Vriendendienst vs. zwartwerk ?

Kurt1985
Topic Starter
Berichten: 3

Vriendendienst vs. zwartwerk ?

#1 , 09 feb 2016 21:22

Vraag: kan een vriend op een zondagnamiddag onbezoldigd een boom in mijn tuin helpen omzagen zonder dat dat beschouwd zou kunnen worden als zwartwerk? Het zou me sterk lijken, maar je weet maar nooit... En als tweede deel van mijn vraag: wat als er iets misgaat en hij kwetst zich door z'n eigen fout, wie is er dan aansprakelijk? Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 feb 2016 21:40

Eerste vraag: als dat een grote boom is, is dat strikt genomen zwartwerk.
Tweede vraag: kan ik niet op antwoorden.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 09 feb 2016 21:52

2de vraag u zal specifiek indien grote boom best een specifieke verzekering nemen.
cfr werkvrouw in het zwart kan ook verzekerd worden bij mijn weten.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 09 feb 2016 22:32

toch enkele bedenkingen :
is er sprake van zwartwerk als hij niet betaald wordt?
er is sprake van zwartwerk als hij geen ziekteuitkering of werkloosheidsuitkering krijgt?

het hier aangehaalde voorbeeld is toch een dagdagelijks gebeuren!

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 09 feb 2016 22:33

Vriendendiensten bestaan niet voor de Fiscus. Enkel familie tot de 4de graad kan gratis helpen. Als die persoon zich kwetst tijdens de werken, kan u als "werkgever" gezien worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2016 22:35

toch enkele bedenkingen :
is er sprake van zwartwerk als hij niet betaald wordt?
er is sprake van zwartwerk als hij geen ziekteuitkering of werkloosheidsuitkering krijgt?
tweemaal duidelijk: ja. Toch volgens de wet.
het hier aangehaalde voorbeeld is toch een dagdagelijks gebeuren!
Idd, maar de wet maakt niet echt een onderscheid tussen een toevallige activiteit, gezien het voor controleurs niet gemakkelijk is om de niet-toevalligheid te bewijzen. Vandaar dat de wet strikt is, maar controleurs in de praktijk niet zomaar zoiets zullen beboeten, behalve wanneer er tegenindicaties zijn :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2016 07:41

Zoals men al schreef volgens de wet is het zwartwerk, maar dit gebeurt toch dagelijks buren of vrienden die elkaar wat helpen, als dit economisch geen meerwaarde oplevert vind ik dit persoonlijk geen zwartwerk, maar ja ik ben nu geen wetgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 10 feb 2016 12:50

Mag de vriendin van mijn zoon dagelijks het middageten voor mij bereiden,
ik kan zelf niet koken en echtgenote is voor langere tijd in revalidatie opgenomen.
Ben ik verplicht ze officieel als dienstmeid/kokkin tewerk te stellen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2016 13:56

is er geen kapvergunning nodig?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5417

#10 , 10 feb 2016 20:38

Mag de vriendin van mijn zoon dagelijks het middageten voor mij bereiden,
ik kan zelf niet koken en echtgenote is voor langere tijd in revalidatie opgenomen.
Ben ik verplicht ze officieel als dienstmeid/kokkin tewerk te stellen?
Haha;-). Als je zoon ermee (wettelijk) samenwoont dan is t familie 2e graad. Zoniet een vreemde die geacht wordt de winst die ze maakt fiscaal te declareren en zelfstandige in bijberoep te worden als ze meer dan zo n 1.300€ verdient ;-)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 10 feb 2016 21:11

Ander voorbeeld:
In een folder van ons gemeentebestuur wordt elke burger uitgenodigd om bij sneeuwval oude buren te helpen bij het sneeuwvrij maken van hun deel van het trottoir. Dit lijkt me aanzetten tot zwartwerk door een officiële instantie. Wie is er verantwoordelijk indien buur A uitschuift tijdens het sneeuwvrij maken van het trottoir van buurman B? Is dat de gemeente omdat die niet zelf wil instaan voor het sneeuwvrij maken van het openbaar domein? Of wie??
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika
Berichten: 961

#12 , 10 feb 2016 21:46

Raar, in onze gemeente krijgen we een folder in de bus met info over het PWA . Men kan zich op een lijst plaatsen en dan komt er iemand langs om sneeuw te ruimen. Ook kan men van die mensen gebruik maken om kleine klussen te klaren. Maar niet op een zondag. Deze mensen zouden ook verzekerd zijn. Het zou zelfs legale inkomsten zijn, zonder dat ze er op belast worden. De gebruikers zouden zelf in sommige gevallen een deel kunnen terugkrijgen via de belastingen.


Maar om over het probleem van de boom verder te gaan. Hoe zit het als die vriend de boom koopt of krijgt voor het hout. Mag hij hem dan komen afzagen? Natuurlijk niet op een zondag.

Terug naar “Andere”