Medische overmacht

Frederique.s
Topic Starter
Berichten: 3

Medische overmacht

#1 , 28 jun 2012 21:46

Vorig jaar tijdens mijn zwangerschap ben ik arbeidsongeschiktverklaard door mijn dokter. Ik had hevige pijn in mijn bekken en staartbeen en kreeg geen aangepast werk van mijn bazin.
Na 5 maanden zwangerschap werd ik opgeroepen door de controlearts van de CM en die verklaarde dat ik wel arbeidsgeschikt ben. Deze beslissing heb ik direct aangevochten via mijn vakbond, in tussentijds kreeg ik een uitkering van de RVA via C3.2 papieren.

Na mijn bevalling en zwangerschapsrust, ben ik opnieuw bij mijn dokter langstgegaan omdat de pijn in mijn rug, bekken en staartbeen bleef aanhouden en was verslecht. Ik ben toen naar mijn vakbond gegaan met de vraag hoe het nu verder moest voor mijn uitbetalingen. De vakbond verklaarde dat ik zoiezo op medisch overmacht bleef zitten (C3.2).
Mijn bazin moest dan maandelijks papieren invullen en mij overhandigen zodat ik deze aan de uitbetalingkas van de vakbond kon afgeven. Mijn bazin was hier zeer laks in en weigerde zelfs om de papieren op tijd op te sturen en in te vullen. Ik heb toen verschillende keren naar de vakbond geweest met de vraag om mijn bazin wat onder druk te zetten want ik zat toen al 2 maand zonder enige uitkering. Deze gingen dit doen.

Paar weken later kreeg ik bericht van de vakbond dat ik eigenlijk op de CM terug zou moeten vallen. Ik heb dan ook direct een aanvraag ingediend bij de CM maar die werd dan ook direct geweigerd omdat mijn papier te laat binnen was, schuld van de vakbond doordat ze mij verkeerd hadden ingelicht en mijn aanvraag werd ook geweigerd omdat mijn medische redenen dezelfde waren, waarvoor er verzet aangetekend is tijdens mijn zwangerschap. Ondertussen zat ik al 3 maanden zonder enige uitkering.... Ik ben toen terug naar de vakbond geweest met de vraag wat ik moet doen en nu zeggen ze mij dat ik waarschijnlijk voor die 3 maanden geen uitkering meer ga kunnen krijgen.

Kan er hier iemand zeggen hoe ik toch aan mijn uitkering kan geraken voor de voorbije maanden?

Ondertussen is het al van 7 maart geleden dat ik nog een uitkering heb gekregen. Ik ben mijn dossier gaan opvragen bij de vakbond en daar weigeren ze mij dit door te geven, dus ik vermoed dat zij grove fouten hebben gemaakt waardoor ik nog geen vergoeding heb gekregen.
Hopelijk kan er hier iemand mij zeggen wat ik moet doen?


Ik ben een werkende Belg, die om medische redenen thuis zit en nu zou ik geen geld krijgen. Kan dit hier allemaal in België??
Laatst gewijzigd door Frederique.s op 29 jun 2012 08:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2012 22:27

2 vragen:
- kan je de tekst eens wat leesbaarder maken (laat wat witruimte tussen (alinea's)
- ben je effectief nog altijd in beroep tegen de eerste beslissing?

sowieso kan je je dossier inkijken bij de RVA (eventueel op de website)

Frederique.s
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 jun 2012 07:05

Het proces tegen de CM over de eerste beslissing is nog steeds lopende. Meer weet ik er zelf niet over want de vakbond, laat mij hier niets over weten. Ik heb al gevraagd hoever het dossier
staat maar ik kreeg hier amper een antwoord op, enkel dat de zaak lopende is en dat dit nog een tijd kan duren alvorens een uitspraak. Ook moest de vakbond alsmaar papieren hebben over mijn medische toestand, maar dit valt toch onder medisch geheim? Mijn dokter zegt dat dit medisch geheim is en dat die daar totaal geen zaken met hebben, enkel dokters mogen inzage hebben in mijn medisch dossier.

Ik ben van plan om naar de arbeidsrechtbank te gaan en daar inlichtingen te vragen, misschien kunnen de mensen daar mij verder helpen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jun 2012 14:00

Het is logisch dat de vakbond veel documenten over je medische toestand vragen: zij zijn namelijk je advocaat en als je een beroep tegen het CM wil winnen, moet je natuurlijk via je advocaat zoveel mogelijk brengen wat in je voordeel kan spelen. Medische verslagen die je gezondheidstoestand zo negatief mogelijk inschatten zijn dan natuurlijk noodzakelijk.

