Zieke dochter - werk

SofieA
Topic Starter
Berichten: 3

Zieke dochter - werk

#1 , 02 jul 2015 12:13

Hallo ,

Ik heb vandaag een zieke dochter in huis ,
Ben deze morgen nog gaan werken omdat ik mijn collegas niet extra wou belasten , en ( heb onderbroken dienst) zou deze namiddag ook nog gaan.
Toch gevraagd op het werk of ik een uurtje vroeger door kon ( is dan toch redelijk kalm) en ik mocht ook ,
Ondertussen naar de dokter gegaan met de dochter en voor haar opvang maar ook voor mijn werk een doktersattest gekregen dat ik vandaag thuis ben en morgen normaal ook.
Toch kreeg ik telefoon van mijn HV dat ze voor vervanging gezorgd had , en dat ik deze namiddag mocht thuis blijven ( wat eigenlijk wel lief is) maar ook dat ze "onbetaald verlof" ging opschrijven ...
Ik zei dat ik op mijn naam een doktersbriefje had en dat ik het zou afgeven, zegt ze tegen mij dat ze geen doktersbrief kan aanvaarden omdat ik niet ziek ben !

Kan dit zomaar ? Kunnen ze zomaar een doktersattest weigeren ?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jul 2015 12:19

Heb je een doktersattest gekregen dat JIJ ziek was, of dat je thuis mag blijven omdat je dochter ziek is?

SofieA
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 jul 2015 12:27

Wij werken met zo een speciale boekjes die ik moet laten invullen.
Staat er eigenlijk niet op , staat gewoon ziekte omringd én staat op mijn naam.
Dus als ik ziek zou zijn zou ik identiek hetzelfde doktersattest geven...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2015 12:31

Indien het boekhje effectief zegt dat je ziek bent, dan ben je ziek en blijf je betaald thuis. Bij controle door de arbeidsgeneesheer zal je als niet-ziek beschouwd worden en met je terug werken.

Bij ontdekking van fraude zal de dokter strafrechterlijk aansprakelijk zijn en kan jij, indien je wist dat je niet ziek bent, om dringende reden ontslagen worden.

SofieA
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 02 jul 2015 12:33

Oei oei ,

Kzal mijn dag ' onbetaald' dan wel opnemen zeker...

Bedankt hoor !

The Chaser
Berichten: 63

#6 , 04 jul 2015 19:28

Je kan vragen aan HR om er betaald van te maken. Dan verlies je wel een halve dag vakantie. Meestal nemen werknemers onbetaald/familiaal verlof zodat ze toch voldoende vakantie dagen houden om op reis te kunnen gaan.


Dus eigenlijk heb je met je zieke kind onbetaald familiaal verlof. Maar Kan je dit indien gewenst dus van je verlofsaldo afnemen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2015 11:55

Ik vermoed dat het bijkomende doktersbriefje een briefje was om sociaal verlof te kunnen opnemen door de topic starter, om voor haar dochter te zorgen. Dit is sowieso onbetaald, maar op veel bedrijven moet je hier effectief een bewijsje voor binnenbrengen om dit sociaal verlof te kunnen krijgen. Vandaar waarschijnlijk het tweede doktersbriefje...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”