1 dag ziekte zonder ziektebriefje.

Monance
Topic Starter
Berichten: 1

1 dag ziekte zonder ziektebriefje.

#1 , 20 okt 2014 12:10

Goedemorgen,
ik ben al meer dan 20 jaar werkzaam in mijn bedrijf. Sinds 2000 parttime (3/5). Weinig ziekteverzuim, op om de x-tal jaren eens een paar dagen geveld door griep.

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een chirurgische ingreep ondergaan, welke helaas wekelijkse migraineaanvallen heeft getriggerd. Ook dit werd zonder veel ziekteverzuim onder controle gebracht. Als ik door een aanval niet kon werken, haalde ik deze verzuimde dag in op een dag dat ik normaal niet moest werken, of ik neem een dag vakantie.
Sinds 2011 heb ik diabetes. Ook hier, buiten de 1 week opname voor diagnose en onderzoeken geen verzuim. De volgende maandag stond ik alweer paraat en ik heb het goed onder controle. Sindsdien neem ik ook de jaarlijkse griepspuit.
Onlangs werd ik toch geveld op een vrijdag door een luchtwegeninfectie thuis meegebracht door mijn echtgenoot. Als diabeet ben je toch meer van slag bent dan vroeger en moest dan ook in bed blijven. Netjes mijn teamleader gewaarschuwd om 9:00 u. Mijn vaste huisarts van reeds 30 jaar, woont echter nog in mijn geboorteplaats en ik bel hem niet graag voor de ‘verre’ verplaatsing als het toch maar is voor een ziektebriefje voor iets zoals je moet uitzieken. Ik was te ziek om zelf in de wachtzaal te gaan zitten. (Zoals ook tijdens migraineaanvallen). In ons arbeidsreglement staat dat we ook voor 1 dag een briefje moeten voorleggen.
Omdat ik maar 1 verlofdag meer over heb (ik nam er al zoveel op voor migraine aanvallen tijdens aanpassing medicatie) en die week niet kon 'inhalen' gaf ik aan HR op dat het een ziektedag zonder ziektebriefje was, dus een onbetaalde dag. Mijn werkgever hoeft mij idd niet te betalen als ik niet gewerkt heb en geen wettiging heb.

Nu krijg ik de melding dat ik geen onbetaalde ziektedag kan aangeven zolang mijn verlof niet op is… dus wordt mijn laatste verlofdag opgenomen. Wil dus zeggen dat ik met eindejaar op mijn kin kan kloppen, want onbetaald verlof vragen wanneer iedereen met eindejaar nog wel een dagje wil…
Kan mijn werkgever mij dwingen verlof op te nemen als ik een aangegeven, maar ongewettigde ziektedag had?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2014 12:49

een aangegeven, maar ongewettigde ziektedag is niet gewettigd en moet een werkgever dus ook niet aanvaarden. Anders zou iedereen kunnen beweren dat hij ziek is en daardoor een dag toegestane afwezigheid afdwingen.

De werkgever kan je dus als onwettig afwezig zetten, maar geeft je nu nog de kans om dit niet te doen als je een dag verlof laat inschrijven. Jij kan dat laatste wettelijk perfect weigeren (je vroeg immers geen verlof aan), maar dan ben je een dag onwettig afwezig. Hoeft op zich geen gevolgen te hebben, maar kan wel later voor problemen zorgen indien je herhaaldelijk afwezig zou zijn of kan de relatie met je werkgever bemoeilijken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 okt 2014 00:31

Dokter dichter bij huis raadplegen ?
Is net iets gemakkelijker ... zeker voor huisbezoek door de Dr.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2014 11:31

Kan mijn werkgever mij dwingen verlof op te nemen als ik een aangegeven, maar ongewettigde ziektedag had?
Welk alternatief stel je voor? Je werkgever bewijst je een gunst door je ontwettige afwezigheid door de vingers te zijn en er een verlofdag te plaatsen. Voor zover ik weet kan je voor ziekte niet zomaar een dag onbetaald verlof vragen.

Je laat wat uitschijnen dat je het bedrijf een dienst bewees in het verleden door verlof op te nemen op dagen dat je je niet goed voelde, maar dit was volledig je eigen keuze. Het had perfect in orde geweest om op die dagen ziekteverlof te nemen, op voorwaarde dat je een ziektebriefje had. In dat geval had je nu nog verlofdagen over gehad.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”