ontslag tijdens ziekte

kingske
Topic Starter
Berichten: 4

ontslag tijdens ziekte

#1 , 19 jun 2012 22:19

sinds 24april ben ik thuis wegens ziekte
khad een ziektebriefje lopen tot 15juni
15juni nog verlenging gehad tot 22juni
nu vandaag 19juni zat er in de brievenbus ontslagbrief in de bus
dat ontslagen op basis van artikel 60 van wet 3juli 1978 vanaf 15juni
krijg een opzegvergoeding van 15-06-2012 tot 21-06-2012

kan dit allemaal zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 jun 2012 22:49

Hoe lang werkt u bij uw werkgever?
Zit u in uw proeftijd?

kingske
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 20 jun 2012 21:29

kheb er contract gehad van 4maand dan 1jaar6maand als interim daar en dan nu had ik contract onbepaalde duur sinds eind januari 2012

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 20 jun 2012 22:40

En is er sprake van proeftijd?

kingske
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 21 jun 2012 12:31

neen geen proeftijd meteen na interimperiode - vast contract onbepaalde duur zonder proeftijd
einde interim vrijdag 20januari 2012 en begin contract onbepaalde duur maandag 23januari2012
kheb ergens gelezen als ik na 1januari van interim naar contract onbepaalde duur ga en der is geen tussenperiode
dan zou mijn ancenniteit als interim meetellen
werkte er al meer dan 1jaar als interim

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 21 jun 2012 15:04

ik abonneer me even op deze discussie omdat die wel héél interessant kan zijn gezien de nieuwe wetgeving... even een vraag gesteld aan een "hogere" bron hier, die een onduidelijkheid die ik in de wetgeving betreffende art. 60, 65/3-4 heb.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 21 jun 2012 15:09

Voor zover ik artikel 60 juist interpreteer, valt u daar niet onder. Bovendien kan u pas na 6 maanden ziekte ontslaan worden (als dat de reden zou zijn).

Mocht u daarentegen wel in een proefperiode (of bepaalde duur minder dan 3 maanden, of bepaald werk) zitten, kon u ontslagen worden zonder opzegvergoeding, wat hier ook niet gebeurd is (en ook niet kon, wegens geen proeftijd).

kingske
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 21 jun 2012 16:31

ben daarnet naar de vakbond geweest en wisten ze in het begin ook niet goed wat aanvangen
kheb het allemaal eens duidelijk uitgelegd en er is een eis naar mijn ex werkgever gezonden , het volgende

ons lid , in rand vermeld , was in dienst van uw bedrijf met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde dur sedert 23/01/2012 en werd onslagen op 14/06/2012 met een opzegtermijn van 7kalenderdagen.

Gezien zijn datum van indiensttreding valt onder de nieuwe wet van 12april 2011 en de nieuwe ontslagregels voor arbeiders,die van toepassing is vanaf 01/01/2012

Binnen deze nieuwe wetgeving moet het voor het berekening van de ancienniteit bij ontslag de periode van tewerkstelling als uitzendkracht in aanmerking worden genomen,hij werkte als uitzendkracht zonder onderbreking van ten hoogste 7kalenderdagen sedert 19/09/2011 .Dit betekent dat hij meer dan 6maanden ancienniteit in uw onderneming en bijgevolg aanspraak kan maken op een verbrekingsvergoeding van 40kalenderdagen.

Gelieve een nieuwe C4 af te leveren met de correcte verbrekingsvergoeding en de loonbrief af te leveren van de bijkomende verbrekingsvergoeding.

ben benieuwd wat mijn ex wergever hierop zal te zeggen hebben.

voor de vakbond was het ook voor het 1st dat ze met de nieuwe wetgeving geconfronteerd werden , kheb de primeur dus :)
hopelijk loop het goed af voor mij

Terug naar “Andere”