Inzage personeelsdossier

BeeboIsParanoid
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inzage personeelsdossier

#1 , 17 apr 2024 16:25

Hallo allemaal,

Misschien kan iemand mij wat verduidelijken omtrent het volgende:

Om diverse redenen heb ik een tijdje geleden een verzoek ingediend om inzage te krijgen tot mijn personeelsdossier. Hier is initieel geen (tijdig) gehoor aan gegeven, maar door niet los te laten is er uiteindelijk toch wat beweging in gekomen. Naar mijn gevoel echter toch nog niet helemaal zoals het hoort;

Er is mij intussen een afgedrukte bundel documenten bezorgd, maar deze omvat voornamelijk de communicatie, ziekte-attesten en individuele rekeningen van pakweg het afgelopen jaar terwijl ik in ieder geval heel wat langer in dienst ben. Verschillende verplichte sociale documenten ontbreken dus alvast. Hierrond wordt opgehangen dat ik deze documenten al reeds in mijn bezit heb.

Volgens mij doet dat helemaal niet ter zake en is het mijn recht om mijn volledige personeelsdossier in te kijken zoals het er ligt.
Dit wordt nu gecounterd met het feit dat er in onze sector geen verplichting is om een personeelsdossier bij te houden en dat de werkgever dit dus ook niet doet. Wat er mij afgeleverd is, zou alles zijn waarover de werkgever bezit. Aangezien er sowieso al heel wat nochtans verplichte sociale documenten niet zijn afgeleverd klopt deze uitspraak i.m.o dus al niet.

Stelling 1: kan de werkgever effectief zomaar opwerpen geen personeelsdossier bij te houden? Een personeelsdossier bijhouden lijkt mij niet iets waar specifiek voor gekozen wordt (een administratief goed opgebouwd dossier is een ander verhaal), maar eerder iets dat min of meer automatisch tot stand komt door simpelweg de aanwezigheid van administratie en documenten die nodig zijn om bijvoorbeeld de loonberekening te doen?

Stelling 2: Er is een extern sociaal secretariaat dat de loonberekening doet en waarbij er dus ook heel wat gegevens geregistreerd staan waaronder de arbeidsovereenkomst, prestaties, afwezigheden, vakantie,... dewelke op ieder moment perfect opgevraagd kunnen worden door de werkgever. Is dit dan op zich al niet gewoon een personeelsdossier en zou ik sowieso niet gewoon toegang moeten krijgen tot deze gegevens?
De werkgever argumenteert dat ik alles kan afleiden uit mijn loonbrieven wat in beperkte mate inderdaad het geval is, maar dit is uiteraard helemaal geen gedetailleerde weergave (geen exacte data van vakantiedagen bijvoorbeeld).

Ik heb een gevoel dat er wat te verbergen is en dat men wil voorkomen dat ik hier exact de vinger op weet te leggen...

Reclame