Geld verdwenen

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

Geld verdwenen

#1 , 20 okt 2012 21:37

Heb een probleem met mijn werkgever.

Ik werk als arbeider bij een meubelzaak. Mijn functie is het leveren en monteren van de meubelen.
Wij moeten bij de klant ook het geld ontvangen.
maar nu heb ik plots 2000 euro te kort in kassa
Het geld heb ik sowieso gekregen, dag daginkomsten zijn op vrijdag avond na de rit in de (onbewaakte) muurkluis gedeponeerd. Maandag avond hebben wij de inkomsten afgerekend met de boekhouder en daar bleek 2000 euro verdwenen.
De werkgever wil mij deze terug laten betalen. Terwijl ik het geld in de kluis gedeponeerd heb.

Er is mij al een paar keer gezegd dat ik als arbeider geen geld mag ontvangen. Klopt dit? En kan de werkgever mij verplichten om dit terug te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2012 21:02

een arbeider kan wel degelijk geld ontvangen. Kan je op een of andere manier bewijzen dat je het geld in de kluis gedeponeerd hebt (video, ...)?

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 21 okt 2012 21:10

Nee, wordt niet gefilmd, ook niets tekenen, enkel deponeren in een muurkluis. Collega die die dag mee was kan het wel bevestigen.

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 21 okt 2012 21:57

Wat is er gebeurd tussen vrijdagavond en maandagavond? Wie heeft er allemaal met zijn handen in die kluis gezeten?
Wie heeft er allemaal een sleutel? De werkgever? De boekhouder? Nog een andere bediende?
Wel gemakkelijk om de fout te steken op één persoon, terwijl er mogelijk veel meer verdachten zijn, inclusief de werkgever zelf.
Maar zonder bewijs, kan hij u niet om dringende reden ontslaan. Onslaat hij u wel, dan zal hij moeten dokken.
Bent u aangesloten bij een vakbond? Daar kan u terecht voor juridische bijstand.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 22 okt 2012 06:07

Tussen vrijdag en maandag avond kunnen er veel personen in de kluis, aangezien het magazijn open is. Verschillende collega's hebben afgerekend. En twee bazen, de boekouder en één bediende hebben een sleutel.
Vakbond zegt dat ik wél aansprakelijk kan gesteld worden. ?!?!?

VDG2
Berichten: 785

#6 , 22 okt 2012 08:04

“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Fout/bedrog dient uiteraard ook bewezen te worden door de werkgever.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 22 okt 2012 08:38

fout is natuurlijk bewezen, gezien werknemer zal afgetekend hebben voor ontvangst van de 2000 euro bij de klant, maar deze niet kan bewijzen aan de werkgever bezorgd te hebben.

De vraag is of die 2000 als een lichte schuld kan beschouwd worden. Zware schuld in de zin van artikel 18 van de arbeidsovereenkomstenwet is een onopzettelijke maar dusdanig grove en extreme fout, dat ze niet verschoonbaar is.
Bij de beoordeling of een bepaalde handeling een zware fout uitmaakt, is de omvang van de schade niet van belang.

Imho zal het afhangen van de concrete situatie. Is het bvb niet gebruikelijk dat bij het deponeren van geld er een afschrift gemaakt wordt voor de werknemer, hoe wordt het gebruik van de kluis door collega's gecontroleerd, ...

eylis
Berichten: 8842

#8 , 22 okt 2012 09:33

het spijt me, maar de werkgever kan onmogelijk met zekerheid oordelen (in dit geval) dat de fout of schuld wel bij Pieter ligt, vermits er intussentijd verschillende mensen in en aan de kluis kunnen en er ook niet afgetekend wordt bij ingave.
In eerste instantie zou ik als werknemer weigeren zo'n bedragen te moeten deponeren in een "kluis" waar anderen aan/in kunnen zonder controle en ik bij afgave geen ontvangstbewijs krijg. Dan ben je altijd de pineut...
Vreemd dat de vakbond niet vertelt dat er minstens eerst een onderzoek zal moeten ingesteld worden...

Franciscus
Berichten: 38613

#9 , 22 okt 2012 10:28

Gezien er geld verdwenen is dient dit onderzoek door politie te gebeuren is diefstal.

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 22 okt 2012 20:11

ikzelf heb al klacht ingediend bij de politie tegen onbekenden.
ik heb inderdaad bij de klant afgetekend voor ontvangst van €3193.00 maar tussen vrijdag avond en maandagavond is er €2000 uit verdwenen.

Even voor de duidelijkheid, het is een gesloten kluis waarvan de 4 personen( 2 bazen, boekhouden en 1 bediende) een sleutel hebben. het geld word gewoon gedeponeerd via de buitenmuur, en valt dan in de kluis. kluiszaal staat wel niet onder camerabewaking.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 22 okt 2012 20:22

En hoe komen ze erbij dat die 2000 € juist bij u zouden verdwenen zijn?
Steekt dit geld in een gesloten omslag met uw naam erop, of steekt iedereen dit geld gewoon los in de kluis?

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 22 okt 2012 20:44

Zit in een apparte 'container' per vrachtwagen. Deze is ook gesloten maar is wel te openen met een loper. Dus 1sleutel voor ontvangsten van 12 vrachtwagens

Franciscus
Berichten: 38613

#13 , 22 okt 2012 20:45

Heeft iemand gezien/kan iemand bevestigen dat u geld in de container hebt gestoken?

Pieterdg
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 22 okt 2012 20:58

Natuurlijk, we zijn constant met twee op de baan. Mijn collega kan bevestigen dat ik het geld in de container heb gestoken.
Natuurlijk heeft hij dit geld niet geteld.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 22 okt 2012 21:35

als die collega wil bevestigen dat je dat bedrag in de kluis hebt gestoken, kan je imho geen zware fout verweten worden.

Terug naar “Andere”