Prestaties van bijberoep verplicht met factuur op naam?

PC@HOME
Topic Starter
Berichten: 3

Prestaties van bijberoep verplicht met factuur op naam?

#1 , 21 okt 2012 15:58

Hallo,

Ik ben zelfstandig in bijberoep in het herstellen van computers en het oplossen van IT gerelateerde problemen van zowel particulieren als bedrijven.

Tot op heden heb ik voor elke prestatie een factuur op naam opgemaakt. Ik vroeg me af of dit altijd nodig is en ik bvb (bij particulieren bvb) ipv een uitgebreide factuur op naam en adres van d klant even goed een soort handgeschreven 'kasticket' uit een afscheur boekje kan opmaken om mijn prestaties te registeren?

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

Davy V.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 21 okt 2012 22:33

Factuur is in principe altijd verplicht, maar er bestaan uitzonderingen: als de klant een natuurlijk persoon is, en hij de goederen of diensten die u hem hebt geleverd, alleen gebruikt voor privé-doeleinden.
Vraag het na bij BTW-kantoor. Dat is gratis. Maak een afspraak. En toon hen wat u van plan bent. En leg hen uit wat u reden is om geen factuur op te maken, bijvoorbeeld omdat u kosten wilt besparen.
U moet er wel op letten dat die briefjes doorlopend zijn genummerd, en dat er geen ontbreken, en dat u ze niet verliest, en voldoende lang bijhoudt.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 22 okt 2012 10:40

Verkoop aan particulieren wordt opgelost met dagelijks een kassafactuur te maken.
Daar staan dan al de inkomsten ( die niet gefactureerd werden aan firma) op dus per dag heeft u de facturen aan firma's en één kassafactuur voor particulieren.

Reclame

PC@HOME
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 28 okt 2012 10:54

Hartelijk dank voor de reactie. Zal me voor alle zekerheid informeren bij het BTW-kantoor.

Het verbaasd met wel dat hiervaan geen officiële webpagina bestaat waar alle do and don't te lezen vallen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 okt 2012 19:41

die bestaat en heet fisconet plus.

De do en don'ts zijn echter zo talrijk, dat een leek de bomen door het bos niet meer ziet :)

freelance
Berichten: 2615

#6 , 29 okt 2012 01:40

Hartelijk dank voor de reactie. Zal me voor alle zekerheid informeren bij het BTW-kantoor.

Het verbaasd met wel dat hiervaan geen officiële webpagina bestaat waar alle do and don't te lezen vallen.
Ik permitteer mij een persoonlijke bemerking ( oprisping ) :

Het verbaast mij dan telkens weer dat mensen uit de IT sector denken dat ALLES op het web te vinden is . Is dit dan een beroepsmisvorming , of mischien een beroepsvirus waar sommigen aan lijden ?
Wanneer men een zelfstandige activiteit uitoefent ( zelfs al is het als bijberoep ) is het op zijn minst een must om een cursus bedrijfsbeheer gevolgd te hebben , waarin deze elementaire zaken besproken worden .
Vele zelfstandige beroepen zijn al zo laagdrempelig , dat ik plaatsvervangende schaamte voel opkomen voor degenen die de lage drempel niet eens over geraken . Maar u zult vast wel een goede IT'er zijn . :mrgreen:

En idd. zoals franciscus stelt : bij particulieren kan een kassafactuur volstaan . Dit kan onder de vorm van een overal te verkrijgen KASBOEK , die dagelijks een totaalsom kan bevatten . Niets meer en niets minder. ( iedere goede papierhandel verkoopt dat ) .
U mag ook alles op aparte genummerde briefjes doen , maar een eenvoudig kasboek kost twee keer niets .
Indien meerdere bedragen per dag ontvangen , kunt u bijkomend werken met een doodgewone kalender agenda .De som van de bedragjes komt dan in het kasboek . Mogelijks bestaat hetzelfde systeem ook electronisch , dat zult uzelf beter weten dan ik .Boekhouders tenminste werken tegenwoordig electronisch , ook naar de BTW admin. toe .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 okt 2012 06:00

En idd. zoals franciscus stelt : bij particulieren kan een kassafactuur volstaan . Dit kan onder de vorm van een overal te verkrijgen KASBOEK ,
aankoopfacturenboek - verkoopfacturenboek - kasboek - bankboek - inventarisboek -

lees eens de wet van 17/7/1975 WET MET BETREKKING TOT DE BOEKHOUDING
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vul op afkondigingsdatum 1975 07 17 in
enter - lijst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

freelance
Berichten: 2615

#8 , 29 okt 2012 12:29

En idd. zoals franciscus stelt : bij particulieren kan een kassafactuur volstaan . Dit kan onder de vorm van een overal te verkrijgen KASBOEK ,
aankoopfacturenboek - verkoopfacturenboek - kasboek - bankboek - inventarisboek -

lees eens de wet van 17/7/1975 WET MET BETREKKING TOT DE BOEKHOUDING
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vul op afkondigingsdatum 1975 07 17 in
enter - lijst[/quote

TS stelt alleen de vraag hoe prestaties tov. particulieren in te schrijven . Dus kasboek.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Peedb
Berichten: 17
Locatie: Brussel
Contacteer: Website

#9 , 29 okt 2012 22:36

Voor alle duidelijk. Het is geen kasboek dat je moet bijhouden m.b.t. je contante verkopen. Wel een dagontvangstenboek.

Verder verschiet ik behoorlijk van de reactie van @freelance

Waar is die bittere ondertoon voor nodig?

freelance
Berichten: 2615

#10 , 30 okt 2012 02:48


Verder verschiet ik behoorlijk van de reactie van @freelance

Waar is die bittere ondertoon voor nodig?
Dan hebt u nog niet veel gelezen van mij . Ik zou het eerder sarcastisch noemen . Zoiets als peper en zout bij de maaltijd . :twisted:

Concreet : Het valt mij meermaals op , op het forum , dat sommige mensen een beroep aangevangen hebben , met slechts minimale vaardigheden wat betreft bedrijfsbeheer . De drempel word steeds lager , terwijl de maatschappij van langsom ingewikkelder wordt.
In deze IT tijden LIJKT alles toch zo gemakkelijk . Men gaat op zoek op het web naar de do's and dont's en gaat er van uit dat de computer een correcte weergave is van de werkelijkheid .
Overigens ben ik niet te beroerd om de gevraagde informatie door te geven ( ook al betrapt u mij op een linguistieke fout , een dagontvangsten boek werd vroeger ook een kasboek genoemd ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 okt 2012 14:06

een dagontvangsten boek werd vroeger ook een kasboek genoemd ) .



http://www.taxworld.be/taxworld/kasboek ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

PC@HOME
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 01 nov 2012 12:57

Bedankt voor de duidelijke reacties. @freelance: Ik heb geen probleem met uw ongezouten schrijven. Ter info: heb het diploma van bedrijfsbeheer 2 keer. (heb het 2 maal behaald in het 6de jaar secundair) Maar dat nen mens daar meer 10 jaar later nog bitter weinig van weet is te verwachten, niet?

Als iemand goeie ervaringen heeft met bepaalde lessen/cursussen die men gevolgt heeft hieromtrent wens ik dat zeker in overweging te nemen. Heb de laatste jaren al veel cursussen/avondschool gevolgd en moet zeggen dat sommige goed zijn en ander verlies van tijd.

Terug naar “Andere”