rechten en plichten, zijn er wel rechten?????

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

rechten en plichten, zijn er wel rechten?????

#1 , 21 jun 2006 09:36

Hallo

Mijn vriend werkt in een kringloopwinkel en er is een maand geleden een fiets gestolen.
Ze verdenken mijn vriend en de chaufeur ( hij rijd mee om te laden en lossen)
Geen van de 2 heeft die fiets en mijn vriend krijgt altijd maar sancties!
In zijn contract staat werken van 8u30 tot 16u30.
maar nu houden ze met hem de zot en en nu vanaf vandaag is het ineens weer 9u30 tot 17u30
Kan dit allemaal zo maar,heb je als werknemer geen RECHTEN?

Liefs mamake
Groetjes Mamake

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 21 jun 2006 20:52

De partij die 'eenzijdig' een wijziging iin de OVEREENGEKOMEN arbeidstijd aanbrengt, be?indigt de arbeidsovereenkomst 'onrechtmatig'. (Cass. 17 mei 1993,Rechtskundig Weekblad, 1993-94, p 402)

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 22 jun 2006 11:11

Dus is zijn werk in fout?

Gisteren kwam hij thuis met een brief (in snelheid opgemaakt) dat zijn werktijden nu 9u30 tot 17u30 zijn en vanaf juli terug de gewone.
moeten wij die stoelendans zo maar pikken?
Groetjes Mamake

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 22 jun 2006 11:22

Ik denk dat u in casu redelijk moet blijven.

Wat maakt een uur vroeger of later uit ?

Ik denk dat het erger zou zijn wanneer uw vriend aan de deur gezet wordt !

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 22 jun 2006 11:34

Dus is zijn werk in fout?

Gisteren kwam hij thuis met een brief (in snelheid opgemaakt) dat zijn werktijden nu 9u30 tot 17u30 zijn en vanaf juli terug de gewone.
moeten wij die stoelendans zo maar pikken?
De werktijd wordt met ??n uurtje verschoven, en dat voor een paar werkdagen, zoals ANKE aangaf BLIJF REDELIJK.

Zoek geen spijkers op laag water, er zijn werklozen genoeg die een job zoeken.

seppe
Berichten: 35

#6 , 22 jun 2006 12:48

Wat maakt een uur vroeger of later uit ?
Het is mogelijk dat die mens verplichtingen buiten zijn arbeidstijd heeft, die hij door het wijzigen van het werkrooster niet meer kan vervullen.

Het komt er op neer dat de man wel maar 8 uur per dag moet aanwezig zijn op het werk, doch van 8:30 u. tot 17:30 u., zijnde 9 uur per dag, moet beschikbaar zijn om deze prestaties te leveren. Tegenover een dergelijke regeling staat normaal een vergoeding, zoals iemand die van wacht is en kan opgeroepen worden, daar ook een vergoeding voor krijgt, zelfs al wordt hij niet opgeroepen.

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 22 jun 2006 13:06

idd wij hebben een gezin met kids en na zijn uren afspraken staan die op voorhand gemaakt zijn.
En wij moeten ons maar aanpassen wat een maatschappij zeg altijd maar WIJ :roll:
Blijkbaar mag de werkgever alles en de werknemer MOET altijd maar.
En ja mijn vriend wil ander werk want ze houden geen rekening met hem!
hebben geen bewijzen tegen hem over die fiets en die chaufeur die hebben ze zelfs van het weekend zien werken dat hij een hele vrachtwagen aan het lossen was met wasmachienes en droogkasten die 9/10 van hun kringwinkel komen.
En mijn vriend EN ons gezin word maar gestraft .
En die chaufeur is al weken ziek gemeld.
Groetjes Mamake

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#8 , 22 jun 2006 18:43

De werktijd wordt met ??n uurtje verschoven, en dat voor een paar werkdagen, zoals ANKE aangaf BLIJF REDELIJK.

Zoek geen spijkers op laag water, er zijn werklozen genoeg die een job zoeken.

Ik denk dat dit het enige echte antwoord is !

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#9 , 23 jun 2006 10:24

ja Ik moet altijd maar redelijk blijven... :roll:
Zij dus nooit niet.
Heel mijn gezin moet zich voor een maand aanpassen (wat moeilijk is) wij hebben iedere dag wel ergens een afspraak staan (ivm Onze zoon) en ik mag maar bellen en bellen om te zeggen dat alles niet kan doorgaan omwille dat mijn ventje ONTERECHT gestraft word.
Ik maak me nog eens belachelijk ook! :x
Waarom is de maatschappij zo kl*te in Belgi??
Mijn vriend moet morgen toch ook niet zeggen ik veranderen mijn uren??????
Groetjes Mamake

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 28 jun 2006 08:19

Mamake,

Werk uren kunnen tenalle tijden worden aangepast met onderling akkoord of wanneer het noodzakelijk is voor het bedrijf. Dit moet echter wel geregeld worden via de ondernemingsraad en de goedkeuring dragen van de vakbonden. In bedrijven met minder dan 25 mensen zijn geen vakbonden en die hebben dus minder controle hier op. Maar daar hij voor een kringloopwinkel werkt, zal hij waarschijnlijk wel hun standaard contract hebben. daar staat in dat de werkuren kunnen aangepast worden naar behoeft van de werkzaamheden van de winkel.

En wie zegt dat je de verandering van de werkuren als een straf moet zien, het is misschien juist om je vriend te beschermen tegen de invloed van iemand anders dat men dit doet. En om te zorgen dat hij zijn job kan behouden. Soms nemen werkgevers immers ook beslissingen ter bescherming van een werknemer. En wat jij weet en ziet van een collega van je vriend, weet en ziet een werkgever ook.

flyer
Berichten: 23

#11 , 29 jun 2006 15:39

uurregelingen worden vervat in het arbeidsreglement en dienen bijgevolg dan ook gerespekteerd te worden. Wijzigingen van het uurrooster dienen dan ook volgens specifieke procedures te worden aangepast in het arbeidsreglement en dit kan dus niet van dag tot dag.

Akkoord, dit is de theorie en in principe niet werkbaar in een flexibele omgeving, maar ik achtte het wel belangrijk.

Redelijkhed van beide partijen is hier dus inderdaad het belangrijkst

Terug naar “Andere”