VOF geen uitkering in bijberoep?

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

VOF geen uitkering in bijberoep?

#1 , 06 aug 2012 09:31

Dag,

Beetje een lang verhaal maar hoop dat jullie toch de tijd nemen om het te lezen.
ik heb sinds maart dit jaar een VOF in bijberoep, in April heb ik mijn ontslag gekregen bij mijn huidige werkgever (economische reden).
De bedoeling van het oprichten van die VOF was om samen met ex-collega's vanaf juli van start te gaan met een eigen bedrijf, dit is niet doorgegaan.
Zij hadden een bvba en ik zou dan vanuit mijn VOF factureren voor mijn diensten en later aandelen verwerven van de bvba. Na 1-2 maanden werd het mij echter duidelijk dat zij klanten stalen van mijn werkgever (waar zij toen ook werkzaam waren). Ik heb gedaan wat ik correct achtte en mijn werkgever hiervan op de hoogte gesteld (die van heel dat verhaal niets wist).
Hij heeft hen dan een proces aangedaan en mij er buiten gelaten.
Ik heb dan in mijn opzegperiode en tot zelfs enkele weken geleden (terwijl ik werkloos was eigenlijk) geholpen de gestolen klanten terug te halen, onbezoldigd terwijl ik werkloos was in juli omdat ik mij nogal schuldig voelde.

Toen ik begin juli naar de vakbond trok heb ik alles verteld over mijn vennootschap en daar zeiden ze dat dit geen enkel probleem was om een uitkering te krijgen vermits het in bijberoep was.
Nu ben ik opgeroepen door de RVA voor een verhoor donderdag en nu vertelt mijn vakbond mij ineens dat ik geen recht heb op een uitkering.


Wat moet ik doen? Ik heb 0,0 euro inkomsten gehad in de VOF, enkel kosten voor de boekhouder.
Mag ik vanaf september dan zomaar beginnen op zelfstandige basis bij mijn vorige werkgever. Ik heb hier nog niets getekend btw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 aug 2012 08:35

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.Art.45Wordt voor de toepassing van artikel 44 als arbeid beschouwd : 1° de activiteit verricht voor zichzelf die ingeschakeld kan worden in het economische ruilverkeer van goederen en diensten en die niet beperkt is tot het gewone beheer van het eigen bezit; 2° de activiteit verricht voor een derde, waarvoor de werknemer enig loon of materieel voordeel ontvangt dat tot zijn levensonderhoud of dat van zijn gezin kan bijdragen. Tot bewijs van het tegendeel wordt elke activiteit verricht voor een derde geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Ik heb dan...tot zelfs enkele weken geleden (terwijl ik werkloos was eigenlijk) geholpen de gestolen klanten terug te halen, onbezoldigd terwijl ik werkloos was in juli’.

Uw activiteit verricht voor een derde TIJDENS uw werkloosheid wordt geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren,tot u het bewijs van het tegendeel levert.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 08 aug 2012 11:38

Mja, dat gaat over 3 klanten waarvoor ik max 6 uur op de maand heb uitgetrokken + ook enkel 's avonds.
Overigens weten ze hier niets van en eerlijk gezegd ben ik ook niet van plan om daar iets over te zeggen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 aug 2012 13:47

Wie weet hier niets van? De RVA? En je bent van plan om daar ook niets over te zeggen? Je beseft toch wel hoe dom dat is? Er is veel kans dat de RVA weldegelijk weet dat je een VOF hebt, en als ze dit nog niet weten, komt dit zeker en vast, met alle gevolgen vandien...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 09 aug 2012 12:50

Wie weet hier niets van? De RVA? En je bent van plan om daar ook niets over te zeggen? Je beseft toch wel hoe dom dat is? Er is veel kans dat de RVA weldegelijk weet dat je een VOF hebt, en als ze dit nog niet weten, komt dit zeker en vast, met alle gevolgen vandien...
Tuurlijk weet de RVA dat ik een VOF heb, daarom ben ik op verhoor moeten gaan he. Ik had dit ook onmiddellijk aan de vakbond laten weten toen ik een uitkering aanvroeg. Ik bedoelde op het feit dat ze niet weten dat ik onbezoldigd (want ik heb geen enkel arbeidsakkoord noch met de VOF noch als bediende) 3 klanten bezocht heb voor mijn ex-werkgever om hen de situatie uit te leggen vermits die ex-collega hen meegenomen (lees gestolen) had zonder dat wij ons verhaal konden doen.

