Werken tijdens ziekteverlof

Quercus
Topic Starter
Berichten: 32

Werken tijdens ziekteverlof

#1 , 25 apr 2013 12:36

Ik ken iemand die jaren af en aan aan de ziekekas geweest is bij zijn werkgever ( stadsdiensten) maar tegelijk ook werkte als zelfstandige in bijberoep.
Ik kan dit bewijzen en wil er als getuige voor optreden indien noodzakelijk.
Ht is wel al even geleden, maar er zijn natuurlijk facturen die dat bewijzen dat het om dezelfde periode gaat.

Motief: een pure wraakactie met de bedoeling echte miserie in het leven van de betrokken persoon te brengen. Maw ik wil hem zien bloeden en ja ik wil en ik ga daar pret aan beleven.
Heb ik schrik van de sociale druk achteraf? Nee, in de verste verte niet.
Waarom? Omdat hij bij mij hetzelfde doet en wellicht denkt untouchable te zijn.
Wat is de bedoeling? Het zoveel mogelijk geld laten kosten, als ik geluk heb misschien zelfs persoonlijk failissement.
Zo een grote hoop is misschien misplaatst. Zoveel geluk kan ik wellicht niet hebben.

Ik ben eerlijk, en ik ga er geen doekjes om winden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2013 12:51

dan moet je wel maken dat je het recht aan je kant hebt...

het is niet verboden om tijdens de ziekte als statutaire ambtenaar een bijberoep uit te oefenen. Als hij dus statutair is (en niet contractueel), heeft de "ziekenkas" geen uitstaans met hem (hij krijgen immers dan geen uitkeringen van de mutualiteit), maar wordt zijn wedde doorbetaald. De stadsdiensten kunnen hem dan niet verbieden om het bijberoep verder uit te oefenen. Men kan enkel hem controleren op de waarachtigheid van zijn ziekte via (o.a.) Medex, maar dit is enkel mogelijk tijdens de ziekte (of vlak erna in sommige gevallen), niet lang erna.

Ik denk dat het overigens beter is om de wraakgevoelens op een andere manier te ventileren, best even langsgaan naar een psycholoog daarvoor.

Quercus
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 25 apr 2013 18:48

bij het riziv zeggen ze iets anders. het zou jammer zijn als wat jij zegt waar is!!!
ze hebben hem een tijdje later ontslagen op die gemeentedienst. Is dat dan statutair of contractueel?

Ik heb geen psycholoog nodig. Ik wapen me om hem het leven zuur te maken, niet het mijne. En deze wraak smaakt extra zoet!!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 apr 2013 19:11

Het RIZIV heeft niet veel te maken met een statutaire ambtenaar. Een ontslag kan zowel statutair als contractueel, afhankelijk van de situatie.

jefke007
Berichten: 1815

#5 , 25 apr 2013 20:15

Indien het een contractueel is dan valt hij ten laste van de mutualiteit ( riziv). Zelfs daar kan men tijdens de arbeidsongeschiktheid een ( voorafgaandelijke) toelating aan de adviserend geneesheer van het ziekenfonds vragen om tijdens de ziekte een activiteit uit te oefenen. Een retroactieve toelating krijgen kan ook, maar is geen evidentie.
Indien het een ambtenaar is dan heeft het riziv zich daar niet mee te moeien, en dat zullen ze ook niet doen.

Via de sociale kruispuntbank worden de gegevens aan het betreffende ziekenfonds doorgegeven van mensen die tijdens hun ziekte werken. Maw als er iets fout zou zijn dan zou het al heel lang uitgekomen zijn.
Rekening houdend met de ( korte ) verjaringstermijnen, is de kans heel klein dat men die mens nog kan ambeteren.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 apr 2013 20:27

Het RIZIV heeft volgens mij wel met een ambtenaar te maken in geval zijn opgespaarde ziektedagen opgebruikt zijn. Vanaf dan valt de ambtenaar onder de ziekteverzekering vanaf de eerste dag ziekte.

jefke007
Berichten: 1815

#7 , 25 apr 2013 21:17

Het RIZIV heeft volgens mij wel met een ambtenaar te maken in geval zijn opgespaarde ziektedagen opgebruikt zijn. Vanaf dan valt de ambtenaar onder de ziekteverzekering vanaf de eerste dag ziekte.

