Bijberoep limiet op verdiensten?

jorrelemargi
Topic Starter
Berichten: 51

Bijberoep limiet op verdiensten?

#1 , 09 dec 2008 13:08

Ik hoor hier en daar dat er een limiet bestaat op de winst die je per jaar mag draaien als je zelfstandige in bijberoep bent.

Weet iemand hier meer over?
Bestaat deze limit?
Zo ja, wat is deze limiet en wat zijn de gevolgen als je erover gaat?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Damon Olin
Berichten: 9

#2 , 12 dec 2008 02:27

Er is geen limiet - tenzij je een vervangingsinkomen hebt.

Er zijn wel gevolgen op vlak van sociale bijdragen en belastingen. Maar je mag dus zoveel verdienen als je wil.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 12 dec 2008 11:06

Nu is het ook mogelijk om in bijberoep als werkzoekende van boven de 50 iets bij te verdienen. Hoeveel weet ik ook niet meer maar niet alle bijberoepen komen in aanmerking.
Bouw en horeca mochten zeker niet
Of ook mensen met een leefloon (OCMW uitkering) daarvan kunnen genieten weet ik ook niet zeker. (wie weet dat hier wel?)

Reclame

meliciana
Berichten: 20

#4 , 09 apr 2009 14:59

Als je als hoofdberoep in loondienst ergens bent terwerkgesteld, en je werktijd is meer dan een halftijdse in de firma, dan ben je zelfstandige in bijberoep, en mag je zoveel bijverdienen als je wilt, zonder verlies van loon of zo. Wat bijdragen betreft, dat wordt natuurlijk berekend op je inkomsten, daar speelt het wel een rol.
Ben je werkloos geworden, na het opstarten van je bijberoep, dan moet je bij de rva toestemming vragen om dit in bijberoep te blijven doen, en dat is voor een beperkt aantal maanden denk ik. Zo krijg je de kans om ander werk te zoeken. Maar denk ook niet dat hier een limiet is.

Terug naar “Andere”