Plukkaart 65 dagen

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Plukkaart 65 dagen

#1 , 24 sep 2016 09:46

Zoals sommigen hier weten bezoek ik elke dag een bruin café dit al meer dan 40 jaar, daar hoor je werkelijk alles.

Nu een man stelde me enkele vragen over een plukkaart van 65 dagen in de groenten teelt, veel vragen heb ik opgezocht en ik word er niet gemakkelijk van als ik aan die sukkelaars denk.
1/Hoeveel is het minimum loon?
Deze man had 7,55€ wat volgens mij al 1 euro te weinig is.

2/ heeft deze man recht op vakantiegeld voor de gepresteerde dagen??
volgens mij niet.
3/ ze moeten daar 50 uren werken per week, ik dacht dat dit het maximum was maar niet altijd verplicht.

4/is het waar dat er geen waarborgt week loon is bij ziekte ?

5/ kan men met een plukkaart werken tijdens je betaald verlof ??


Waar de man tewerkgesteld is werken er 4 Belgen en 45 Polen die nog meer uitgebuit worden wat huisvesting betreft.

Ik ben geen verklikker maar volgens die man loopt het de spuigaten uit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2016 10:09


1/Hoeveel is het minimum loon?
Deze man had 7,55€ wat volgens mij al 1 euro te weinig is.
op deze site heb je al wat info
https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... e-daglonen

Uurlonen

Fruit- en groenteteelt: € 8,55/uur
Bloementeelt: € 9,36/uur
Landbouw: € 8,74/uur

Flexibele arbeidsregeling en uurroosters

Voor de sector land- en tuinbouw is via een KB bepaald dat de daggrens van de arbeid op 11 uur kan worden gebracht (ipv 9 uur) en de weekgrens op 50 uur (ipv 38 uren). Dit houdt in dat:
•De normale dag- en weekgrenzen overschreden kunnen worden tot een maximum van respectievelijk 11 uur per dag en tot 50 uur per week.


voor -21jarige kan het loon in sommige gevallen wat lager zijn dan het minimum voor +21jarigen
recht op vakantiegeld zal er zeker zijn,
bij ziekte vrees ik ervoor omdat de arbeidsovereenkomst elke dag eindigd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2016 10:23

Dit lees ik wat vakantiegeld betreft op https://www.socialsecurity.be/lambda/po ... enDocument


F. GELEGENHEIDSARBEIDERS IN DE LAND- EN TUINBOUW

3.2.309
In de land- en tuinbouwsector geldt een specifiek systeem van gelegenheidsarbeid. Het is erop gebaseerd dat de bijdragen voor gelegenheidsarbeiders niet worden berekend op het werkelijke loon, maar op een forfaitair dagloon. Aangezien deze arbeiders niet onder de vakantieregeling vallen, wordt dit dagforfait niet verhoogd met 8%.

Wat het minimumloon betreft is dit toch in andere sectoren toch hoger dan 8,55€, mag men dan een loon uitbetalen in deze sector die minder is dan het minimumloon van Belgie ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”