Handtekening vervalst door werkgever

Doornroosje21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Handtekening vervalst door werkgever

#1 , 15 jan 2024 14:47

Ik bevindt mij momenteel in de volgende situatie waarin inzichten welkom zijn:

Sinds een maand legt mijn werkgever mij taken op dewelke niet onder mijn functie en takenpakket behoren. Ik probeer mij over het algemeen flexibel op te stellen, maar ergens moeten er natuurlijk grenzen getrokken worden.
Om een lang verhaal kort te maken, de nette aanpak in de vorm van een gesprek hebben allesbehalve het gewenste effect gehad en komen niet veel verder dan discussies die maar in een cirkel blijven draaien.

Ik heb mijn arbeidsovereenkomst er bij willen nemen, maar daar is het verder misgelopen:
Vorige zomer is er een brand geweest in het appartementsblok waarin ik op dat moment woonde, waarbij mijn arbeidsovereenkomst letterlijk in rook opgegaan is. Dit is toen gemeld aan de werkgever met de bedoeling een kopie te bekomen, maar deze vraag is gewoon blijven liggen.

Na een reminder heeft deze mij nu toch een kopie bezorgd, al lijkt deze mij (op basis van mijn geheugen) toch lichtjes aangepast te zijn in het voordeel van de werkgever (extra taken bijv...), maar ik kan het natuurlijk niet bewijzen. Dat mijn handtekening hierop een kopie is van een veel recenter document kan in principe met het blote oog vastgesteld worden door de documenten naast elkaar te leggen.

Ik heb al reeds contact opgenomen met mijn vakbond, maar deze geeft aan niets te kunnen betekenen aangezien dit een burgerlijke zaak zou zijn. Zonder uitspraken van de medewerker(s) te herhalen werd er mij voornamelijk het gevoel gegeven dat de situatie mijn eigen fout en volledig ten gevolge is van mijn opvraging.... Het enige nuttige dat er meegegeven kon worden is dat ik altijd de mogelijkheid heb om een klacht gaan in te dienen bij de politie.

Alvorens dat te overwegen, had ik gehoopt dat iemand daar misschien inhoudelijk wat meer over kan vertellen. Een advocaat zoeken en daar eerst informeren lijkt mij dan wel noodzakelijk te zijn, maar financieel kan ik het eigenlijk allemaal wel missen.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2024 15:59

Om schriftvervalsing te laten vaststellen zal u eerst naar de rechtbank moeten en dan een grafoloog doen aanstellen die U eerst dient te betalen wat een zeer duur affaire is . Ik heb zulks van zeer nabij eens mee gemaakt. en ik wil er u toch op attent maken dat bij een arbeider eigenlijk een arbeidscontract zelfs niet verplicht is volgens de wet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 16 jan 2024 20:20

En u bent dan vertrokken voor een jaar of 3 - 4 voor eerste aanleg alleen al.

Reclame

Doornroosje21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2024 13:39

Bedankt voor de input. Zoals ik op voorhand al vermoedde is het financieel niet de moeite en heb ik het dus momenteel maar gewoon zo laten liggen.

Intussen heb ik wel een schriftelijke schuldbekentenis omtrent de ondertekening van het document mogen ontvangen. Hierin wordt er dus verklaard dat er een blanco document afgedrukt is en vervolgens de handtekeningen naar toe gekopieerd zijn om aan mijn aanvraag te kunnen voldoen. Inhoudelijk zou er niets gewijzigd zijn in het document, maarja...

Iemand een idee of dit de deur open zet naar nieuwe mogelijkheden? Ook in een eventuele burgerlijke zaak zoals hierboven aangehaald lijkt mij bijvoorbeeld niet dat een grafoloog nog nodig is?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2024 13:45

Als werkgever toegeeft dat handtekening een kopie is, moet dat natuurlijk niet meer bewezen worden. Zegt nog niks of de tekst anders is.

Wat wil u eigenlijk bereiken?

Als jullie het onderling niet meer eens zijn over jouw taken, waarom zouden ze je nog in dienst houden of zou jij er nog blijven werken?

In gevallen waar dit soort discussies zijn tussen werknemer en werkgever, is sowieso de lijn richting uitgang al ingezet.

Franciscus
Berichten: 38613

#6 , 11 feb 2024 20:05

Is sowieso valse handtekening en dus strafbaar art 194 e.v.strafwetboek.
Maar is sluit me aan bij @Thomas_A
Lid van een vakbond - wat zeggen die?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 feb 2024 23:26

Een arbeidsovereenkomst wordt m.i. ondertekend door beide partijen om rechtsgeldig te zijn. Als uw werkgever u een exemplaar voorlegt door zowel door u als door de werkgever of zijn afgevaardigde is ondertekend, dan ga ik ervan uit dat u de overeenkomst heeft gelezen. Ik vrees dat u als u deze weg blijft ingaan, u rechtstreeks op een ontslag aanstuurt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Doornroosje21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2024 21:38

Een arbeidsovereenkomst wordt m.i. ondertekend door beide partijen om rechtsgeldig te zijn.
Dat is het hem net, deze is niet door mijzelf ondertekend en dit is intussen ook zo bevestigd.
Lid van een vakbond - wat zeggen die?
Kunnen niet veel meer zeggen dan dit dit in feite fraude is, maar dat het uiteindelijk een burgerlijk gegeven is om dit aan te vechten...

Ik als werknemer moest maar eens zo'n stoot uithalen, de C4 zou er snel liggen. Wanneer de werkgever zoiets doet ziet het er naar uit dat de werknemer sowieso er aan is voor de moeite; deze lijkt enkel maar zijn conclusies te kunnen trekken en intussen maar vast te zitten in een job "zonder (ondertekende) overeenkomst" waarin de werkgever nog volop zijn zin kan doen...

Franciscus
Berichten: 38613

#9 , 21 feb 2024 22:04

Strafbaar feit . Aangifte doen bij politie of vakbond het nodige laten doen via arbeidsauditeur.
U zal dan wel ander werk moeten gaan zoeken.

Maar bij ontslag hebt u wel al een procedure lopende voor strafrechtbank / arbeidsrechtbank.
Afhangende van het jaren dienst kan dat serieus oplopen.

Terug naar “Andere”