Gaan werken na invaliteit goed of niet .

anjadebraekeleer@
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gaan werken na invaliteit goed of niet .

#1 , 07 dec 2023 10:50

Beste ,
Ik ben 54 jaar en sta al 9 jaar op invaliditeit.
Na een herseninfact in 2014
.Ik was verland aan rechter kant .en moets terug alles leren praten stappen enzo.
Wil ik terug gaan werken haltijds .
Om een beetje bij te verdienen.
Maar ben bang dat mijn loon voor invaditeit gaat ge halveerd worden .
Of 1 keer terug aant werk .niet weet kan stoppen .
Bang gevoel erbij .
Doen of niet ?

Vela
Berichten: 3

#2 , 07 dec 2023 12:03

Ik sta al 7 jaar op invaliditeit en werk nu bijna 6 jaar halftijds. Mijn loon + uitkering komt ongeveer aan hetzelfde bedrag als ik zou hebben als ik mijn job fulltime zou doen.
Je moet hiervoor wel eerst toestemming vragen aan de controlearts van de mutualiteit (en dat moet je regelmatig opnieuw aanvragen).
En als werken niet meer lukt kan je stoppen en dan val je terug op je volledige uitkering.

Topicstarter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2023 19:35

Wel een aandachtspuntje, eentje die ik zelf ondervonden heb:
Als je deeltijds werkt, met toestemming van de mutualiteit, hou er dan rekening mee dat het gedeelte dat je van de mutualitet krijgt ONBELAST is.
Dwz. dat je op het einde van het jaar, bij het aangeven van je belastingen, dus een nog op belast wordt. En dat niet enkel op het deel van de mutualiteit, maar ze kijken naar je totale inkomen (dus mutualiteit + job).

Dat wil ook zeggen dat je vaak een heel deel moet achterdragen! Hou daar zeker rekening mee en zet per maand een deel van je inkomen aan de kant, om de belastingen te kunnen betalen.

Reclame

Terug naar “Andere”