Werkweigering

Terhoeve124
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Werkweigering

#1 , 20 okt 2023 14:23

Ik rij met vrachtwagen beladen met graafkraantje deze is verankerd met 2 spanriemen die niet sterk genoeg zijn . Al meerdere malen gevraagd achter ketting .mag ik weigeren nog te vertrekken?

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 20 okt 2023 15:01

Aangezien u verantwoordelijk bent als er iets gebeurt, raad ik dat wel aan.

Terhoeve124
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2023 17:08

Volgens vakbond is het werkweigering waar zijn we mee bezig

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 okt 2023 17:51

Ik rij met vrachtwagen beladen met graafkraantje deze is verankerd met 2 spanriemen die niet sterk genoeg zijn . Al meerdere malen gevraagd achter ketting .mag ik weigeren nog te vertrekken?
Laat uw baas kiezen:
U vertrekt niet
U vertrekt zonder de kraan

Als het ooit mis gaat, of u wordt gecontroleerd, draait u er mee voor op.
Uw werkgever zal beboet worden, maar het komt ook op uw strafblad ...


Er is werk genoeg voor vrachtwagenbestuurders
U kan ook zelf vertrekken ...

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2023 23:13

Gewoon anoniem een melding doen aan inspectie welzijn op het werk van de provincie waar uw werkgever gevestigd is.
Er wordt bij elke melding een dossier opgestart, uw werkgever krijgt kort erna onverwachts een inspecteur op bezoek, zogezegd voor een routine controle. Eerst volgt een gewone controle van de administratie (GPP, JAP, risico analyses, periodieke keuringen van toestellen) en daarna zal men specifiek onderzoeken wat er wordt gemeld. Indien hier uit blijkt dat de veiligheid niet wordt gerespecteerd tijdens vervoer van een graafkraan of van een ander toestel krijgt de werkgever de dwingende instructie om zich zo snel mogelijk in regel te stellen binnen de opgelegde termijn. Indien niet zal er een proces verbaal opgesteld worden door de inspectie en dit wordt dan naar de arbeidsauditeur gestuurd.

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/i ... -controles

Terug naar “Andere”