hoe beeindig ik samenwerking met zelfstandig helper ?

Alex Naudts
Topic Starter
Berichten: 8

hoe beeindig ik samenwerking met zelfstandig helper ?

#1 , 10 mar 2010 21:38

Beste ,

Mijn vrouw werkt als hoofszelfstandige in haar zaak . zij werkt sinds 5 jaar samen met een zelfstandig helpster . De zelfstandige helpster had geen diploma bedrijfsbeheer en ervaring in de sector maar werd opgeleid door mijn vrouw . Nu na 5 jaar begint de samenwerking wat te verwateren , de zelfstandig helpster is stilaan de rollen aan het keren en begint zelf de regels van het huis op te stellen en zet mijn vrouw in een slecht daglicht , zelfs terwijl er klanten aanwezig zijn .
Hoe kan deze samenwerking worden stopgezet en wat zijn de gevolgen voor de helpster en mijn vrouw .
De helpster zegt dat ze zonder problemen hoofdzelfstandige kan worden zonder bedrijfsbeheer omdat ze 5 jaar als helpster heeft gewerkt . Klopt dit ? en wat met haar klanten ? zijn het HAAR klanten of de klanten van mijn vrouw ? Mijn vrouw is nagelstyliste

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 11 mar 2010 05:44


Mijn vrouw werkt als hoofszelfstandige in haar zaak . zij werkt sinds 5 jaar samen met een zelfstandig helpster . De zelfstandige helpster
weet je eigenlijk wat een zelfstandige helpster is en wie daarvoor in aanmerking komt ? volgens mij gaat het hier om een schijnzelfstandige hoop voor u dat ik verkeerd ben .

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 11 mar 2010 08:07

Een zelfstandig helper is bv. de echtgenoot/echtgenote, een broer, ... die meehelpt in de zelfstandige zaak en daarvoor onder het sociaal statuut van de zelfstandige valt. Een werknemer of ondergeschikte kan geen zelfstandig helper zijn, maar is een werknemer waarvoor jij werkgeversbijdragen betaalt en heeft dus een arbeidscontract, opzegtermijnen, enz.

Als het om een echte zelfstandige gaat, dan heeft ze een btw-nummer en factureert ze haar prestaties.

In dat laatste geval, zeg je gewoon dat ze niet meer hoeft langs te komen en niet meer met haar wil samenwerken. Er is geen opzegtermijn of enige vorm van vergoeding. De klanten behoren niemand toe, en je kan niet vermijden dat ze elders een eigen zaak begint en jouw klanten aanspreekt/aanschrijft.

Jouw boekhouder moet hierover toch een opmerking hebben gemaakt.

Reclame

xena

#4 , 11 mar 2010 13:21



In dat laatste geval, zeg je gewoon dat ze niet meer hoeft langs te komen en niet meer met haar wil samenwerken.
en waarop ga je zich baseren om dit af te dwingen als we er van uitgaan dat het inderdaad een zelfstandige is .

stel je even voor 2 dokters hebben een praktijk op hetzelfde adres hoe kan 1 dokter de andere dokter laten weten dat ni meer welkom is op dat adres ? gewoon zeggen dat die ni meer hoeft langs te komen ???!!! zal goe gelachen zijn --->............

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 11 mar 2010 14:24

Twee dokters zouden alvast een associatie beginnen en een en ander contractueel laten vastleggen.

Als we er makkelijkheidshalve vanuitgaan dat mevrouw aan de voorwaarden voldoet van zelfstandig helpster, dan valt ze onder het sociaal statuut van de zelfstandigen. Voor zover ik weet, kan een zelfstandige niet ontslagen worden; dus gewoon zeggen dat ze niet langer welkom is, dat haar diensten niet langer gewenst zijn. Ik zie het probleem niet echt.

xena

#6 , 11 mar 2010 17:31

Twee dokters zouden alvast een associatie beginnen en een en ander contractueel laten vastleggen.

Als we er makkelijkheidshalve vanuitgaan dat mevrouw aan de voorwaarden voldoet van zelfstandig helpster,
dan ga ik er gemakkelijkheidshalve van uit dat het gaat om een schijnzelfstandige een zelfstandige kan niet ondergeschikt zijn aan een andere zelfstandige

ofwel is er één handelszaak op dat adres en dan moet het een vennootschap zijn om met 2 zelfstandigen te werken ofwel zijn er 2 handelszaken op hetzelfde adres en heeft ieder zijn eigen praktijk en is elk zijn eigen baas . het is niet omdat men het heeft over een zelfstandige helpster dat het er ook één is uit hetgeen hier word meegedeeld acht ik de kans vrij klein

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 11 mar 2010 18:10

Het hoeft geen schijnzelfstandigheid te zijn. Iedereen die een zelfstandige helpt (maar geen vennootschap) kan beschouwd worden als een zelfstandig helper. Een zelfstandig helper moet zich zelf aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds en betaalt zelf de nodige sociale bijdragen.

Het is pas schijnzelfstandigheid als de vrouw bv. maar één klant zou hebben.

En inderdaad, een ervaring van 5 jaar als 'assistente' van de bedrijfsleider is voldoende om zelf te starten met een eigen zelfstandige zaak, zonder kennis van bedrijfsbeheer (want de vereiste kennis is toch nonsens).

Dus: is de zelfstandige helper aangesloten bij een sociaal verzekeringsfonds?En wie betaalt de bijdragen?

Alex Naudts
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 11 mar 2010 22:16

Inderdaad , zij is aangesloten bij een sociaal secretariaat en betaalt haar eigen sociale bijdrage maar mijn vrouw is er verantwoordelijk voor , als de helpster geen bijdrage meer betaalt , zal mijn vrouw deze bijdrage moeten betalen . Mijn vrouw schrijft de helpster haar ontvangsten in haar ontvangstenboek , 30 % van die ontvangsten is een commissie voor mijn vrouw ( voor gebruik produkten en huur cabine ) , zij schrijft daar een ontvangstnota van dat dan naar de boekhouder gaat dat dan verwerkt wordt als ontvangsten .

Dus mijn vraag blijft dezelfde , kan je zomaar , zonder boe of ba de helpster zeggen dat ze vb. morgen niet meer moet komen omdat de samenwerking niet meer lekker loopt ?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 12 mar 2010 11:05

“Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Bij mijn weten beperkt de wet het recht van de hoofdzelfstandige niet om de hulp van de helper te beëindigen,mits inachtneming van tussen hen gesloten overeenkomsten.

“Art.7.De basiskennis van het bedrijfsbeheer kan ook worden bewezen door één van de volgende praktijkervaringen :...2° de praktijkervaring van degene die gedurende minstens vijf jaar heeft deelgenomen aan de uitoefening van een handels- of ambachtswerkzaamheid, voor zover het gaat om één van de volgende hoedanigheden of de combinaties ervan : a) zelfstandig helper van een ondernemingshoofd...” (21 OKTOBER 1998. - Koninklijk besluit tot uitvoering van Hoofdstuk I van Titel II van de programmawet van 10 februari 1998 tot bevordering van het zelfstandig ondernemerschap).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”