Het is inderdaad medisch geheim. Dit wil zeggen dat ze geen toegang hebben tot je medische dossier, omdat ze er geen zaken mee hebben. Tot het moment dat jij bij hen aanklopt om je rechten te helpen te verdedigen. Dan hebben ze wél zaken mee, maar zelfs dan kunnen ze enkel ofwel op jouw uitdrukkelijke toestemming (via volmacht) OF via jou die documenten krijgen.

Bij de arbeidsrechtbank zal je ook je dossier kunnen inkijken. Ik vermoed dat je ongeveer 1 jaar bezig bent met je rechtzaak, dat is niet overdreven lang. Nu zou ongeveer het moment moeten zijn dat je naar de expert aangesteld door de rechtbank zal uitgenodigd worden. Daar zal je vakbond alle medische verslagen die ze hebben aan bezorgen en zal je zelf ook uitgenodigd worden. Je kan dan je eigen dokter meebrengen ter ondersteuning (vakbond zal dit niet betalen), sowieso brengt de tegenpartij normaal gezien hun adviserend geneesheer mee.

Nu, om op je eerste vraag te antwoorden:
Waarschijnlijk zal de wetgeving een onderscheid maken tussen ziekte en de zwangerschap. Ik ken die wetgeving zelf jammer genoeg niet meer in detail, maar dat zal de reden zijn waarom je na de zwangerschap terug "anders" ziek was. Je zou dus een nieuwe aangifte bij de mutualiteit moeten gedaan hebben, omdat je zelf beweert nog altijd ziek te zijn (wat de reden is van de rechtzaak). De mutualiteit ging je dan terug arbeidsgeschikt verklaard hebben én dan ging je ook tegen die beslissing in beroep moeten gaan.

Eerlijk gezegd zou het iets zijn waar ik mss op dat moment, als je niet je ganse verhaal doet, ook fout in zou geadviseerd hebben. Doordat de werkgever laks is, wist je natuurlijk niet dat er écht iets fout was.

Wat je MISSCHIEN nu nog kan doen (contacteer hiervoor zowel vakbond als mutualiteit): doe een laattijdige aanvraag bij de mutualiteit. Hiervoor heb je medewerking van je huisarts nodig: die zal moeten verklaren dat je ziek was de dag na einde zwangerschap tot en met nu. Waarschijnlijk zullen ze die aanvraag afwijzen, om dezelfde reden zoals vroeger. Tegen die afwijzing kan je in beroep gaan tegen de mutualiteit, via de vakbond.

Door in beroep te gaan, kan je nog proberen om uitkeringen via de C3.2's te verkrijgen. Vraag hiervoor dat je vakbond een afwijking (C52) indient met terugwerkende kracht. Vraag dat ze je verwittigen wanneer het dossier volledig is en ingediend wordt bij de RVA. Op dat moment contacteer je de RVA en vraag je een afspraak met iemand van de dienst Toelaatbaarheid. je geeft hen alle stukken, legt persoonlijk alles uit en vraagt hen of ze de afwijking zouden toestaan. Indien zo, kan je toch nog werkloosheidsuitkeringen krijgen.

dit is wel de "truken van de foor" gebruiken. Contacteer daarom mutualiteit, vakbond en eventueel RVA of dit ook effectief lukt. Theoretisch kan het, maar of alles samen zonder problemen kan, daar ben ik niet meer de expert in, wegens teveel gecombineerde wetgeving. Toon hen gerust deze tekst, beter dat je alles afprint dan dat je zelf met termen goochelt maar ze door elkaar slaat ;)

Succes alvast! En als het kan: hou me op de hoogte of dit gelukt is.

Frederique.s
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 jun 2012 14:30

Ik ben al bij een consulente van de CM geweest en zij zegt dat ik zeker op medische overmacht blijf zolang het proces loopt en zolang ik werkonbekwaam ben (attest van dokter). Ze zei dat ik de reden moet gaan vragen bij de vakbond, waarom ik nietmeer op medische overmacht zou zitten (moet wel op papier staan) en dan mag ik terug bij de CM consulente gaan en zei zou dan het nodige proberen doen.

Ik ben vandaag al naar de arbeidsrechtbank geweest en daar mogen ze weinig informatie geven, maar ze adviseerden mij daar om langst de gaan bij de rechtskundige dienst van de vakbond. Is iemand die veel gaat pleiten bij de arbeidsrechtbank. Ik ga er maandag proberen bij te gaan en haar advies vragen.

Hopelijk komt er dan eindelijk eens verandering in de zaak.

Alvast bedankt voor u antwoord.

Terug naar “Loon”