Betaalde feestdagen

eaglebird
Topic Starter
Berichten: 3

Betaalde feestdagen

#1 , 30 okt 2008 21:29

Ik heb bij mijn vorige wergever zo'n kleine 3 jaar gewerkt in Weekendoverbruggingsploeg ( weekendwerk )
D.w.z. 2 x 12u = 24u werken en 38u betaald.
In die jaren heb ik van mijn intussen ex-werkgever geen enkele betaalde feestdag uitbetaald gekregen.
In dagstelsel betekend dit 28 feestdagen, wat dit in weekendwerk is weet ik niet.
Mijn vraag is: moet mijn ex-werkgever deze betaalde feestdagen aan mij vergoeden?
Kan ik mijn loon voor deze betaalde feestdagen nu nog krijgen? ( ik ben er 1 jaar weg ) Zo ja, hoe?
Ik heb mijn vakbond in het werk gesteld maar die schuiven het op de lange baan.
Moet ik naar de arbeidsrechtbank gaan?
Hoeveel kans is er dat ik deze zaak kan winnen?
Graag een duidelijk antwoord.
Dankbij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nath
Berichten: 13

#2 , 25 nov 2008 11:32

Wegens gebrek aan meer feiten, kan ik enkel algemeen (en onder voorbehoud) een antwoord geven.

Per jaar zijn er 10 wettelijke feestdagen. Deze worden in principe allemaal uitbetaald aan de voltijds tewerkgestelde werknemer.

Voor een deeltijds tewerkgestelde werknemer kan dit varïeren.

Het probleem waar u mee geconfronteerd wordt, is waarschijnlijk dat er discussie bestaat omtrent het 'regime' van de weekendoverbruggingsploeg.

Wordt de in de onderneming van toepassing zijnde weekendoverbruggingsploeg beschouwd als zijnde een deeltijdse of voltijdse tewerkstelling.

Niettemin zijn er een X-aantal feestdagen die aan de werknemer uitbetaald moeten worden (of hij moet betaalde inhaalrust gekregen hebben voor de tewerkstelling op deze feestdag indien wettelijk toegelaten).

Inbreuken op de feestdagenwet (Wet 4/1/1974) worden strafrechtelijk gesanctioneerd.

Daarenboven is de Loonbeschermingswet ook niet nageleefd (er werd geen loon uitbetaald) De niet-betaling van loon is een misdrijf (art. 42 Loonbeschermingswet).

Dit natuurlijk onder voorbehoud dat u geen betaalde inhaalrust heeft gekregen voor het werken op een feestdag ...

U bent reeds een jaar uit dienst. Hier speelt dan de vraag indien u nog een vordering kan instellen of niet.

Inzake arbeidsovereenkomsten verjaart de (burgerrechtelijke) vordering dus (art. 15 Arbeidsovereenkomstenwet) 1 jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst of 5 jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn 1 jaar na het einde van die overeenkomst mag overschrijden.

De strafvordering voor sociaalrechtelijke misdrijven verjaart in regel na verloop van 5 jaar na het strafbaar feit, te rekenen van de respectievelijke tijdstippen van opeisbaarheid van de schuld.

=>

Aangezien het hier gaat over een strafrechterlijke vervolging dient u te stappen naar het arbeidsauditoraat. U kan uw loon dus nog opeisen.

Indien de werkgever effectief heeft nagelaten om loon uit te betalen, staat u recht in uw schoenen.

eaglebird
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 nov 2008 18:17

Ik was voltijds tewerkgestelde in weekendoverbruggingsploeg.
Er is geen enkele betaalde feestdag uitbetaald.
Dit kan ik aantonen via mijn loonfiches.
Op hoeveel bet.feestdagen ik recht had weet ik niet.
Wat stel jij voor Nath.
Naar de arbeidsrechtbank gaan?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 nov 2008 20:21

Ik was voltijds tewerkgestelde in weekendoverbruggingsploeg.
Er is geen enkele betaalde feestdag uitbetaald.
Dit kan ik aantonen via mijn loonfiches.
Op hoeveel bet.feestdagen ik recht had weet ik niet.
Wat stel jij voor Nath.
Naar de arbeidsrechtbank gaan?
eaglebird,

volgens mij gebruik jij een term voor iets wat anderen anders interpreteren.

Een betaalde feestdag is iets zoals Kerstmis, Nieuwjaar, Pasen, OLH-Hemelvaart, 1 mei, ... daarvan zijn er 10

Een gewone vakantiedag (wat jij wss bedoelt met die 28) is een dag waarop je niet moet werken.

Het is logisch dat bij een arbeider (wat jij waarschijnlijk was) er geen vakantiegeld op je loonfiche staat. Vakantiegeld bij een arbeider wordt immers uitbetaald via de RJV (die gele en blauwe papieren die je ontvangt 1 x per jaar, een met het bedrag, een voor de belastingen).

Als het toch over effectief betaalde feestdagen gaat, mag je deze uitleg negeren.

Kan je trouwens eens zeggen in welk Paritair Comité dat je tewerkgesteld was (staat op je loonbrief onder "PC"). Dit is belangrijk om hier bepaalde zaken te kunnen opzoeken, aangezien overbruggingsploegen niet zo simpele materie is.

paling
Berichten: 280

#5 , 26 nov 2008 01:01

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 05:03, 1 keer totaal gewijzigd.

eaglebird
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 26 nov 2008 20:45

aan jpv:

Het gaat hier over " betaalde feestdagen " en niet over " gewone vakantiedagen ".
Ik weet niet over welk Paritair Comité het precies gaat.
Het staat niet op m'n contract of op m'n loofiches.
Het gaat over voeding, ik denk Paritair Comité 118.

Aan Paling:

graag wat meer uitleg over de inspectie van de sociale wetten.
Waar vind ik die?

Ter info: ik werkte in een voedingsfabriek in de westhoek in weekendoverbruggingsploegen, d.w.z. 24u werken en 38u betaald zoals iemand die tijdens de week werkt.
Ik werkte er bijna 3 jaar d.w.z. indien ik tijdens de week zou werken had ik recht op 28 betaalde feestdagen. In weekendoverbruggingsploegen weet ik niet op hoeveel betaalde feestdagen ik recht heb.
Ik heb nooit loon ontvangen van die betaalde feestdagen en dit kan ik aan tonen aan de hand van m'n loonfiches.
Ik zal eens om uitleg vragen aan de arbeidsauditeur in de rechtbank te Veurne. :roll:

Terug naar “Andere”