Reistijd arbeidstijd

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Reistijd arbeidstijd

#1 , 07 okt 2015 16:37

Bestaat er wetgeving over wat als arbeidstijd wordt beschouwd en wat als reistijd wordt beschouwd?
Als een werknemer een vaste standplaats heeft, maar binnen de uren (of ervoor en erna) gevraagd wordt om zich naar andere sites te begeven, met reistijden van meerdere uren, is dit dan arbeidstijd of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 okt 2015 21:37

Daar bestaat vééél wetgeving rond. De concrete wetgeving hangt af van paritair comité en soms zelfs van bedrijfsCAO's.

Meestal zal het arbeidstijd zijn, maar niet altijd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2015 14:30

maar binnen de uren (of ervoor en erna) gevraagd wordt om zich naar andere sites te begeven, met reistijden van meerdere uren, is dit dan arbeidstijd of niet?
Als je je op regelmatige basis naar dezelfde site moet begeven (bijvoorbeeld 3 maanden aan een stuk), zonder dat je eerst naar je vaste standplaats moet, is de kans groot dat dit als woon-werkverkeer beschouwd wordt. Als je echter iedere dag voor je werk naar een andere site moet, zal het arbeidstijd zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 21 okt 2015 11:39

Het is sporadisch. Maar ze hanteren verschillende regels, de ene manager is er flexibeler in, de andere niet.
Maar ondertussen hebben ze het door en gaan ze een algemene regel hanteren en communiceren. :-)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 okt 2015 09:55

Het is sporadisch. Maar ze hanteren verschillende regels, de ene manager is er flexibeler in, de andere niet.
Maar ondertussen hebben ze het door en gaan ze een algemene regel hanteren en communiceren. :-)
En die algemene regel wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”