Arbeidsreglementen en expats

dreambrotherjb
Topic Starter
Berichten: 50

Arbeidsreglementen en expats

#1 , 28 jul 2015 11:54

Ik heb wat zitten rondzoeken op internet, maar zonder veel succes.

Is er iemand die me wat meer info kan geven (al was het maar een link) over de regelgeving rond arbeidsreglementen wat 'expats' betreft?
In deze context gaat het om de werknemers van een NGO die worden uitgestuurd om 'op het terrein' in andere landen (vnl. Afrikaanse) te gaan werken. Voornamelijk wat betreft Belgische werknemers, maar bv. ook de situatie van werknemers van bv. Congo die in zeg maar Niger worden tewerkgesteld (door dezelfde Belgische NGO).

Alle info is welkom :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 jul 2015 07:08

Er is geen specifieke reglementering qua arbeidsreglement voor expats. Die moeten aan dezelfde wetgeving voldoen zoals werknemers in belgië van Belgische werkgevers.

Over arbeidsreglementen van een afdeling van de Belgische NGO in Niger, zal je de Niger'se wetgeving moeten bekijken, gezien die afdeling meer dan waarschijnlijk naar Niger's recht zal ingericht zijn. Tenzij de Belgische NGO een vestigingsplaats in Niger voor hun niet-Belgische werknemers daar zou hebben, wat ik sterk betwijfel.

dreambrotherjb
Topic Starter
Berichten: 50

#3 , 29 jul 2015 16:48

En wat indien de NGO wél een lokale vestigingsplaats heeft? (het gaat om een internationale NGO die vanuit meerdere landen opereert, maar België is een van de 'hoofd'-landen).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jul 2015 16:51

Dan zouden de Belgische minimumlonen aan die buitenlandse werknemers betaald moeten worden als alles volgens Belgisch recht (dus ook de arbeidsreglementen) gaat. Quod 99,999999999% non.

Terug naar “Andere”