Borstvoedingsverlof

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

Borstvoedingsverlof

#1 , 21 mei 2015 01:24

Mijn echtgenote is in april bevallen van ons tweede kindje, in tegenstelling tot ons eerste kindje verdraagt zij de borstvoeding goed en lukt het ook super goed. Dus hebben wij ook met de werkgever overlegd om het moederschapsverlof omwille van de borstvoeding te verlengen. Hiervoor dien je een akkoord te hebben met de werkgever, arbeidsgeneesheer en ziekenkas. Dus heeft de werkgever ons naar de arbeidsgeneesheer gestuurd waar wij dan ook deze week zijn bij geweest. Resultaat het moederschapsverlof wordt verlengd met 1 weekje, dus niet echt de moeite en het bezoek naar de arbeidsgeneesheer waard. Ze hadden ons dan beter direct nee gezegd.

Dus waarom krijgt mijn echtgenote geen paar maanden bij? Wel volgens de arbeidsgeneesheer omdat zij op de werkvloer niet in contact komt met gevaarlijke detergenten en gevaarlijke besmettelijke ziektes. Mijn echtgenote werkt in een dienstencheque bedrijf waarbij zij bij de mensen thuis gaat kuizen, wat ook inhoud dat zij in toch ook in contact komt met chemische producten bij de mensen thuis. Wij houden nu rekening mee met de schoonmaakproducten dat er een baby is en dat er borstvoeding wordt gegeven maar de klanten gaan met de aankoop van hun producten hier echter wel geen rekening mee houden. Tevens is het logistiek niet doenbaar om borstvoedingspauzes in te lassen (2x 30 minuten) en je kan moeilijk je kleintje overal meenemen naar de klanten thuis.

Nu blijven er 2 opties open en dat is ofwel borstvoedingspauzes ( maar heel moeilijk te organiseren want je werkt elke dag in een ander huis) ofwel ouderschapsverlof (tijdskrediet) maar hierbij verliezen wij heel veel centjes is ook een heel moeilijke oplossing voor op financieel gebied. Er is ook een derde oplossing maar onze zin voor fair play spreekt hier tegen en dat is op ziekenkas blijven omwille van rugklachten. Mijn echtgenote heeft weliswaar rugklachten ontwikkeld tijdens de zwangerschap en hierdoor is haar rug geblokkeerd wat ook heel pijnlijk is. Dus op zich is ook een oplossing voor ons maar dit zien wij liever anders en gebruiken wij liever als het effectief zo is dat de klachten te ernstig worden om met zo'n rug te blijven werken voor het moment.

Vraag: Heeft de arbeidsgeneesheer wel gelijk want aangezien dat schoonmaakproducten ook toch detergenten zijn en chemisch kan ik mij ook wel voorstellen dat deze schadelijk zijn voor de gezondheid en zeker voor een baby en een moeder die borstvoeding geeft? Zijn er mensen onder jullie die een andere oplossing weten zonder dat wij moeten sjoemelen?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2015 10:17

waarom neem je geen ouderschapsverlof? http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=547" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.belgium.be/nl/werk/loopbaanb ... apsverlof/" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 mei 2015 10:54

waarom neem je geen ouderschapsverlof? http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=547" onclick="window.open(this.href);return false;
staat in de tekst aangegeven.

Dat er geen borsvoedingsverlof gegeven wordt voor huishoudelijke hulp, is in de lijn van de wet perfect te verwachten. Het gebeurt, maar héél zelden. Het is nu eenmaal zo dat de intensiteit van de producten niet voldoende groot is om een potentiele schade aan te tonen. De hoeveelheid detergenten met mogelijke schadelijke producten (muskketon etc) is zo laag in huidhoudelijke producten dat je al rare dingen moet doen om daar schade van op te lopen én om het via borstvoeding door te geven.

ik zie niet in waarom borstvoedingspauzes geen oplossing zou kunnen zijn. voor een volle dag heb je recht op 2x0.5 uur borstvoedingspauze, wat genoeg tijd is om af te kolven. Praktisch zit je vaak in huizen die op dat moment niet bewoond zijn of kan je afkolven nét voor of nét na het werk (en dat kan dan betaald via die borstvoedingspauze). De baby moet je natuurlijk niet meenemen, maar dat kan in bijna geen enkel bedrijf.

Vriendin geeft ondertussen, zonder de borstvoedingspauzes, al 16 maand borstvoeding (niet exclusief natuurlijk). Ze werkt 4/5e (vrijdag niet), borstvoeding lukt nu perfect op ritme ochtend/avondvoedingen.

Reclame

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 22 mei 2015 04:00

Wij hebben ondertussen contact gehad met de werkgever, zij zelf gaan contact opnemen met de arbeidsgeneesheer om verlenging van het borstvoedingsverlof. Dus misschien dat het nog wel goed komt om wel geen 5 maanden maar misschien er toch nog 2 maanden uit te halen.

