onduidelijkheid vervoerskosten woon werkverkeer privé voertuig

EugeneB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

onduidelijkheid vervoerskosten woon werkverkeer privé voertuig

#1 , 16 jul 2023 17:09

Eind juni, begin juli werkte ik 6 dagen voor een werkgever onder PC 304 (vermakelijkheidsbedrijf).

Volgens de CAO van PC 304 is de werkgever niet verplicht om woon werkverplaatsingen met een privévoertuig te vergoeden.
Echter werd er mij via mail bevestigd dat mijn gemaakte kilometers met mijn auto via google maps gingen worden nagekeken en vergoed worden.
Hier werd echter geen noch per mail, noch in de arbeidsovereenkomst vermeld welk barema toegepast wordt.

Ik werk vaak via andere werkgevers onder PC 304
En als er beloofd wordt om de gemaakte kilometers word ik altijd vergoed volgens het officiële barema van de staat (nu 0,426 euro per kilometer) tenzij anders afgesproken.

Dit bepaalt bedrijf zegt vergoede me nu blijkbaar volgens het barema van PC 302 en zegt dat ik blij mag zijn, want dat ze mij volgens PC 304 veel minder zouden vergoeden. Hoe wel in de CAO van PC 304 geen enkel barema staat.

Ben ik in mijn recht om te vragen vergoed te worden volgens het officiële barema, of hebben zij gelijk en mogen ze gewoon eender welk barema toepassen van eender welk PC dat hen goed uitkomt?

Bedankt en groet,

Thomas_A
Berichten: 2445
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jul 2023 20:21

Vergelijk je niet het tarief voor dienstopdrachten bij de overheid niet met dat voor woon-werk in andere sectoren? Verplaatsingen tijdens het werk en woon-werk zijn totaal verschillende zaken.

Woon-werk is bij de overheid ook niet zo uitgebreid vergoed (wel gratis openbaar vervoer) en een snelle zoekopdracht leert dat PC 304 ook die tarieven gebruikt als je met eigen vervoer naar een opdracht moet gaan.

Los daarvan: “officieel barema” is een afspraak voor eigen personeel waarbij de werkgever toevallig de overheid is. Niet iets waar privébedrijven zich aan moeten houden.

EugeneB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2023 21:10

Beste Thomas,

Bedankt voor uw antwoord.

Zou u mij even het resultaat van uw snelle opzoeking kunnen citeren of een link naar waar ik deze kan vinden alstublieft.

In de cao van PC 304 vind ik namelijk niets over de tarieven die worden gebruikt voor woon-werkverkeer met privé voertuig.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2445
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2023 21:17

Ik vind niks terug over woon-werk in PC 304, dus kans is inderdaad groot dat het niet verplicht is. Wel staat in deze link het tarief voor werkverplaatsingen. Muziek en podiumkunsten zijn blijkbaar wel 2 aparte PC’s.

https://podiumkunsten.be/loopbaan/loon- ... atsing/347

En dat is mijn punt. Het tarief van de overheid waarnaar je verwijst, is bij mijn weten ook enkel voor dienstverplaatsingen. Woon-werk van meer dan 40 cent per km ken ik nergens.

EugeneB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2023 22:35

Beste Thomas,

Dank u voor uw hulp.

Zoals in mijn eerst bericht gezegd is de werknemer niet verplicht om woon werkverplaatsingen met een privevoertuig te vergoeden.
Maar wanneer ze tijdens de contractonderhandelingen op mail schrijven dat ze wel vervoerskosten voor mijn privevoertuig per km zullen betalen, verbinden ze zich hier wel toe.
Ze vermelden echter noch in de onderhandelingen, noch in het contract een barema waaraan deze vergoeding zou gebeuren.

In de link uit uw vorig bericht staat er hierover enkel dit:
"Voor de verplaatsingen wordt het voertuig gebruikt dat de werkgever ter beschikking stelt. Bij gebruik van de eigen wagen wordt de kortste route vergoed volgens het tarief dat de overheid toekent aan zijn ambtenaren. Vanaf 1 juli 2022 bedraagt dit 0,4170 euro per kilometer"
Wordt elke verplaatsing met privévoertuig waarvoor schriftelijk toestemming gegeven wordt dan geen dienstverplaatsing?

Wat zou dan volgens u wel het barema zijn dat gebruikt moet worden?

Nogmaals bedankt

Thomas_A
Berichten: 2445
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2023 06:20

Niet te bepalen. Ik vind ook niet direct een overzicht over verschillende PC’s heen, dus zou ze allemaal moeten aflopen.

Dikwijls wel een bepaald percentage (bv. 75%) van wat een treinkaartje 2e klas voor die afstand zou kosten.



EugeneB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2023 22:34

Dank voor deze lijst.
Dit is eindelijk een barema voor het PC 304.

Niet in mijn voordeel blijkbaar, maar tenminste nu wel duidelijk.

Dank allen voor jullie hulp

Terug naar “Andere”