twee vragen over PWA

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

twee vragen over PWA

#1 , 02 mar 2015 16:55

1) U gaat naar PWA en vraagt een poetsvrouw voor 2 x 3u (dat is het minimum)
mogen zij u verplichten om meer uren te nemen en indien u dat niet wil, mogen zij dan de hulp stopzetten?

2) Mag iemand die een zaak heeft, hoe klein ook, nog werken voor PWA? Ik dacht dat dit alleen voor werklozen/steuntrekkenden was.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2015 17:20

Tewerkstelling via pwa cheques of dienstencheques?

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#3 , 02 mar 2015 17:35

dienstencheques

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 mar 2015 19:51

Ik dacht je via de PWA-er enkele maar kan betalen via PWA cheques

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#5 , 05 mar 2015 18:26

NIemand????
dit is wel erg belangrijk voor ons

chantika
Berichten: 961

#6 , 05 mar 2015 19:27

Je vraag is niet duidelijk. PWA of dienstencheques?

Voor de pwa werk je als je werkloos bent.
Als je werkt met dienstencheques ben je niet werkloos. En ik zou ook geen klus van 3 uur aanvaarden. Hoe moet ik dan dat andere uur invullen. Er zijn gebruikers genoeg die wel iemand kunnen gebruiken voor 4 uur.

Ik zie geen reden waarom iemand die een zaak heeft niet zou mogen gaan werken voor een werkgever met dienstencheques.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 mar 2015 20:20

1) U gaat naar PWA en vraagt een poetsvrouw voor 2 x 3u (dat is het minimum)
mogen zij u verplichten om meer uren te nemen en indien u dat niet wil, mogen zij dan de hulp stopzetten?

2) Mag iemand die een zaak heeft, hoe klein ook, nog werken voor PWA? Ik dacht dat dit alleen voor werklozen/steuntrekkenden was.
1. Ze kunnen u dat niet verplichten, maar als je dat niet wil, mogen ze de hulp stopzetten.
2. PWA is voor werklozen, maar bij u zijn het blijkbaar dienstencheques via een kantoor dat zich OOK bezighoudt met PWA. Die 2 activiteiten kunnen perfect naast elkaar bestaan. Werken via dienstencheques is sowieso via een arbeidsovereenkomst, niet als werkloze.

jinan
Topic Starter
Berichten: 107

#8 , 06 mar 2015 10:11

Chantika : als zij drie uur aanbieden, moeten ze achteraf niet zeggen dat je vier uur moet nemen he
Er zijn blijkbaar ook poetsvrouwen die zelf voor drie uur kiezen.
Bij mijn bezoek aan het PWA kantoor zeiden ze dat 2 x 3 u perfect mogelijk was. Als zij daar op terugkomen, tja, dat vind ik raar.

En het is dus wel degelijk een PWA kantoor, maar blijkbaar kan je daar dus als niet werkloze gaan bijverdienen met die dienstencheques, vreemd

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 06 mar 2015 10:53

als werkloze kan je ook via dienstencheques werken, maar dan word je automatisch een werknemer. Een tewerkstelling via dienstencheques is ALTIJD via een arbeidsovereenkomst, een tewerkstelling via PWA nooit.

Er bestaat/bestond een verplichting dat 60% van de dienstenchequeswerknemers aan bepaalde voorwaarden qua werkloosheid/inkomen voldoen bij indiensttreding. Dat is/was het sociale aspect van dienstencheques.

Terug naar “Andere”