Ik vind het fijn van je vriendin dat de borstvoeding goed lukt, maar elk geval is anders en mijn echtgenote keek er echt naar uit om toch nog een paar maandjes zelf te kunnen voeden. Afkolven is voor ons geen oplossing, het is door het afkolven dat bij ons eerste kindje iets is misgelopen en is beginnen slecht te gaan reageren op de moedermelk. Met als gevolg dat wij daarna nutrilon poeder bij de apotheek konden gaan halen en dan nog de omneo versie. Dus dat gaf dan 1 doos per week aan melkpoeder en naar verloop van tijd kwam hij hiermee al vlug geen week meer toe. Door een of andere reactie is hij allergisch geworden en kon hij de moedermelk en het gewone melkpoeder niet meer inhouden en braakte hij deze direct terug uit. En bij een baby gaat het heel vlug berg af en word het vlug gevaarlijk als je niet op tijd ingrijpt en een oplossing zoekt. Dus zoiets willen wij ook niet meer meemaken.

Ook borstvoedinspauzes waarbij je effectief de borst geeft kan alleen maar als de baby kort in de buurt is van je werk, dus is dit ook niet echt doenbaar aangezien er elke dat een andere werkplaats is. Trouwens komt mijn echtgenote wel in contact met urine en feces van andere mensen, ze draagt wel handschoenen maar toch het is een risico. Leerkrachten krijgen dan wel zonder problemen die 5 maanden verlenging omwille van hun CAO. Dus is hier de Belgische wetgeving weer zoiets voor de ene niet en voor de andere wel.

Trouwens je zou verschieten van hoeveel mensen wel thuis zijn als je komt kuizen, dikwijls zijn het ook al mensen die ziek zijn. Ook mensen die gewoonweg niet willen of gaan werken en ook een hekel hebben aan het huishouden doen.

Maar ja ik oordeel niet daarover gelukkig zijn er zulke mensen want zo heeft mijn vrouwtje wel werk en klanten.

Mvg,
Günther

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 23 mei 2015 11:16

afkolven heeft bij mijn weten (en ik heb er al veel over gelezen) helemaal geen effect op de moedermek. Nutrilon omneo is ook enkel melkpoeder dat "verzwaard" is. Zeker niet iets waardoor je allergisch wordt (tcoh niet bekend).

Urine en feces zijn op zich ook geen probleem, mits goeie handhygiene. Vandaar dat de oude regel van "kleuterleidsters moeten direct stoppen met werken bij afwezigheid van immuniteit voor toxoplasmose" ook al niet meer volledig gevolgd wordt (en zeker niet voor lager onderwijs, ook al moeten die ook de poep van kleutertjes afkuisen in vele gevallen). Dat heeft overigens niets te maken met een CAO.

Jumpie
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 23 mei 2015 22:37

afkolven heeft wel effect op de samenstelling van de moedermelk, weliswaar niet in het begin maar wel na verloop van tijd. En soms is er inderdaad een allergische reactie van de zuigeling op die afgekolfde moedermelk. Omneo bevat wel meer als dat hoor. Het is omneo dat hij daar naar wel kon verdragen en niet de gewone nutrilon. Het niet gezegd dat hij daar op allergisch werd integendeel deze melkpoeder heeft hem enorm goed geholpen.
Kijk JPV de natuur is iets raar en je hebt regels die de natuur volgt maar op die regels gaat je altijd uitzonderingen vinden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 mei 2015 09:10

afkolven heeft wel effect op de samenstelling van de moedermelk, weliswaar niet in het begin maar wel na verloop van tijd. En soms is er inderdaad een allergische reactie van de zuigeling op die afgekolfde moedermelk.
graag hiervan een referentie. Ik ken geen enkele case van een kind die allergisch reageert op moedermelk, behalve op eventuele reststoffen van voedingsmiddelen genuttigd door de mama. De melk die afgekolfd wordt is 100% identiek aan de melk die rechtstreeks gezogen wordt.

Bovendien zei ik niet dat er continu afgekolfd dient te worden, je kan een baby nog altijd aanleggen, alleen niet tijdens het werk. Dat is geen enkele beperking om borstvoeding te geven. Meer zelfs, er zijn mensen die de afgekolfde melk gewoon weggooien, enkel om de borstvoedingsproductie in stand te houden (of om de druk op de borsten niet te hoog te houden). In de plaats krijgt de baby dan gewoon kunstmelk (je nutrilon omneo bvb) tijdens de afwezigheid van de mama.
Kijk JPV de natuur is iets raar en je hebt regels die de natuur volgt maar op die regels gaat je altijd uitzonderingen vinden.
integendeel. de natuur is zuivere wiskunde, alleen snapte de mens die wiskunde nog niet altijd :).

Terug naar “Andere”