Denk dat niet.

ziektedagen opgebruikt = aan een veel lagere vergoeding, maar die wordt niet door het ziekenfonds betaald ( wel door de belgische staat )

Op het loon van een ambtenaar worden geen rsz-inhoudingen voor ziekte-uitkeringen gedaan, wel voor de gezondheidszorgen maw een ambenaar zijn recht op uitkeringen in ziekteverzekering is niet in orde ( uiteraard wel voor de gezondheidszorgen )

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 26 apr 2013 23:35

[quote="jefke007"
Denk dat niet.

ziektedagen opgebruikt = aan een veel lagere vergoeding, maar die wordt niet door het ziekenfonds betaald ( wel door de belgische staat )

Op het loon van een ambtenaar worden geen rsz-inhoudingen voor ziekte-uitkeringen gedaan, wel voor de gezondheidszorgen maw een ambenaar zijn recht op uitkeringen in ziekteverzekering is niet in orde ( uiteraard wel voor de gezondheidszorgen )[/quote]

Met een retroactieve bijdrage wordt de ziekteverzekering dan in orde gemaakt. Hij is dan uitkeringsgerechtigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jefke007
Berichten: 1815

#9 , 27 apr 2013 20:21

art 205 § 1 van het KB van 03-07-1996 inzake ziv.

" 6° de persoon die, binnen het tijdvak van dertig dagen volgend op de datum waarop zijn vrijwillig ontslag als vastbenoemde ambtenaar ingaat, de hoedanigheid van gerechtigde verkrijgt als bedoeld in artikel 86, § 1, 1°, a) of c) van de gecoördineerde wet, voorzover hij voor een ononderbroken periode van minstens zes maanden tewerkgesteld is geweest als vastbenoemde ambtenaar. Indien hij voor een periode van minder dan zes maanden tewerkgesteld is geweest in die hoedanigheid, wordt dat tijdvak gelijkgesteld met een tijdvak dat in aanmerking wordt genomen voor de berekening van de in artikel 128 van de gecoördineerde wet bedoelde wachttijd. "

Ik had die opmerking ivm met die retroactieve bijdrage wel verwacht. Dit is wel een heel complexe materie, 6° werd overigens pas in het jaar 2003 in het KB ingevoegd en is eigenlijk een lapmiddel.
Het is m.i. enkel van toepassing bij een VRIJWILLIG ontslag van de ambtenaar.
Er staat overigens niet bij dat het ook geldig is indien men reeds VOOR het ontslag arbeidsongeschikt is.

zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 apr 2013 23:20

Het RIZIV heeft volgens mij wel met een ambtenaar te maken in geval zijn opgespaarde ziektedagen opgebruikt zijn. Vanaf dan valt de ambtenaar onder de ziekteverzekering vanaf de eerste dag ziekte.

Denk dat niet.

ziektedagen opgebruikt = aan een veel lagere vergoeding, maar die wordt niet door het ziekenfonds betaald ( wel door de belgische staat )

Op het loon van een ambtenaar worden geen rsz-inhoudingen voor ziekte-uitkeringen gedaan, wel voor de gezondheidszorgen maw een ambenaar zijn recht op uitkeringen in ziekteverzekering is niet in orde ( uiteraard wel voor de gezondheidszorgen )
Ik denk dat ik mij inderdaad heb vergist bij nader inzien. Het gaat dan om disponibiliteit veronderstel ik, wel degelijk verschillend van de situatie van een werknemer na een maand ziekte.

Quercus
Topic Starter
Berichten: 32

#11 , 28 apr 2013 14:17

Ik probeer het via zijn vorige werkgever.om vriendjespolitiek op die stadsdiensten te omzeilen heb ik het naar iedereen gestuurd die er belang bij kan hebben. Ook weet ik waar hij werken in het zwart heeft uitgevoerd. Daar ben ik ook mee bezig. Ik zal het wel horen als er iets van komt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 apr 2013 20:10

Zorg er maar voor dat je geen klacht wegens laster en eerroof aan je been hebt. Je bent bezig met spelletjes waar je quasi enkel mee kan verliezen.

Quercus
Topic Starter
Berichten: 32

#13 , 07 mei 2013 01:32

Laster en eerroof is toch alleen als je dingen gaat vertellen die NIET waar zijn?
En ik zie niet in hoe IK hiermee kan verliezen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 07 mei 2013 07:05

Het is aan jij om te bewijzen dat hij in het zwart gewerkt zou hebben. Kan je dat niet, maar speelt zijn vorige werkgever of "iedereen die er belang bij kan hebben" mails hierover door naar de betrokkene, hang jij (en terecht).

Daarnaast is wat jij doet natuurlijk ook stalking indien je het blijvend doet. Ook zoiets is strafbaar (gevangenisstraf van 2 jaar)

Carlo
Berichten: 72

#15 , 07 mei 2013 08:11

Zolang je dit niet wettelijk kan bewijzen, is het wel laster en eerroof. Verder bestaat er ook nog, Kwaadwillige ruchtbaarmaking.

Terug naar “Andere”