Vakantiedagen als je altijd in het buitenland hebt gewerkt?

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

Vakantiedagen als je altijd in het buitenland hebt gewerkt?

#1 , 09 dec 2010 15:47

Hoi,

Mijn vraag is heel simpel... ik heb sinds dat ik ben afgestuurd tot en met nu altijd in het buitenland (Nederland) gewerkt. Stel dat ik nu in België zou willen gaan werken, heb ik dan gelijk al recht op vakantiedagen of heb ik net zoals schoolverlaters het "eerste" jaar geen vakantiedagen?

In Nederland geldt die regel namelijk niet en heb gelijk het eerste jaar al recht op vakantie.

Groet Rik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 dec 2010 16:53

Het recht op jaarlijkse vakantie ontstaat alleen wanneer men onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheidsregeling, sector jaarlijkse vakantie.

Arbeidsprestaties verricht in het buitenland, voor een buitenlandse werkgever, geven geen recht op jaarlijkse vakantie in België.

xena

#3 , 09 dec 2010 17:20

net zoals schoolverlaters het "eerste" jaar geen vakantiedagen?
vakantiewet 28/6/1971
Art. 5. De jeugdige werknemers, die aan de krachtens artikel 7, § 1ter, van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid van de werknemers, gestelde voorwaarden voldoen, hebben recht op aanvullende vakantiedagen van maximum vier weken

wet 28/12/1944
7 [§ 1ter. De jeugdige werknemer die op 31 december van het vakantiedienstjaar de leeftijd van 25 jaar niet bereikt heeft, heeft in het vakantiejaar recht op de jeugdvakantiedagen bedoeld in § 1, derde lid, o), indien hij in de loop van het vakantiedienstjaar zijn studies, leertijd of opleiding heeft beëindigd, en na deze beëindiging arbeid als loontrekkende heeft verricht gedurende tenminste één maand in de loop van het vakantiedienstjaar.
De jonge werknemer kan, na uitputting van de gewone vakantiedagen waarop hij gerechtigd is, voor de jeugdvakantiedagen jeugdvakantie-uitkeringen bekomen.
De jeugdvakantie-uitkering wordt voor de toepassing van dit artikel beschouwd als een werkloosheidsuitkering.

Reclame

xena

#4 , 09 dec 2010 17:29

Arbeidsprestaties verricht in het buitenland, voor een buitenlandse werkgever, geven geen recht op jaarlijkse vakantie in België.
ook als hij in belgie woonde en werkte als grensarbeider en kan ook een 50plusser zijn

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 dec 2010 21:20

Gezien hij in België niet werkt, heeft hij geen recht op jaarlijkse vakantie in België. Volgens de Nederlandse wetgeving heeft hij waarschijnlijk wel recht op jaarlijkse vakantie in Nederland. Dat hij die vakantie beleeft in België ipv in Nederland, daar zal niemand iets op aanmerken.

Jeugdvakantie en seniorenvakantie is hier niet van toepassing, gezien geen prestaties in België geleverd worden.

xena

#6 , 10 dec 2010 02:47

Gezien hij in België niet werkt, heeft hij geen recht op jaarlijkse vakantie in België. Volgens de Nederlandse wetgeving heeft hij waarschijnlijk wel recht op jaarlijkse vakantie in Nederland. Dat hij die vakantie beleeft in België ipv in Nederland, daar zal niemand iets op aanmerken.

Jeugdvakantie en seniorenvakantie is hier niet van toepassing, gezien geen prestaties in België geleverd worden.
net zoals schoolverlaters het "eerste" jaar geen vakantiedagen?
wetgeving inzake jeugdvakantie was hier een reactie op
Stel dat ik nu in België zou willen gaan werken
en waarom zou een nederlander geen recht op een seniorenvakantie hebben indien die een 50 plusser is en in belgie werkt ,

verder betwijfel ik toch sterk dat die zijn (nederlands)recht op vakantie verliest door in belgie te werken eventueel kan die een beding in zijn arbeidsovereenkomst laten zetten

2FAST4U
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 12 dec 2010 09:30

Sorry voor mijn late reactie... maar ik krijg geen mailtjes bij reacties van jullie en dan vergeet je soms te kijken.

Anyway... ik heb dus afgelopen 8 jaar dus wel in nederland recht gehad op vakantiedagen (29 stuks) maar daar had je het eerste werkjaar al meteen recht op. Niet zoals hier in belgie, waar je eerst een jaar moet werken om een tegoed op te bouwen. Maar ik heb al jullie reacties gelezen maar zijn toch een beetje tegenstrijdig... heb ik nu wel of geen recht op vakantiedagen het eerste jaar en zo ja, hoeveel zijn er dit dan.

Laine
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2016 19:24

Zelf heb ik ook een vraag aangaande deze topic.

Op 1 februari 16 begin in te werken te Australie. Is het interessant om mijn 20 dagen verlof te gebruilen voor gans januari? Maw als ik de (belgische) verlofdagen noet neem, ben ik ze dan kwijt?

In australie krijg je per gewerkte maand 1,8 dag vakantie. Dus de tegeling is ietwat anders?

Met dank

Terug naar “Andere”