GSM werkgever

anja govaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

GSM werkgever

#1 , 17 okt 2023 04:47

Ik kreeg GSM van werkgever...

• ik speel nu telefooncentrale na de werkuren..
ik google : de WG is verplicht de WN van het nodige te voorzien voor het uitoefenen van de job

• ik weet niet waar ik aan toe ben als er iets gebeurt met het toestel (krasje, of verlies)
ik google : de WN moet bij nalatigheid toestel door gelijkaardig toestel vervangen

• op de GSM staat een account geinstalleerd, ik ben slechts user
ik google : de WG weet op elk moment van de dag en nacht, waar ik ben..

Er zit een datalimiet op en ik ben eens overlimiet gegaan.. ik moest prompt 25 euro betalen.
In de telefonie shop vertelde men mij.. 'u heeft voor 1.8 euro, extra verbruikt'.
Ik weet dus helemaal niet wat de gebruiksvoorwaarden zijn.

DIT KAN TOCH NIET !!

reactie aub !!!!!!!

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2023 05:31

Het feit dat uw werkgever u een gsm ter beschikking stelt, betekent niet dat u ineens ook bereikbaar moet zijn na de werkuren.

Gezien de beperkte waarde als voordeel die een gsm nog heeft (door goedkope vaste bundels) kan je overwegen deze terug te geven om alle discussie te vermijden.

Of privé een ander toestel of dual sim te gebruiken en deze af te zetten na de werkuren.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 17 okt 2023 07:30

Beste

In de meeste bedrijven is er een gsm policy. Vraag die op, check op bedrijfsinterne, vraag aan collega of vakbond….
Wetgeving voorziet niet dat je buiten de uren bereikbaar moet zijn. Zet die gsm dus af na de uren.
Bijdrage bij nalatigheid is normaal. Maar normale slijtage kenmerken (krasjes enz) zijn geen nalatigheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

anja govaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2023 21:13

als de gsm valt en hij is kapot, dan mag de werkgever dit afhouden van het loon ?
zonder dat er vooraf iets is afgesproken omtrent het gebruik ..
ik vrees dat de werkgever hier misbruik van gaat maken, aangezien hij 25 euro vraagt ipv 2 euro voor wat extra verbruik (dat waarschijnlijk voor werkdoekeinden is gedaan, er wordt prive getelefoneerd met eigen gsm)

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2023 22:20

als de gsm valt en hij is kapot, dan mag de werkgever dit afhouden van het loon ?
zonder dat er vooraf iets is afgesproken omtrent het gebruik ..
Basejumper sprak over nalatigheid, dat is iets anders dan per ongeluk laten vallen.

De regel is eigenlijk niet anderzijds dan andere bedrijfsmiddelen die u gebruikt, of dat nu een gsm, een pc, een camionette of een productiemachine is.

Normale slijtage is voor de werkgever, een ongeval ook. Als u flagrant onvoorzichtig bent of bewust iets stuk maakt, bent u wel verantwoordelijk.

Opnieuw: weiger dan gewoon die gsm of gebruik hem niet na de werkuren, als het voor u geen echt voordeel is deze privé te mogen gebruiken.

Terug naar “Andere”