Bijberoep ?

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

Bijberoep ?

#1 , 26 jul 2014 11:19

Beste forumleden,


Ik werk voltijds, uiteraard ingeschreven/officieel.
Daarbovenop wil ik ook soms gaan fotograferen. Ik zou niet veel bijverdienen, ik schat zo'n 600-800 euro per jaar.
Het is niet de bedoeling dat ik daar echt mee ga bijverdienen, maar ik wil er ook geen kosten door maken.

Is dit per defenitie een bijberoep ? En zo ja, moet ik dat aangeven bij de belastingen ?
Zou ik er veel bijdragen op moeten betalen ?

Ik ben hier echt een leek in en het internet maakt me niet veel wijser...

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2014 11:51

Bij de belastingen moet je dit altijd aangeven, en voor je sociale bijdragen betaal je tot 1423,89 € verdiensten niks, voor de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen is het tot een omzet van 15.000€ per jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 26 jul 2014 12:20

Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Weet u toevallig ook hoe en waar ik dat bij de belastingen moet aangeven ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2014 12:34

Wanneer het een occasioneel bezigheid is moet je in principe niet zelfstandig worden, enkel in je belastigsaangifte !

Winsten of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten moeten worden aangegeven bij code 1200-61/2200-31 als: ze behaald zijn buiten de uitoefening van uw beroepswerkzaamheid, ze niet voortkomen uit een normaal beheer van uw privévermogen en er geen snelle opeenvolging of herhaling van onderling verbonden handelingen is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 26 jul 2014 12:38

Bedankt voor uw antwoord !

Hier ben ik wat mee :)

Peedb
Berichten: 17
Locatie: Brussel
Contacteer: Website

#6 , 26 jul 2014 22:17

2 bemerkingen.

Hoe ga je factureren aan de klant of gaat het louter om contante ontvangsten van particulieren?

Toevallige of occasionele prestaties zijn een optie maar dan alleen voor het eerste jaar. Blijf je in de toekomst verder fotograferen tegen vergoeding, dan zul je verplicht worden om over te schakelen naar het statuut van zelfstandige (in bijberoep).

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#7 , 27 jul 2014 16:22

De bedoeling is inderdaad om dit te blijven doen, tegen contante vergoeding. Het zal echter nooit de bedoeling zijn er veel mee te verdienen. Ik kan de "inkomsten" gemakkelijk onder het hiervoor genoemde bedrag van zo'n 1400 euro per jaar houden. Als ik daar al aan ga komen...

Hoe/waar kan ik me laten registreren als "zelfstandige in bijberoep" ?

berenod
Berichten: 942

#8 , 27 jul 2014 16:34

Je moet bij een ondernemingsloket zijn.
Xerius, zenito, er zijn er velen.Google even, dan vind je er wel een in je buurt.
Ondernemingsnummer aanvragen, btw vrijstelling aanvragen, en vermelden dat inkomen onder de 1400€/jaar gaan blijven zodat je geen sociale bijdragen moet betalen.
Je moet wel een attest van basiskennis bedrijfsbeheer hebben, of een diploma dat dit toelaat.
Totale kost zal net onder de 150€ zijn.
Dan zeker zijn dat je al je boekhoudkundige verplichtingen nakomt!

Terug naar “Andere”