Overdracht fietsleasing

dumezd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Overdracht fietsleasing

#1 , 12 aug 2023 13:59

Hallo,

Momenteel heb ik fietsleasing lopen via mijn werk.
Wegens onvoorziene omstandigheden moet ik van werk veranderen.
Wat uiteraard de gekende gevolgen heeft.

Nu wil een collega mijn leasecontract overnemen op haar naam.
Volgens KBC leasing is dit geen enkel probleem.
Enkel mijn werkgever doet hier lastig over.
Echter is het niet opgenomen in het contract met mijn werkgever dat dit geen mogelijk is.
En bevestistigde de leasemaatschappij meermaals dat dit een gebruikelijk manier van werken is.

Kan ik dit afdwingen omdat ik geen inbreuk maar op mijn contract?
Alsook laat de leasemaatstschappij dit doe, dus is het de firma die eerder van slechte wil is hieromtrent?

Het is een vervelende situatie, echter wel een oplossing waar niemand verliest.
Alvast bedankt voor uw hulp, ten zeerste geapprecieerd.

Mvg
D

LeenW
Berichten: 12965

#2 , 12 aug 2023 15:03

Uw contract zal toch met de werkgever zijn, niet met de leasingmaatschappij? Dan is het de werkgever die beslist.

Jo23
Berichten: 391
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 aug 2023 16:16

https://www.woon-werkfietsen.be/tips/fietsleasing/

Bij operationele leasing betreft het bijna altijd een lease contract tussen leasingmaatschappij en de werknemer.

De meeste mensen nemen niet de tijd om de kleine lettertjes te lezen en tekenen blindelings de standaard contracten die uiteraard niet in het voordeel van de gebruiker zijn opgesteld.

Reclame

dumezd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2023 10:42

Ja dat begrijp ik, echter als de optie geen optie zou zijn zou mijn werknemer deze opnemen in het contract of is dit niet van toepassing?

In het verleden voor mijn werknemers van mijn bvba was hier nooit een punt van gemaakt.
Het is dus eerder goodwill van de werkgever als ik het goed begrijp.
Want met de auto´s doen ze het wel.
Is het dan geen geval dat ze het niet willen toekennen aan mij als individu?

Bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet

D

eylis
Berichten: 8852

#5 , 14 aug 2023 12:15

En wat geeft uw werkgever als reden dat deze overname voor hen "lastig is? duidelijke reden of gewoon moeilijk doen?

dumezd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2023 12:23

Ze zeggen dat de optie mogelijk is maar deze niet wensen toe te passen. Zonder duidelijke reden.

LeenW
Berichten: 12965

#7 , 14 aug 2023 12:44

Hebt u enig idee waarom men u zo viseert? Eerdere spanningen?

Jo23
Berichten: 391
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2023 14:25

Leg het schriftelijk akkoord van de lease maatschappij en het schriftelijk akkoord mbt de overname van het leasecontract door uw collega voor aan uw werkgever en wijs hem op onderstaand juridische advies.

https://www.mijntipsenadvies.be/2022-03 ... EU05110801

Arbeidsrechtelijke aandachtspunten

Principe

“Alle overeenkomsten die strijdig zijn met de Arbeidsovereenkomstenwet, zijn nietig, voor zover zij ertoe strekken de rechten van de werknemer in te korten of zijn verplichtingen te verzwaren (art. 6 Arbeidsovereenkomstenwet) . Een vb. van zo’n beding dat de rechten van de werknemer beperkt, is een beding dat ertoe leidt dat de werknemer de facto bv. het recht niet kan/zal uitoefenen om ontslag te nemen en een andere dienstbetrekking aan te gaan.

Een beding dat voorziet in de verplichte overname van een bedrijfswagen, bedrijfsfiets, enz. heeft tot gevolg dat het ontradend werkt voor de werknemer om ontslag te nemen. De toepassing van een dergelijk beding wordt uiteraard nog problematischer wanneer de beëindiging van de arbeidsovereenkomst niet eens de keuze van de werknemer is.

Elke overeenkomst die een beperking van de rechten van de werknemer of verzwaring van zijn verplichtingen inhoudt, is nietig. De vraag is nu of het een relatieve nietigheid betreft die alsnog bevestigd kan worden door het akkoord van de partijen, dan wel een absolute nietigheid betreft die niet bevestigd kan worden.

Enkel indien de rechtsregel beoogt om het algemene belang te beschermen, zoals bv. de arbeidsmarkt als dusdanig, gaat het om een absolute nietigheid. Wanneer de rechtsregel evenwel enkel particuliere belangen beoogt te beschermen, ongeacht of het dan gaat om de belangen van de werknemer, dan wel die van de werkgever of van hen beiden tegelijkertijd, gaat het om een relatieve nietigheid. Hoewel het ontslagrecht een belangrijke impact heeft op de arbeidsmarkt en maatschappij, durven we te stellen dat de inperking van het ontslagrecht door de werknemer slechts een relatieve nietigheid betreft aangezien eerder private belangen beschermd worden.

Stelt zich de volgende vraag: als u een dergelijke verplichte overname toch voorziet in uw bike policy of een bijlage aan de arbeidsovereenkomst, houdt dit dan stand (voor de rechtbank)? De rechtspraak is niet bijzonder talrijk op dat vlak, waardoor het sowieso koffiedik kijken is. Rechtspractici zijn doorgaans van mening dat dergelijke bedingen, als het tot een dispuut komt, wellicht niet zullen standhouden.

dumezd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 aug 2023 12:49

Bedankt voor alle reacties en hulp.

Mijn collega ziet af van de overname door de houding van de fleetafdeling.
Nog steeds is het onduidelijk waarom deze afdeling zo´n houding aanneemt ten opzichte van me.
Ze lieten zelfs mijn verantwoordelijke me contacteren om druk uit te oefenen zodat ik de kwestie zou laten vallen.

Ik voel me wel ten onrechte behandeld of dit werkelijk zo is laten we in het midden.
Deze houding en manier van communiceren ging enorm in tegen mijn eigen normen en waarden.
We zullen het verder maar ondergaan zeker. :)

Nogmaals bedankt, fijn dat er een plek is waar mensen elkaar nog willen helpen.
Komt tegenwoordig minder voor.
Nog een fijne dag verder!

Terug naar “Andere”