Verplichte bijscholing, recht op compensatie?

eylis
Berichten: 8840

Re: Verplichte bijscholing, recht op compensatie?

#16 , 23 apr 2015 17:36

tom, de extra uren die personeelsleden binnen het onderwijs moeten presteren buiten de lesuren (zoals uren bewaking, vakvergaderingen, deliberaties enz) zijn gedefinieerd in de edulex, uitgevaardigd door het Ministerie van onderwijs. Leerkrachten hebben geen extra uren buiten de diensturen, zoals menigeen denkt. Dat staat allemaal beschreven. Maar ik blijf pertinent verdedigen dat de werkgever van poster een zware overtreding maakt. Zoals ik eerdr aannkaartte moet de directie om in orde te zij n met de preventievoorschriften en de audits van het ministerie van onderwijs zelf de opleiding en de uren bekostigen om het verpichte quotum aan preventiemedewerkers en EHBOmedewerkers binnen de school te behalen. Poster kan evengoed zeggen: zoek maar iemand anders om dit te doen. As poster weigert, wat hij perfect mag, want het is een gunst als je je kandidaat stelt, geen verplichting: dan is de directeur niet meer in orde met de veiligheidsvoorschriften en kan dit op de 2jaarlijkse audit betekenen dat in in score 2 terecht komt. En dan mag de school de peentjes zweten. De directeur moet én de bijscholing én de nodige lesuren bekostigen van het personeelslid om als EHBO-medewerker te kunnen fungeren. Ik heb op dat vlak samengewerk of contact gehad met zo'n 20 schooldirecties. En élke directeur zorgde voor de moddelen en uren om in orde te zijn in het preventie-veiigheidsdossier. Geen enkele medewerker zou dit vrijwillig mandaat verder zetten als ze de bijscholing nog eens in hun vakantie moeten presteren. en terecht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 24 apr 2015 10:58

tom, de extra uren die personeelsleden binnen het onderwijs moeten presteren buiten de lesuren (zoals uren bewaking, vakvergaderingen, deliberaties enz) zijn gedefinieerd in de edulex, uitgevaardigd door het Ministerie van onderwijs. Leerkrachten hebben geen extra uren buiten de diensturen, zoals menigeen denkt. .
geen uren, wel een opdracht.

Leerkrachten hebben een:
- hoofdopdracht: les geven. Zie: http://www.ond.vlaanderen.be/gidsvoorle ... ngrens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- schoolopdracht: maximum 26 klokuren (voor basisonderwijs, voor middelbaar ken ik het niet). Dit bevat de aanwezigheid op school (o.a. lessen) + andere opdrachten die eventueel via een comité kunnen bepaald worden.
- opdracht: alle voorbereidende taken + de schoolopdracht

eylis
Berichten: 8840

#18 , 24 apr 2015 13:05

Zo is dat JPV, maar bovendien is Poster geen onderwijzend personeel, maar toezichter (ik vermoed dus opvoeder) binnen een school. En voor hen is het nog veel duidelijker dat jobgerelateerde activiteiten binnen de te presteren uren moeten gereaiseerd worden.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 24 apr 2015 13:23

klopt :)

geennaam
Topic Starter
Berichten: 8

#20 , 24 apr 2015 23:14

Toezichter is de naam die ze hier geven aan ons administratief medewerkers die ook 's avonds opsteller zijn en o.a. de taken van een opvoeder / studiemeester doet zowel overdag KSO als 's avonds DKO. En het is in mijn opinie niet echt allemaal zo duidelijk gedefinieerd wat de taken, rechten en plichten zijn in het onderwijs hoor. Alles is zo vaag en voor interpretatie vatbaar.

Maar goed, vakbond is er mee bezig.

geennaam
Topic Starter
Berichten: 8

#21 , 11 mei 2015 17:28

Zijn tot een overeenkomst gekomen. Het is waarschijnlijk nog wel niet allemaal oké, maar ik ben blij. Het was mij vooral te doen om de uren die ik zogezegd moest inhalen omdat ik door bijscholing afwezig zou zijn. Van dat gegeven is nu geen sprake meer. Wat ik buiten mijn normale diensturen doe wordt echter wel nog altijd niet vergoed, daar blijft de meningsverschil van wat 'eigen' aan de taak is en wat niet. Maar daar ik daar ook niet echt zoveel problemen mee heb, heb ik daar ook geen verder punt van gemaakt.

Heb zelfs geen vakbondsbemiddeling moeten aanspreken. De informatie de ze mij gegeven hebben en de tips om het gesprek aan te gaan waren voldoende. Beetje zoals ik dacht, directeur zonder zijn entourage spreken geeft een heel andere kijk op de zaak.

@eylis waar haal jij deze 'duidelijke' definities vandaag? Ik heb al op edulex gezocht maar kan weinig echte informatie vinden over de taken van administratief personeel en overuren regelingen, compensatie e.d. alsook niet wat binnen als buiten de normale werkuren kan en mag gebeuren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 12 mei 2015 08:49

Ik zou toch ook denken dat huistaken en toetsen verbeteren, niet tijdens de lesuren moet gebeuren, en dus per definitie buiten de werkuren, niet? Als je met mensen uit het onderwijs spreekt, is dit toch telkens het antwoord op de stelling "In het onderwijs kom je toch wel héél snel aan een voltijdse job (= met weinig uren in de week)?" Dan krijg je steevast als antwoord: "Jamaar, we hebben buiten de werkuren nog héél veel voorbereidings en verbeterwerk." Ik ga er dus vanuit dat er naast die 21 of 22 uur lesgeven per week voor een voltijdse job, toch ook nog een paar uurtjes werk buiten de "officiële werkuren" gedaan wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”