Enkele uren extra

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

Enkele uren extra

#1 , 24 jul 2016 15:04

Ik heb een vraagje : als men officieel werkt (dus niet stempelt, geen invaliditeits- noch andere uitkeringen) maar door financiële problemen toch enkele uren per week gaat kuisen bij vrienden, is dat toegestaan ? Een jaloerse ex van mijn vriendin wil haar hier voor aangeven. Wordt daar gevolg aan gegeven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jul 2016 15:24

Je mag een vriendin toch even gaan helpen bij de kuis.

Billybob
Berichten: 124

#3 , 24 jul 2016 15:49

Is dit niet het fameuze 'sluikwerk'?

Ik heb mij dit nu al lang afgevraagd:

Indien iemand met alles in orde is en geen dopgeld of ziekengeld krijgt of wat dan ook, en die persoon gaat een beetje kuisen of zo bij een kennis of familielid (dus niet in een café staan of in de bouw werken of enige andere 'delicate' sector'), wat kunnen dan de eventuele gevolgen zijn?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jul 2016 16:37

Dit is zwart werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 24 jul 2016 16:54

TS geeft zelf aan dat hij dit doet wegens financiele redenen en dus wel betaald zal worden
is dan inderdaad zwartwerk als hij dit niet aangeeft

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jul 2016 16:59

Ik denk dat men het kan oplossen via een diensten cheque kantoor !

Via een interimkantoor kan het zeker maar is veel duurder dan een diensten cheques, ik zou toch even tot zo een kantoor gaan en eens gaan horen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 jul 2016 13:31

Je mag een vriendin toch even gaan helpen bij de kuis.
niet elke week. Dan voer je taken uit die in het normaal economisch circuit thuishoren en moet er een arbeidsovereenkomst opgemaakt worden met de betaling van de nodige sociale lasten.

Eenmalig (bij de grote kuis bvb) is zoiets geen probleem, behalve als die persoon zelfstandig is en je dat bij die zelfstandige doet.

En betaald worden terwijl er geen arbeidsovereenkomst is (noch schriftelijk, noch mondeling), is natuurlijk sowieso not done.

Jossy
Topic Starter
Berichten: 123

#8 , 27 jul 2016 08:58

Bedankt voor de reacties. Ik heb haar dus aangeraden er mee te stoppen en best via dienstencheques te werken.

Terug naar “Andere”