bijberoep

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

bijberoep

#1 , 24 nov 2008 19:34

Hallo iedereen op deze site,
Ik werk in de groensector en we moeten regelmatig eens gaan stempelen wegen slechte weersomstandigheden.nu zou ik graag een bijberoep doen als dj maar ik heb al navraag gedaan en ze zeggen dat dat niet toegelaten is,kan het niet op een andere manier bv verhuurder van licht en geluid kan er mij iemand helpen hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nath
Berichten: 13

#2 , 24 nov 2008 21:58

Je kan werkloosheidsuitkeringen maar onder bepaalde voorwaarden cumuleren met een activiteit als zelfstandige.

Meer informatie lees je op de site van de RVA :

http://www.rva.be/frames/frameset.aspx? ... anguage=NL

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 nov 2008 09:51

Hallo iedereen op deze site,
Ik werk in de groensector en we moeten regelmatig eens gaan stempelen wegen slechte weersomstandigheden.nu zou ik graag een bijberoep doen als dj maar ik heb al navraag gedaan en ze zeggen dat dat niet toegelaten is,kan het niet op een andere manier bv verhuurder van licht en geluid kan er mij iemand helpen hartelijk dank.
DJ is iets anders dan verhuurder van licht en geluid, hé.

DJ zal in de meeste werkloosheidsbureaus niet toegelaten zijn. Pas op, in zo'n gevallen is het wel altijd het werkloosheidsbureau zelf die beslist, op basis van een ruim te interpreteren wetgeving. Zo is in een bureau in de streek hier Euphony-vertegenwoordiger een verboden bijberoep, terwijl dit in Aalst perfect mogelijk is. (de ene interpreteert het als leurder, de andere niet).

Verhuurder van licht en geluid zou misschien nog mogelijk zijn, op voorwaarde dat je die zaken op vaste dagen & vaste momenten zou uitvoeren. In de praktijk dus waarschijnlijk niet mogelijk, bovendien zijn ze sterk afkerig van alles wat met de nacht te maken heeft...

Ik raad je aan om eens te informeren bij je vakbond, zij kennen de regionale gewoontes van de werkloosheidsbureaus goed. Heb je geen vakbond, ga dan zelf naar de RVA en vraag een onderhoud.

Ik vrees echter dat je dit bijberoep niet zal kunnen cumuleren met werkloosheidsuitkeringen.

In "mijn" regio is het principe ongeveer zo: is het te controleren, dan kan het (met eventueel beperkingen), is het niet te controleren (doordat je bvb het werk op een niet-vaste locatie doet, doordat je geen uren weet wanneer je het zou doen, doordat er niet gegarandeerd facturen uitgeschreven worden, ...), dan is het verboden.

Reclame

Nath
Berichten: 13

#4 , 25 nov 2008 10:51

Het is simpelweg NIET te combineren met werkloosheidsuitkeringen :

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling, gedurende ten minste 3 maand voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Het is bijgevolg niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid.

Als je er nu pas mee wilt beginnen TIJDENS de periode van tijdelijke werkloosheid, is het antwoord negatief ...

Ben je reeds minstens 3 maanden actief in bijberoep, dan is het te combineren indien je aan de voorwaarden voldoet.

Nath
Berichten: 13

#5 , 25 nov 2008 10:53

Gekopieerd van de webstek van de RVA :

Wat zijn de voorwaarden?
Om een bijberoep (als zelfstandige of in loondienst) verder te zetten gedurende de tijdelijke werkloosheid, moeten volgende voorwaarden tegelijkertijd vervuld worden:

- U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling, gedurende ten minste 3 maand voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Het is bijgevolg niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid (tenzij voor de werkloze van 50 jaar of meer die de vrijstelling oudere werkloze geniet).
- U moet deze activiteit aangeven op het ogenblik van de uitkeringsaanvraag bij uw uitbetalingsinstelling. U moet ja antwoorden op de vraag "oefent u een bijkomstige activiteit uit?" vermeld op het formulier C1. U moet eveneens een formulier C1 A invullen. Het is zeer belangrijk de vragen gesteld op deze beide formulieren correct en nauwkeurig te beantwoorden. Indien u een bijberoep uitoefent zonder aangifte ervan, zult u immers uw uitkeringen moeten terugbetalen en zult u meerdere weken van het recht op uitkeringen worden uitgesloten. U kunt eveneens worden vervolgd voor een strafrechtbank.
- U mag deze activiteit niet verrichten tussen 7 en 18 uur op dagen dat u gewoonlijk tewerkgesteld bent in uw hoofdberoep.

Daarentegen mag u uw bijberoep tussen 7 en 18 uur verrichten op zondag en op de dag(en) dat u gewoonlijk niet in uw hoofdberoep tewerkgesteld bent. In dit geval verliest u een uitkering per gewerkte zaterdag of zondag (zelfs indien u werkt na 18 u en/of vóór 7u).

Sommige activiteiten zijn verboden. Volgende activiteiten kunnen niet bijkomstig verricht worden gedurende de werkloosheid (zelfs als de andere voorwaarden vervuld zijn):

- de activiteit in een beroep dat alleen na 18 uur wordt uitgeoefend (bijvoorbeeld nachtwaker);
- de activiteiten die verboden zijn krachtens de wet van 6 april 1960 betreffende de uitvoering van bouwwerken(voor meer informatie, gelieve uw uitbetalingsinstelling te raadplegen);
- de activiteiten:

- in een beroep van de horecasector (hotels, restaurants en drankgelegenheden) of van de vermaakondernemingen;
- van leurder, reiziger (verkoop van goederen aan huis of op markten);
- van verzekeringsagent of makelaar.

tenzij de activiteit van gering belang is (het is altijd beter om het werkloosheidsbureau te vragen of uw activiteit van gering belang is)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 nov 2008 13:16

Het is simpelweg NIET te combineren met werkloosheidsuitkeringen :

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling, gedurende ten minste 3 maand voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag. Deze periode van drie maand wordt verlengd met de periodes van ziekte of tijdelijke werkloosheid.
Het is bijgevolg niet mogelijk een bijberoep te beginnen gedurende de werkloosheid.

Als je er nu pas mee wilt beginnen TIJDENS de periode van tijdelijke werkloosheid, is het antwoord negatief ...

Ben je reeds minstens 3 maanden actief in bijberoep, dan is het te combineren indien je aan de voorwaarden voldoet.
nath, het is wel zo dat je dat bijberoep (toch in mijn streek) bij een aanvraag terwijl je werkloos bent, kan doen NA die periode van 3 maanden.

Dus: indien je bvb (in loondienst) werkt, je eerste dag werkloosheid is op 1/6/8, je begint je bijberoep vanaf 1/5/8, dan kan je vanaf 1/8/8 werkloosheid eventueel cumuleren.

Begin je je bijberoep op bvb 1/7/8, dan wordt dit 1/10/8, etc.

Nath
Berichten: 13

#7 , 25 nov 2008 14:29

Dat zijn dan toch regionale afwijkingen die de kantoordirecteur van het bevoegde RVA-kantoor maakt.

In principe is er de regel dat de werkloze het bijberoep reeds 3 maanden moet uitoefenen voor de uitkeringsaanvraag.

Nu ja, geen regel zonder uitzonderingen zeker?

Terug naar “Andere”