Ouderschapsverlof, advies, hulp...

Meonline84
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof, advies, hulp...

#1 , 11 jan 2024 08:18

Ik ga aanvraag doen om 1/10 te nemen, leuk elke vrijdagnamiddag thuis en dan blijf ik toch het werk wat onder controle houden + recht op maaltijdcheques ;) .

Praktisch:

1e kind is geboren op 04/01/2013
2e kind is geboren op 24/11/2014.

Kan ik aanvraag doen voor 40 maanden 1/10 voor het 1e kind en terwijl die periode nog loopt de aanvraag voor het 2e kind laten starten? Want het 2e kind wordt in 2026 12jaar, dan heb ik nog maar +/- 34maanden van het 1ekind opgenomen. Of mogen die niet samenlopen?
Indien niet, moet ik het ouderschapsverlof van het 1e kind tijdig stopzetten om dat voor het 2e tijdig, voor dat het kind 12j wordt, te laten starten.
MAAR indien de werkgever wilt wringen, keurt hij mijn vroegtijdige stopzetting van het 1e kind niet goed, waardoor ik het ouderschapsverlof voor het 2e kind verlies, door dat het niet kan starten voor het kind 12j is...

Is mijn vraag wat duidelijk? Dank voor advies.

gebrnaam
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2024 13:43

je kan toch ook uw ouderschapsverlof van het 1ste kind enkel voor 10, 20 of 30 maanden nemen, en dan vervolgens de 40 maanden laten nemen van uw 2de kind.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2024 13:59

Gebruik best eerst jouw ouderschapsverlof aan van het oudste kind. 1/10de werken moet je aanvragen in periodes van 10 maanden. Ik vraag het zelf aan van september tot juni en neem dan in de zomer 1 maand voltijds ouderschapsverlof. De rest van mijn jaarlijks verlof verdeel ik dan over het jaar (paasvakantie, krokus...) en niet meer in de zomer. Je kan volgens mij geen twee keer 1/10de ouderschapsverlof samen hebben lopen.

Reclame

Terug naar “Andere”