Verandering car policy

Brmatth
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verandering car policy

#1 , 17 mar 2024 23:21

Beste,

In 2013 tekende ik een contract bij mijn huidige werkgever waarin staat dat ik recht heb op een bedrijfswagen TYPE Volkswagen Passat.
Met deze type wagen heb ik altijd gereden tot vorig jaar.
Er werd in de praktijk gewerkt met een budget dat niet even snel verhoogde als de prijsindexatie van de Passat. (Geen verwijzing naar bedrag in contract, enkel type wagen) Daardoor koos ik een Volkswagen tiguan.
Nu kreeg ik afgelopen week te horen dat er een nieuwe regeling rond de auto’s komt gezien de komende verplichting voor de aankoop van elektrische wagens voor bedrijven.
Ze stellen 5 verschillende wagens van 5 verschillende merken voor maar deze wagens zijn beduidend van een ander kaliber als de vw Passat. Er wordt bvb een vw id3 opgenomen maar het equivalent van een Passat is een id7.
Er zal allicht een te tekenen car policy komen.

Wat zijn mijn opties? Blindelings aanvaarden of niet? Onderhandelen voor een salarisverhoging ter compensatie van?
Kleine sidenote: in augustus ga ik 15 weken in moederschapsverlof, dan kan de werkgever mijn bedrijfswagen intrekken

Alvast bedankt voor de info!

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 17 mar 2024 23:28

Niet-elektrische wagens gaan zowel voor u als voor de werkgever meer kosten aan belastingen. Dit moet u ook meenemen in de berekening. Zie bv. https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -juli-2023

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2024 01:36

Op basis van wat vindt u de id7 het equivalent van een passat?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2024 07:23

Topic is hier al een keer of 5 voorbij gekomen. Je bent hier niet uniek is. Is van toepassing voor iedereen die vroeger een bedrijfswagen op diesel of benzine had.

Apart dat het type wagen in het contract zelf staat. Meestal staat daar iets heel generiek in en de details in de car policy. Die kan makkelijker eenzijdig gewijzigd worden.

Onderhandelen kan je altijd proberen. Vanuit standpunt werkgever worden bedrijfswagens echter sowieso al duurder en dan wil jij nog compensatie omwille van de grootte of uitstraling van de wagen.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mar 2024 15:40

Even op de website van VW gaan kijken, dan zie je dat een Passat evenveel kost als een kleinere ID3 ...

Je werkgever bekijkt het op basis van budget ...

Terug naar “Andere”