Persoonlijke kledijkast op het werk

Yonie88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijke kledijkast op het werk

#1 , 09 okt 2023 19:32

Allen

De situatie is als volgt.

Ik ben al 15 jaar in dienst bij mijn huidige werkgever.
Ik heb een persoonlijke kast waarin werkkledij hangt die ik nodig heb om te werken. Hierin moet ik volgens het arbeidsreglement ook sieraden en gsm achterlaten tijdens het werk. Deze kast is afgesloten met een cijfer hangslot.

Nu kwam ik gisteren aan op het werk en bleek dat mijn kast is leeg gemaakt.
Ikzelf was hier niet van op de hoogte en weet ook niet waar mijn spullen zijn. Hierin lagen mijn werkkledij alsook oudere loonbrieven en enkele mapjes met info over gevolgde cursussen.

Bij verder onderzoek blijkt dat ze mijn deel van de kleedkamer hebben leeggemaakt om een afgesloten plaats voor vrouwelijke collega's te creëren.

Ik ben te weten gekomen dat mijn kast is leeg gemaakt door een supervisor en een andere persoon, deze heeft deels vakbondtaken maar zou volgens het hoofd van onze vakbond geen recht hebben om dit soort taken uit te voeren.

Verder hebben ze mij verteld dat mijn bezittingen uit de kast in 2 zakken hebben gestopt en deze in een ruimte hebben geplaatst waar iedereen zonder vragen toegang tot heeft, ligt zelfs op een ander verdiep dus niemand heeft hier zicht op wie daar binnen gaat. Iedereen kan dus zomaar in die 2 zakken kijken en loonbrieven terug vinden van mij. Het gaat over een kleedkamer voor ongeveer 200 werknemers, verdeeld over 3 ploegen.

Wat zijn mijn rechten? Ik voel aan dat hier een wet is overtreden maar kan niet precies formuleren of vinden welke.
1 van de supervisors op het werk noemt het een 'project' en doet alsof er niets aan de hand is.

Help? Alvast bedankt!
Yonie

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 okt 2023 20:08

En dat terwijl iedereen nu de mond vol heeft van pricacy.
Sptreek er de personeelsdienst over aan
Men had beter eerst iedere betropkkene een nieuwe kast gegeven, en dan iedereen zelf zijn eigen kastje te laten leegmaken. Persoonlijk heb ik vroeger in een depot van mijn werkgever ook nieuwe kleed-, en wasruimtes ingerichrt. Er werden diverse 2de handskastjes aangevoerd uit verschillende ander depot uit het ganse land. En eens de nieuwe kleedkamers af waren, mochten ze hun nieuwe kastes in gebruik nemen. Daar is natuurlijk een kost aan verbonden, maar ik,had dat voorzien in hrt budget.


Reclame

Yonie88
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2023 20:27

Hebt u alles terug?
Ik ben net terug aangekomen op het werk ( ik werk nachtdienst ). Ik weet mijn spullen staan maar heb nog niet kunnen kijken of alles aanwezig is.

Is dit schending van de privacy? Zeker aangezien ze mijn persoonlijke spullen ( met loonbrieven ) achterlaten op een publieke plaats waar iedereen op het werk toegang tot heeft? Kan ik hier iets aan doen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2023 14:54

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”