeys
Voor verplaatsingen in dienstverband, ja. Niet voor woon-werkverkeer!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 18 jul 2013 22:30

klopt

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#27 , 22 jul 2013 21:40

Ik heb me vergist. Mijn PC is niet 206 maar 209. Maakt dat nog verschil ?

Op mijn contract staat als plaats van tewerkstelling Tessenderlo (B). In praktijk werk ik in Heerlen (NL). Maakt dat nog wat uit ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#28 , 23 jul 2013 13:19

Ik heb me vergist. Mijn PC is niet 206 maar 209. Maakt dat nog verschil ?

Op mijn contract staat als plaats van tewerkstelling Tessenderlo (B). In praktijk werk ik in Heerlen (NL). Maakt dat nog wat uit ?
http://www.meta.fgov.be/resultsCAO.aspx ... oSBkZMCQA=" onclick="window.open(this.href);return false;

kijk eens in jullie sectorieel akkoord staat er normaal gezien in alsook kan je eens nazien of je de andere voordelen ook krijgt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pgovaere
Topic Starter
Berichten: 43

#29 , 26 jul 2013 08:49

Wat ik me nog afvroeg: mag een sociaal secretariat een loonfiche afleveren die niet conform de reglementering is ? Zij weten toch ook dat ik recht heb op een vergoeding W-W ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 26 jul 2013 08:55

zij weten dit niet. Zij weten niet op welke manier je naar je werk gaat en of je wel naar het werk gaat of thuiswerk doet.

Bovendien moeten ze doen wat de werkgever vraagt, ze zijn niet wettelijk verplicht om zelf te zorgen dat ze de CAO's volgen.

Terug naar “Andere”