Verplaatsingen naar klant

AFAV
Topic Starter
Berichten: 2

Verplaatsingen naar klant

#1 , 22 feb 2015 11:33

Beste,

Ik heb hierover ook een discussie gehad met mijn personeelsdienst.
Ik ben technieker, en vertrek dagelijks van bij mij thuis naar de klant, er was overeengekomen bij de aanwerving dat we van thuis uit mogen werken van 8h tot 17h.
Ik heb ook onderdelen die 's nachts bij ons geleverd worden en zelfs een voorraad onderdelen in mijn garage staan.
Ze beweren dat mijn werkdag maar begint als ik bij de eerste klant ben aangekomen, en dat ik dan zogezegd nog 8h moet presteren.
dwz: is de klant op 30min rijden en ik begin om 8h, dat ik moet werken tot 17h, met 1h middagpauze.
Is de klant verder, en ik kom aan bij de klant om 10h, dat ik moet werken tot 19h, ook met 1h pauze.
Er wordt nu tegen mij gezegd dat ik mijn arbeidscontract niet naleef omdat ik volgens hun te weinig gepresteerde uren heb.
Ik kan erin komen, als ik naar kantoor ga, de reistijd woon - werkverkeer is, en dat dit voor eigen rekening is.
Een verplaatsing van kantoor naar de klant is een dienstverplaatsing, en valt onder arbeidsduur.
Ik vermoed dus dat een verplaatsing van thuis uit naar de klant ook een dienstverplaatsing is, en onder arbeidsduur valt.
Mijn personeelsdienst zegt dat dit niet zo is, onder woon werkverkeer valt, voor eigen rekening is, en dat dit de wet is.
Weet er iemand als dit juist is?
Ik heb een bedrijfswagen, krijg geen vergoeding voor woon - werkverkeer, en val onder pc 218.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2015 19:20

wat staat er in je arbeidsovereenkomst over "plaats van tewerkstelling"?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 24 feb 2015 17:06

algemeen word aanzien (behoudens uitzonderingen), dat als u zich van thuis uit begeeft naar een klant, dit in opdracht is van de werkgever en uw arbeidsduur in principe loopt vanaf u dan thuis vertrekt.

dient u eerst nog naar kantoor te komen om materiaal/onderdelen te halen, loopt uw arbeidsduur vanaf het vertrek op het kantoor.

Reclame

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#4 , 24 feb 2015 18:10

Ik zat vroeger ook in die situatie.
Bedrijf stelde voor om 30 min reistijd voor mijn rekening te nemen. Faire deal vond ik, want om hoe laat we juist toekwamen bij de klant was dikwijls niet te controleren.
En 1 uur middagpauze, ja stond ook in mijn contract maar ik bleef meestal doorwerken of nam minder pauze en kwam vroeger naar huis.
Beide partijen moeten zich wat soepel opstellen, dan komt alles wel goed.

AFAV
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 26 feb 2015 21:25

@jpv: op mijn overeenkomst staat: tussen "naam werkgever", "adres werkgever" en "naam werknemer" en "adres werknemer".
bij functie beschrijving staat er "service technieker voor ... (zowel binnen als buitendienst).

Het feit is ook een beetje, dat als wij 's morgens stukken krijgen, wij deze uit de verpakking halen, en deze in 1 kleinere doos steken om meer in onze wagen te krijgen, hier kruipt ook tijd in.
Ik ga nu niet klagen over 1 of 2 dozen die ik in mijn wagen moet plaatsen dit is 2 minuten werk, bij wijze van spreken, maar het gebeurt dat er veel besteld wordt en dat we soms 20 min bezig zijn onze wagen te laden.
's avonds, is dit hetzelfde, de defect stukken uitladen en in de box plaatsen, karton en plastiek opruimen, die ik 's morgens gewoon in mijn garage laat staan om niet al te laat te vertrekken, stukken bestellen.
Volgens hun moet ik dit allemaal doen in mijn privé tijd, terwijl andere techniekers (die dicht bij het bedrijf wonen) naar het bedrijf rijden met hun afval, en dit opruimen in hun arbeidsduur.
Wij kunnen dit niet, anders zijn we 2 à 3h onderweg of langer.

Ik ben aan het wachten op een antwoord van de vakbond, ze zijn dit aan het navragen.
Blijkbaar zou het zo zijn dat de rit naar de eerste klant, woon werkverkeer is, en de rit naar huis van de laatste klant zou arbeidsduur zijn, maar dit was nog niet zeker.

Terug naar “Andere”