Anyway, ik heb mijn gesprek gehad met de RVA, vrij goed nieuws.
Ik krijg mijn uitkering (met terugwerkende kracht) als ik de zaakvoerder verander op de VOF en geen activiteiten uitvoer (wat ik ook niet van plan ben). Ik ga dan allicht volledig op zelfstandige basis werken vanaf september en word dan terug zaakvoerder. Ik heb ook het overzicht van mijn bankrekening van de VOF meegenomen waaruit duidelijk blijkt dat ik 0 euro ontvangen heb sinds de opstart en dat de VOF ook 0 euro ontvangen heeft.
Ik heb hen ook verteld dat ik 3 klanten onbezoldigd bezocht had om hen de situatie uit te leggen en daar maakten ze absoluut geen probleem van.
Eerlijkheid duurt het langst zeker? :D

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2012 13:42

Heb je aan de RVA gevraagd of het OK was dat je nu de zaakvoerder verandert om met terugwerkende kracht je uitkering te ontvangen, en eens je deze hebt, je vanaf september jezelf terug zaakvoerder gaat maken? Ik vermoed dat de RVA je een uitkering zal geven als je de zaakvoerder verandert en je zelf op korte termijn geel zelfstandige activiteit meer uitvoert. Het lijkt me niet echt kosjer dat je jezelf een maandje geen zaakvoerder maakt om uitkeringen op te strijken, en daarna gewoon terug zaakvoerder wordt... Lijkt me ook dat de RVA daar niet mee zal akkoord gaan. Let dus op dat, wanneer je jezelf terug zaakvoerder maakt, de RVA de uitkeringen niet terugvordert!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 10 aug 2012 12:34

Heb je aan de RVA gevraagd of het OK was dat je nu de zaakvoerder verandert om met terugwerkende kracht je uitkering te ontvangen, en eens je deze hebt, je vanaf september jezelf terug zaakvoerder gaat maken? Ik vermoed dat de RVA je een uitkering zal geven als je de zaakvoerder verandert en je zelf op korte termijn geel zelfstandige activiteit meer uitvoert. Het lijkt me niet echt kosjer dat je jezelf een maandje geen zaakvoerder maakt om uitkeringen op te strijken, en daarna gewoon terug zaakvoerder wordt... Lijkt me ook dat de RVA daar niet mee zal akkoord gaan. Let dus op dat, wanneer je jezelf terug zaakvoerder maakt, de RVA de uitkeringen niet terugvordert!
Ja, hebben ze zelf voorgesteld. Ik vroeg hem ook of dit in orde was en hij heeft mij verzekerd van wel.
Ik heb ook mijn heel verhaal kunnen doen en kunnen aantonen dat er niets in die VOF opgebouwd is of mee gedaan is geweest sinds de oprichting in maart.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 aug 2012 12:49

Ja, hebben ze zelf voorgesteld. Ik vroeg hem ook of dit in orde was en hij heeft mij verzekerd van wel.
Vreemd. Lijkt me eerder op "van twee walletjes eten", eigenlijk. Naar mijn mening is onze sociale zekerheid daar niet voor gemaakt (= als je als zelfstandige het even moeilijk hebt, maak je dan even geen zelfstandige, strijk de uitkeringen op, en maak je daarna opnieuw zelfstandige), maar kom, als de RVA er geen probleem van maakt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moisim
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 10 aug 2012 13:33

Ja, hebben ze zelf voorgesteld. Ik vroeg hem ook of dit in orde was en hij heeft mij verzekerd van wel.
Vreemd. Lijkt me eerder op "van twee walletjes eten", eigenlijk. Naar mijn mening is onze sociale zekerheid daar niet voor gemaakt (= als je als zelfstandige het even moeilijk hebt, maak je dan even geen zelfstandige, strijk de uitkeringen op, en maak je daarna opnieuw zelfstandige), maar kom, als de RVA er geen probleem van maakt...
Mja, ik ben nooit volledig zelfstandige geweest hé. Was enkel in bijberoep met als bedoeling later in hoofdberoep te beginnen maar er is door heel de situatie nooit iets met de vennootschap gebeurd.
Wat ik ook kon aantonen met het verslag van de bankrekening, er is nooit een euro in gestort geweest.

Terug naar “Andere”